Kiertotalouteen siirtyminen on haastavaa, mutta se täytyy vain tehdä

28.01.2021

Rasmus Hautala, Nora Backlund, Tomas Knuts, Göran ÖstbergRasmus Hautala, Nora Backlund, Tomas Knuts ja Göran Östberg

EnergyVaasa Talks -tapahtumasarja käynnistyi 26.1. kun CERM-hanke järjesti webinaarin Sustainability and Circular Economy, joka keräsi 260 ilmoittautunutta ja 170 kuulijaa linjoille samanaikaisesti.

Per Larshans, RagnSells muistutti, että jokaisen yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön, ja kiertotalouteen siirtymiseen liittyy omat riskinsä. Silti yritysten täytyy tehdä pitkä tähtäimen suunnitelma, kuinka siirtyä kiertotalouteen, eikä ainoastaan maksimoida tuottoa. Hänen mukaansa jokaisen yrityksen tulisi todella vähentää neitseellisten raaka-aineiden käyttöä eikä vain puskea tätä velkaa tuleville sukupolville. Larshansin mukaan myös pienet yritykset voivat tähdätä kiertotalouteen, kunhan ne tekevät yhteistyötä ja miettivät uusia liiketoimintamalleja.

Niina Aagard Nordic Innovationista esitteli Nordic Sustainable Business Transformation -ohjelmaa, joka tukee pohjoismaisia yrityksiä niiden siirtyessä kiertotalouteen nojaaviin liiketoimintamalleihin. Aagardin mukaan kiertotalous ei ole ainoastaan materiaalihallintaa vaan kokonaisuudessa huomioidaan myös tekniikat, teknologiat ja prosessit sekä liiketoiminta, sillä tavoitteena on sekä ympäristöystävällisempi mutta myös taloudellisesti elinkelpoinen liiketoiminta. Vaatimuksia ei siis aseteta pelkästään tuotteelle vaan koko arvoketjulle ja arvon luomisen prosessille.

Anna-Maija Pajukallio Ympäristöministeriöstä myönsi, että Suomen tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä on kova, mutta kuitenkin realistinen. Ympäristöministeriö on luonut Suomelle kiertotalouden ohjelmaa, koska sitä tarvitaan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, ehkäisemään biodiversiteetin menetystä ja jotta asetetut kestävän kehityksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Kiertotalouteen nojaava yhteiskunta turvaa hyvinvointia ja resilienssiä sekä vahvistaa taloutta.

Kasper Larsen tanskalaisesta PurePrint -yrityksestä esitteli, miten painoalan yrityksessä onnistuttiin tekemään tavallisesta liiketoimintamallista kiertotalouteen nojaavaa liiketoimintaa. Larsenin neuvo muille yrityksille olikin valita aluksi muutama tavoite tai pahimmat ongelmat ja lähteä niistä liikkeelle. Kaikkea ei kannata yrittää ohjata kohti kiertotaloutta samalla kertaa. Hän kannusti yrityksiä löytämään omat lähettiläänsä, jotka voivat puhua uudesta kiertotalousstrategiasta yrityksen toimittajille ja asiakkaille. Larsen muistutti, että kiertotalous ei ole sellaista, mihin ryhdytään vasta joskus myöhemmin, kun se on taloudellisesti mahdollista. ”Siirtyminen uuteen on aina vaikeaa, mutta se vain täytyy tehdä,” hän painotti.

Webinaarin lopuksi Rasmus Hautala CERM-hankkeesta esitteli Pohjanmaan omaa kiertotalouden tiekarttaa, joka julkaistaan helmikuussa. Pohjanmaalta löytyy laajat verkostot ja todellinen halu onnistua tässä, ja alueen toimijoiden ainutlaatuisella yhteistyöllä siinä tullaan onnistumaan. Monet asiakkaat ja kumppanit edellyttävät jo nyt yrityksiltä hiilineutraaliutta tai kierrätystä, ja moni onkin ryhtynyt tekemään muutoksia. ”Matka on kuitenkin pitkä, eikä kaikkea pysty tekemään kerralla. Pohjanmaan kiertotalouden tiekartta opastaa yrityksiä tällä matkalla,” Hautala vakuutti.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää