Rekryterings- och anställningsfrågor bör hanteras sakligt och öppet

22.11.2021

IMG 1900 rajattuSofia Saarikko, Aki Aapio och Nathalie Myrskog

DKCO Advokatbyrås sakkunniga Nathalie Myrskog, Aki Aapio och Sofia Saarikko gav deltagarna en järndos av information om rekryterings- och anställningsfrågor vid evenemanget som arrangerades av VASEK och Kust-Österbottens Företagare den 18 november.

Aki Aapio listade arbetsgivarens checklista och påminde om att privata företag kan förhållandevis fritt sköta sin rekrytering:

– Det finns ingen skyldighet att utannonsera tjänsten offentligt, rekryteringsprocessen kan avbrytas i vilket skede som helst och företaget är inte skyldigt att rekrytera någon till tjänsten. Dock skall diskriminerings- och jämställdhetslagen alltid beaktas i samtliga rekryteringsskeden.

Ställ den arbetssökande endast jobbrelaterade frågor

Företaget får endast ställa på den arbetssökande sådana krav som har relevans för arbetets utförande. Till exempel kan språkkunskaper endast krävas av en godtagbar anledning. Ju mer krävande uppgiften är, desto större vikt kan läggas på den arbetssökandes erfarenhet.

– Vid rekrytering behöver privata arbetsgivare inte välja den mest meriterade kandidaten, men urvalet får inte ske på diskriminerande grunder, påminde Sofia Saarikko.

De sakkunniga betonade att arbetsgivaren endast får ställa frågor vid anställningsintervjuer som är relevanta för arbetets utförande. Att fråga efter motivation, erfarenhet eller färdigheter är ok, att fråga efter civilstånd, familjesituation, hälsoinformation eller politisk övertygelse är inte det.

– Ställ en öppen fråga ”berätta lite om dig själv” så att den sökande själv kan bestämma vad hen berättar om sådant som inte har med arbetet och dess genomförande att göra. Det lönar sig att undvika gråzonsfrågor som lätt kan ge den sökande en dålig bild av företaget och förstöra sitt rykte. I den situation av arbetskraftsbrist som vi är i nu har ingen råd med det, påminde Aapio.

Arbetsavtalet skapar ramarna för anställningsförhållandet

IMG 1887 rajattuExperterna påminde att ändringarna i anställningsförhållandet ska i princip alltid avtalas om med arbetstagaren.

Arbetsavtalsexperterna förklarade skillnaderna mellan ett tillsvidarekontrakt och ett visstidskontrakt och påpekade att ett visstidskontrakt också kan tolkas som ett tillsvidarekontrakt om det finns ett permanent behov av arbetskraft.

Arbetsavtalet skapar ramarna för anställningsförhållandet och ändringar av det ska i princip alltid avtalas om med arbetstagaren.

– Ibland förändras situation och det uppkommer ett behov av att göra ändringar i de väsentligaste arbetsvillkoren. Allt är bra om man kan komma överens om förändringarna. Om så inte är fallet kan arbetsgivaren säga upp avtalet och det kommer givetvis att kräva sakliga och vägande skäl för uppsägningen. En sådan orsak kan till exempel vara att arbetsuppgiften i fråga inte längre finns. Arbetsgivaren kan erbjuda ett nytt kontrakt för de nya arbetsuppgifterna och på nya villkor, sade Myrskog.

Prövotiden bör kunna utnyttjas på rätt sätt

Prövotiden och dess längd ska alltid överenskommas i arbetsavtalet. Den får inte överstiga sex månader, vid visstidsanställning högst hälften av anställningsförhållandets längd och då också högst sex månader. Uppsägning av ett avtal får under prövotiden inte grundas på en brist som för arbetsgivaren var känd eller som hade kunnat utredas.

– Prövotiden tillgodogörs sällan på rätt sätt i anställningsförhållandets tidiga skede. När prövotiden som antecknats i anställningsavtalet löpt ut, har arbetsgivaren inte längre någon möjlighet att åberopa den. För att effektivt kunna utnyttja prövotiden är det nödvändigt att sätta upp klara målsättningar för arbetstagaren, utvärdera dennes prestation och också be kollegor att utvärdera arbetet. Det är en bra idé att diskutera med arbetstagaren så att hen har möjlighet försöka förbättra sin insats. Och allt detta i god tid före prövotidens utgång, så att en eventuell uppsägning av arbetsavtalet inte kommer som en överraskning för den anställde, listade Saarikko.

Uppsägningsprocessen är lättare för småföretag – men en diskussion bör ändå föras

Samarbetslagen skall efterföljas om företaget har fler än 20 anställda, småföretag har ett lättare förfarande.

– Om den ekonomiska situationen kräver personalneddragningar av ekonomiska skäl eller om arbetstidsarrangemang införs finns ändå ett behov av att föra diskussion och påbörja en process, ju snabbare, desto större inverkan den har på arbetsvillkoren. Även i ett litet företag får förändringar inte göras på en gång eller omedelbart, påminde Myrskog och listade:

– Först för man en diskussion om planerna, och observera: inte om beslut som redan fattats. Arbetstagarna skall ges möjligheten att ställa frågor och komma med förslag, vilka behandlas vid följande möte. Först då är det dags för ett beslut, och det beslutet har arbetsgivaren rätt att fatta. En öppen diskussion är ändå viktig eftersom den hjälper vid hanteringen av kritik.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera