Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024

bySand 9Markkinoinnin suunnittelu on yksi tärkeä kohta uusien yrittäjien muistilistalla.
Anna Sand auttaa sinua tavoittamaan asiakkaita luomalla kiinnostavaa sisältöä hienossa paketissa.

Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.

Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppanina toimivalla Anna Sandilla on kahdenkymmenen vuoden kokemus media-alalta ja hän pyörittää vuodesta 2001 lähtien yritystään nimeltä by Sand. Yksinyrittäjänä hän tietää miten haasteellista asiakkaiden tavoittaminen voi olla. Sand korostaa siksi, miten tärkeää on aivan yrityksen alkumetreiltä lähtien panostaa siihen, että sen sisältö ja markkinointi on johdonmukaista.

– Jos asiakkailla on kaksi vaihtoehtoa, he valitsevat yleensä sen, johon heillä on yhteys. Jotta asiakas saisi yhteyden juuri sinun yritykseesi, sinun pitää tehdä töitä tavaramerkkisi eteen, Sand kertoo.

Kaikki palvelut yhdeltä markkinointikumppanilta

by Sand auttaa yrityksiä niin sisällön kuin sen paketoinnin ja esittelymateriaalinkin kanssa. Ajatuksena on, että yrittäjällä on mahdollisuus saada kaikki yrityksen eri vaiheissa tarvittavat palvelut samasta paikasta.

– Ehkä sinulla on juuri perustettu yritys, joka tarvitsee oman tavaramerkin taikka vanhempi yritys, jonka visuaalinen identiteetti tai graafinen profiili kaipaa uudistamista. Jotkut yritykset ovat minuun yhteydessä, kun he ovat päättäneet ryhtyä panostamaan sosiaaliseen mediaan, kun taas toiset haluavat apua oman kuvapankin kanssa ja luoda malleja erilaisille postauksille, Sand selventää.

Sand on työskennellyt vuosia toimittajana, ja sisällöntuotanto kuuluu hänen erikoisosaamiseensa. Asiakkaat tilaavat hänet muun muassa kirjoittamaan advertoriaaleja, reportaaseja, tuottamaan asiakaslehtiä, valokuvaamaan tai luomaan sisältöä verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan.

Samalla graafinen suunnittelu ja tavaramerkin rakentaminen eli brändäys ovat saaneet yhä suuremman roolin hänen yrityksensä toiminnassa.

 

Esimerkki by Sandin portfoliosta.Esimerkki by Sandin luomasta graafisesta profiilista.

Sijoitus, joka kannattaa

Brändäyksessä on kyse sellaisen visuaalisen ilmeen luomisesta, joka toimii kaikissa viestintäkanavissa: painetussa materiaalissa, verkossa sekä sosiaalisessa mediassa. Ilme heijastaa yrityksen toimintaa ja antaa voimaa sisällölle. Vahvan brändin rakentaminen edellyttää myös, että yritys laatii selkeän strategian kohderyhmien ja markkinoinnin ympärille.Sand on huomannut vuosien aikana, että brändäys on haastavaa erityisesti aloitteleville ja pienille yrityksille, jotka eivät aina huomaa, miten tärkeää on priorisoida resursseja tähän työhön.

– Monet uskovat, että tavaramerkin rakentaminen on pinnallista ja tarpeetonta, ja yhtä monet uskovat, että logo muuttaa automaattisesti heidän toimintansa tavaramerkiksi. Näin ei kuitenkaan ole. Tavaramerkki tarkoittaa sitä, mitä ihmiset ajattelevat tuotteistasi tai palveluistasi, mitkä assosiaatiot ja tunteet heille herää. Tässä työssä tarvitaan muutakin kuin vain logo, Sand sanoo ja jatkaa:

– Perusteltu brändäys ja selkeä graafinen profiili ovat johdonmukaisuuden perusta kaikissa kanavissa, myös sosiaalisessa mediassa, mikä on tullut yhä tärkeämmäksi, kun digitaalisen markkinoinnin rooli on kasvanut.

Brändäyksellä voit siis ohjata myös sosiaalisen median sisältöjä oikeaan suuntaan. Brändäys on Sandin mukaan pitkän tähtäimen sijoitus, koska vahva tavaramerkki luo luottamusta siihen, mitä tarjoat. Se ei silti tarkoita, että sinun täytyisi laittaa likoon kaikki, mitä sinulla on.

– Voit valita erilaisista brändäyspaketeista, joten sinun ei tarvitse valita sitä kalleinta. Logo parissa eri muodossa ja graafinen profiili yritykselle määrityillä fonteilla ja väreillä sekä selkeästi määritellyllä kohderyhmällä pääset jo hyvin vauhtiin, Sand toteaa.

Esimerkki by Sandin portfoliosta.Yhtenäisyys kaikkien kanavien sisällöissä luo uskottavuutta.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kosmetiikkaa koskevat säännöt ja velvollisuudet haltuun

21.05.2024 | Uutiset
Suomessa et tarvitse ennakkohyväksyntää kosmetiikkatuotteiden myyntiä varten, mutta kun tuote on myynnissä, sitä valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Siksi sinun on tärkeä jo yrityksesi perustamisvaiheessa selvittää oma roolisi ja siihen kuuluvat velvollisuudet. Näistä löydät tietoa Tukesin sivuilta.
Lue lisää

Renergi Kick-off: Kohti kestävämpää tulevaisuutta kiertotalouden avulla

17.05.2024 | Uutiset
Lintuvuoren uudessa HÖK-ravintolassa vallitsi kiinnostunut ilmapiiri, kun yli 30 asiantuntijaa ja sidosryhmien edustajaa kokoontui 14.5. Renergi kick-off -tilaisuuteen. Tämä pohjusti uudenlaista ajattelua ja toimintaa kiertotalouden edistämiseksi, ja se herätti runsaasti kiinnostusta mukana olleiden yritysten, oppilaitosten ja muiden sidosryhmien parissa.
Lue lisää

Entistä strategisempi satama

16.05.2024 | Uutiset
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Lue lisää

Synergiaedut ja yhteistyösuunnitelmat

15.05.2024 | Uutiset
Ekosysteemisopimushankkeiden projektipäälliköt tapasivat tiedonvaihdon merkeissä 14.5. Neljäntoista eri hankkeen vetäjät saivat kertoa hankkeensa tavoitteet, etenemisen, onnistumiset ja haasteet sekä vastata kysymyksiin. Ja kysymyksiä tulikin runsaasti. Aamupäivätapaamisen aikana löytyi sekä synergiaetuja että yhteistyösuunnitelmia.
Lue lisää

Yrittäjäkassa on yrittäjän taloudellinen oljenkorsi

14.05.2024 | Uutiset
Olipa yrityksesi tulevaisuus miten lupaava tahansa, ovat viime vuodet osoittaneet, että varasuunnitelma on hyvä olla siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Jos joudut lopettamaan yritystoimintasi ja jäät työttömäksi yrittäjäksi, Yrittäjäkassa on ainoa ansiopäivärahan lähde.
Lue lisää

Puutarhaharrastuksesta tuli osa-aikaista yrittäjyyttä

13.05.2024 | Uutiset
Kylmän ja myöhäisen kevään jälkeen puutarhakausi on vihdoin käynnissä Pohjanmaalla, ja sen on myös tervajokinen Minna Saari huomannut. Minna toimii ensimmäistä vuottaan yrittäjänä juuri puutarha-alalla. Puhelin on soinut viime viikkoina tauotta, ja kalenteri täyttyy kaikista mahdollisista puutarhatöistä puiden leikkaamisesta kasvien istuttamiseen.
Lue lisää

Haemme: Rakennus- ja infra-alan projektipäällikkö

08.05.2024 | Uutiset
Etsimme nyt vahvaa osaajaa aluekehitys- ja yrityskehitystehtäviin. Projektipäällikkönä tulet työskentelemään rakennus- ja infra-alan alueellisten kehityshankkeiden toteuttajana sekä rakennetun ympäristön energiatehokkuuden edistämisessä. Tämä sisältää mm. Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -kehitystyön johtamisen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.
Lue lisää

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää