EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024

Riitta Björkenheim

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKissa kehitysjohtajana työskentelevä Riitta Björkenheim pohtii mielellään yhteistä tulevaisuutta ja Suomen vaikuttavuutta maailmalla, erityisesti Euroopassa.

Istuin kolme päivää Brysselissä kuuntelemassa eurooppalaisen liikennepolitiikan tulevaisuutta, visioita ja näkemyksiä rahoituksesta. Sillä kun puhutaan liikenteestä, puhutaan usein myös rahasta, ja erityisesti sen puutteesta. Säännöllisesti toistuvia englanninkielisiä termejä on runsas valikoima: geopolitical reality, military mobility, dual use, crossborder, climate challenge, decarbonization, digitalization, funding, financing...

Kaikki nämä termit ovat sekä uhkia että mahdollisuuksia myös meille. Mahdollisuuksia, jotka pitävät sisällään yhteistyötä, liikenteen tehostumista, vihreitä kuljetuskäytäviä ja mahdollisuuksia hakea rahoitusta EU:n yhteisestä rahastosta.

Mitä eurooppalaisella liikennepolitikalla on tarjottavanaan meille?

Liian usein Suomi näkyy kartassa vain sen yläreunassa ja vain noin Hämeenlinnan kohdalle asti. Aina Pohjoismaat eivät mahdu mukaan kuvaan laisinkaan ja se on kyllä surullista, olemme kuitenkin olleet jäsenvaltio jo vuodesta 1995. Puhumme paljon myös kansallisesti omasta strategisesta asemastamme EU:n rajana, mutta EU:n liikennepoliittisessa keskustelussa se ei yllättävästi kuitenkaan näy. Meidän on yhdessä yritettävä vaikuttaa EU:n karttoihin aina kun se vain on mahdollista, koska sillä todella on merkitystä. 

Crossborder eli rajat ylittävien hankkeiden merkityksen korostaminen on meille Pohjanmaalla erityisen hyvä asia. Yhteistyö Ruotsiin ja Norjaan on luontevaa, ja meillä on myös konkreettisia hankkeita käynnissä: Merenkurkun liikenne, konkreettinen satamayhteistyö, tulevaisuudessa ehkä myös kiinteä yhteys. 

Koen myös, että keskustelu vihreän siirtymän mahdollistamisesta, vaihtoehtoisista polttoaineista ja uusista teknologioista on meille eduksi. Pelkästään Vaskiluodon laboratorioissa kehitetään näitä hartaasti kaivattuja uusia vihreitä polttoaineita tulevaisuuden päästöttömään liikenteeseen, maalla, merellä ja ilmassa.

Mielenkiintoinen näkökulma kuulemissani keskusteluissa liittyi Euroopan dynamiikkaan. Tulkitsin, että Eurooppa laajenee ja tiivistyy yhtä aikaa ja ikään kuin liikkuvana ilmiönä. TEN-t karttaa on laajennettu kohti itää muun muassa Moldovaan ja Ukrainaan, ja näiden maiden infrastruktuuriin liittyvät haasteet ovat suuria, rahanreikiä on niin tiestössä, raiteilla kuin satamissakin. Samanaikaisesti meneillään on merkittäviä high speed train -hankkeita, joilla yhdistetään maita, pääkaupunkeja ja seutuja dynaamisiksi toiminta-alueiksi. Ihmiset, tavarat, asenteet liikkuvat Euroopan ydinalueilla yhä kiihtyvällä tahdilla. Suomea ei näillä kartoilla tai videoilla näy. 

Resilienssi tämän ajan muotisanana nousi esiin lähes jokaisessa tilaisuudessa ja puheenvuorossa. Liikenteen kehittämisessä huomioitiin erityisesti ilmastokatastrofien haasteet infralle. Sään ääri-ilmiöt, pitkäkestoinen kuumuus, myrskyt ja tulvat rapauttavat raiteita, siltoja ja teitä. Näin korjausvelka kasvaa, ja vaikutukset infralle sekä logistiikka-alan toimijoille ovat haastavia, alalla työtä tekevien työturvallisuuttakaan unohtamatta.

Toivon Brysseliin päättäjiä tekemään eurooppalaista liikennepolitiikkaa

Valitsemme kevään aikana päättäjiä Brysseliin. Tällä viikolla kuulemani perusteella toivon sinne päättäjiä, jotka kiinnostuvat infrastruktuurin kehittämisestä ja liikenteestä.

On tunnustettava, että EU on valtava koneisto, joka pyörii omassa itsevarmassa kuplassaan. Se on kuitenkin myös mahdollisuuksien kupla, ja jokaisen jäsenvaltion on pyrittävä hyödyntämään näitä mittavia mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia, joissa nostetaan Suomi näkyväksi kriittisille kartoille, huomioidaan Suomen strateginen merkitys muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa ja huolehditaan, että Suomeen ulottuu liikennerahoitusta meille kaikille kriittisiin ja EU:lle lisäarvoa tuottaviin hankkeisiin. Minulla on useita hyviä ideoita, ota yhteyttä, jos haluat kuulla niistä lisää.

Riitta Björkenheim osallistui Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen edustajana EU:n Connecting Europe -päiville Brysselissä.

Kolumni on julkaistu 10.4.2024 Vaasa Insiderissä.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kosmetiikkaa koskevat säännöt ja velvollisuudet haltuun

21.05.2024 | Uutiset
Suomessa et tarvitse ennakkohyväksyntää kosmetiikkatuotteiden myyntiä varten, mutta kun tuote on myynnissä, sitä valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Siksi sinun on tärkeä jo yrityksesi perustamisvaiheessa selvittää oma roolisi ja siihen kuuluvat velvollisuudet. Näistä löydät tietoa Tukesin sivuilta.
Lue lisää

Renergi Kick-off: Kohti kestävämpää tulevaisuutta kiertotalouden avulla

17.05.2024 | Uutiset
Lintuvuoren uudessa HÖK-ravintolassa vallitsi kiinnostunut ilmapiiri, kun yli 30 asiantuntijaa ja sidosryhmien edustajaa kokoontui 14.5. Renergi kick-off -tilaisuuteen. Tämä pohjusti uudenlaista ajattelua ja toimintaa kiertotalouden edistämiseksi, ja se herätti runsaasti kiinnostusta mukana olleiden yritysten, oppilaitosten ja muiden sidosryhmien parissa.
Lue lisää

Entistä strategisempi satama

16.05.2024 | Uutiset
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Lue lisää

Synergiaedut ja yhteistyösuunnitelmat

15.05.2024 | Uutiset
Ekosysteemisopimushankkeiden projektipäälliköt tapasivat tiedonvaihdon merkeissä 14.5. Neljäntoista eri hankkeen vetäjät saivat kertoa hankkeensa tavoitteet, etenemisen, onnistumiset ja haasteet sekä vastata kysymyksiin. Ja kysymyksiä tulikin runsaasti. Aamupäivätapaamisen aikana löytyi sekä synergiaetuja että yhteistyösuunnitelmia.
Lue lisää

Yrittäjäkassa on yrittäjän taloudellinen oljenkorsi

14.05.2024 | Uutiset
Olipa yrityksesi tulevaisuus miten lupaava tahansa, ovat viime vuodet osoittaneet, että varasuunnitelma on hyvä olla siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Jos joudut lopettamaan yritystoimintasi ja jäät työttömäksi yrittäjäksi, Yrittäjäkassa on ainoa ansiopäivärahan lähde.
Lue lisää

Puutarhaharrastuksesta tuli osa-aikaista yrittäjyyttä

13.05.2024 | Uutiset
Kylmän ja myöhäisen kevään jälkeen puutarhakausi on vihdoin käynnissä Pohjanmaalla, ja sen on myös tervajokinen Minna Saari huomannut. Minna toimii ensimmäistä vuottaan yrittäjänä juuri puutarha-alalla. Puhelin on soinut viime viikkoina tauotta, ja kalenteri täyttyy kaikista mahdollisista puutarhatöistä puiden leikkaamisesta kasvien istuttamiseen.
Lue lisää

Haemme: Rakennus- ja infra-alan projektipäällikkö

08.05.2024 | Uutiset
Etsimme nyt vahvaa osaajaa aluekehitys- ja yrityskehitystehtäviin. Projektipäällikkönä tulet työskentelemään rakennus- ja infra-alan alueellisten kehityshankkeiden toteuttajana sekä rakennetun ympäristön energiatehokkuuden edistämisessä. Tämä sisältää mm. Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -kehitystyön johtamisen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.
Lue lisää

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää