Ett företag kan säljas via flera olika kanaler

28.03.2023

pexels andrea piacquadio 3860805

Webbinariet Försäljningskanaler för att sälja ett företag lockade lyssnare som antingen redan tänkte sälja sitt företag eller som hade tänkt på det. Som alltid när det gäller ägarskiften är det viktigt att börja förbereda sig i god tid, och denna gång diskuterades under webbinaret olika sätt att sälja företaget.

Ägarskiftesexperter från projektet Sustaining Businesses in Ostrobothnia presenterade olika alternativ för att välja en försäljningskanal. Innan lyssnarna uppmanades att skapa en försäljningsannons för sitt företag, fick de ändå fundera på varför någon skulle vara intresserad av att köpa just deras företag.

Enligt experterna är ett lönsamt företag med positiva utsikter intressant som köpobjekt. Företaget lockar också köpare om dess verksamhet inte är helt beroende av företagaren och hens kunskaper och färdigheter. Företagets kompetens måste nämligen kunna överföras vidare.

Det är aldrig för tidigt att börja förbereda sitt företag för försäljning. Förutom att se över företagets ekonomi måste man också samla de nödvändiga dokumenten för en "försäljningsmapp", och där kan Företagets minneslista vara till hjälp att samla in de dokument köparen är intresserad av. Allt detta tar tid och vanligtvis mer än man skulle tro.

Men var hittar man köparen då?

Ägarskiftesexperterna påminde om att alltid först kartlägga intresserade efterträdare inom närmaste krets. Andra potentiella köpare kan hittas bland företagets personal, samarbetspartners, leverantörer eller kanske till och med konkurrenter.

Det är också en bra idé att diskutera försäljning av företaget med egen bokföringsbyrå och bank. Utvecklingsbolag såsom VASEK vet också flera potentiella köpare, och de kan också hittas bland startrådgivningens kunder i utvecklingsbolaget eller nyföretagscentret. Att köpa ett befintligt företag är ett bra alternativ till att starta eget.

Många säljare börjar med en tyst försäljning eftersom de är rädda för att kunder eller anställda ska reagera negativt om information om företagets försäljningsavsikter sprids. Om potentiella köpare av företaget är alla kända eller antalet av dem är begränsade, är offentlig försäljning onödigt. Men tyst försäljning når färre köpkandidater och försäljningstiden är vanligtvis längre. Om företaget sätts till försäljning offentligt är det viktigt att informera personalen först, innan informationen når dem på annat sätt.

Under webbinariet presenterades fyra företagsmarknadsplatser online, men det finns även andra. Marknadsplatser på nätet är antingen gratis eller avgiftsbelagda och många av dem fungerar endast på finska. Tjänsterna kan också innehålla köpes-annonser, och det lönar sig att även gå igenom dem regelbundet.

Alla försäljningskanaler tillåter inte bilder, men om man väljer en annonsform med bilder bör man satsa på dem på samma sätt som beskrivningen av försäljningsobjektet. Gratisannonser med bilder kan också läggas ut på exempelvis Tori.fi eller Findit.fi, sociala medier utan att glömma bort traditionella tidningsannonser.



‹ Gå till "Nyheter"

Styrelsegården i Vasa – ett modernt exempel på en hållbar renovering

29.05.2023 | Nyheter
Vacker stuckatur från en svunnen tid blandas med modern färgsättning i ljusa toner, akustikdämpande fotoväggar och sofistikerade mattor i imponerande längder. Den energisnåla belysningen tänds automatiskt och steglöst vartefter vi äntrar mötesrummen, och i de som används mindre ofta noterar vi direkt en lägre temperatur. Vasa styrelsegård är ett helt nytt hus efter den omfattande renoveringen under 2020-2022.
Läs mera

Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

17.05.2023 | Nyheter
Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?
Läs mera

I vinnarföretaget är personalens mångfald en styrka

11.05.2023 | Nyheter
Österbottens jämställdhetsföretag 2023 är Bigro Ab från Närpes. Växthusföretaget Bigro sysselsätter cirka 70 personer, som representerar sex olika nationaliteter. Juryn motiverar sitt val med det mångsidiga arbete som gjorts i företaget för att bygga upp arbetsgemenskapens välmående och mångfald.
Läs mera

VASEK20-tidningen delas ut till varje hushåll

10.05.2023 | Nyheter
VASEK20-jubileumstidningen delades 10.5 som ett offentligt meddelande till alla hushåll i Vasaregionen. Tidningen är ett rejält paket om Vasaregionen och förstås om VASEK som firar jubileumsår.
Läs mera

Stubbtech – mer än namnet avslöjar

09.05.2023 | Nyheter
Den har varit segare än på mycket länge – våren – och tiden då högsäsongen inleds för Stubbtech och företagarna Jens Rodas och Thomas Söderlund. Men nu är den här och verksamheten, som fokuserar dels på stubbfräsning och gårdsarbeten, dels på utomhusmålning samt tak- och fasadtvätt, växer år för år. Planen är nu att omorganisera den tudelade verksamheten under separata marknadsföringsnamn.
Läs mera

”Förvänta dig inte resultat vid det första klicket” – E-handel är en gren som kräver flitighet

04.05.2023 | Nyheter
Den 26 april anordnade Viexpo och VASEK ett informationstillfälle om lanseringen av Österbottens e-handelsklubbverksamhet. På evenemanget höll Leevi Parsama, en expert inom digital handel, ett inspirerande tal om de tio viktigaste framgångspunkterna för e-handel.
Läs mera

Miljövänligt, energieffektivt och förmånligt

02.05.2023 | Nyheter
GreenStar är Finlands första koldioxidneutrala hotellkedja och allt fler väljer idag hotell utgående från hållbarhets- och miljöpolicy. Joensuubördige Kristian Ikonen var före sin tid då han grundade kedjan 2008 och skapade ett koncept som nu ligger helt rätt i tiden. Kedjans femte hotell öppnade i Vasa i november 2019, ett projekt som förverkligades av WasaGroup.
Läs mera

I generationsskiften finns alltid även känslorna på spel

20.04.2023 | Nyheter
Ett generationsskifte är ofta en process som involverar många olika tankar och känslor som kan påverka skiftets framgång. Osäkerhet, oro, sorg och längtan, lättnad, förtroende.
Läs mera