Identifiera din målgrupp och anpassa ditt kärnbudskap för dem

14.03.2018

IkonenWorkshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap:

– Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.

Enligt Ikonen är största delen (90 %) av internetanvändarna dock passiva konsumenter av innehåll. Nio procent kommenterar, bearbetar eller delar information och endast en procent skapar nytt innehåll. Det är alltså den sistnämnda gruppen man ska höra till, för det är den som styr diskussionen!

Ikonen uppmuntrade företagarna att utgå från grunderna även i den egna digitala marknadsföringen, precis som med vilken annan marknadsföring som helst:

– Man måste fundera på hur man positionerar sig gentemot de andra. Vilka bra egenskaper har de egna tjänsterna och produkterna? Är de bättre än konkurrentens och vilket värde eller betydelse har de och som kunden är beredd att betala för? Sällan lönar det sig att börja konkurrera med ett förmånligt pris, utan hellre då det tilläggsvärde som kunden får.

osallistujat1Deltagarna fick fundera sina egna företags målgrupper och olika köppersonas.

Det lönar sig inte att marknadsföra alla produkter och tjänster till alla målgrupper. Det gäller att identifiera de egna målgrupperna och hitta de produkter eller tjänster som intresserar dem. Om man tänkt igenom företagets kärnbudskap noga, är det enkelt att hitta rätt budskap för respektive målgrupp. Ett kärnbudskap är dock inte visionen eller det som företaget skulle vilja vara, utan det som företaget på riktigt är.

– Företagets kärnbudskap definieras inte bara för reklam och marknadsföring, utan det är något som alla anställda – också sommarjobbarna – måste ta till sig, påminner Ikonen.

Den andra delen av workshopen koncentrerade sig på hur företagen ska använda sociala medier. Media indelas traditionellt i egna media såsom företagets webbplats, nyhetsbrev och broschyrer, i köpt media såsom reklam i tidningar och radio samt i förtjänt media dvs. tidningsartiklar, inkommande länkar, rekommendationer och budskap via djungeltelegrafen. Inom sociala medier finns alla dessa indelningar.

– De som följer ett företag på sociala medier är i början ofta den egna närmaste kretsen och det är en bra start, men rätt snart måste man försöka utöka den kretsen, för det finns sällan någon stor köppotential i bekantskapskretsen. Därför är det viktigt att kunna definiera det egna företagets olika köppersonas, dvs. göra en målgruppsanalys på individnivå; varifrån kommer köparna, hur gamla är de och vilka saker uppskattar de? På det sättet kan du hitta rätt ton i ditt budskap på sociala medier och i publikationer, en ton som tilltalar just dessa köppersonas.

Ikonen2Med ett skratt säger Ikonen att marknadsföringsfolket älskar att skapa bokstavskombinationer av sina instruktioner när han presenterar RACE-modellen:

– Reach innebär att man strävar efter att maximera antalet gånger en publicering eller reklam visas och styra in så många potentiella kunder som möjligt i säljtratten. I Act-skedet uppmuntrar man till samspel, ger akt på vilka som reagerar på företagets budskap och förbättrar budskapet utgående från denna information. Convert innebär sådant som besökaren gör och som har en mätbar ekonomisk betydelse för företaget, oberoende om det är offertförfrågningar eller direkta köp. I det sista Engage-skedet försöker man upprätthålla och fördjupa relationen till kunden. Det är alltså en slags eftermarknadsföring, förklarar Ikonen.

Ikonen ger detaljerade och kärnfulla råd hur företagen ska ta sig an sociala medier:

– Ta en social medietjänst i bruk i taget och gör det ordentligt i stället för att försöka sätta ut någonting i alla kanaler. Själv skulle jag rekommendera att man börjar med Facebook som är överlägsen både gällande egenskaper och användarmängder. Du behöver inte skapa allt innehåll själv, utan du kan även dela andras innehåll och delta i diskussionerna som rör din egen bransch. Ta i bruk marknadsföringens årsklocka, producera innehåll i lager och publicera det tidsinställt så blir din synlighet regelbunden och planmässig, avslutar Ikonen sin lista.

Materialet från Workshopen Digital marknadsföring hittar du här.

Workshopen ordnades i samarbete med projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den Österbottniska naturen!

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause svenska 300px

 

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Tre lyckliga får Maria Veitola på besök i augusti – över hundra sökanden och anmälda

22.06.2021 | Nyheter
Vasa siktar på att bli den lyckligaste staden i världens lyckligaste land. Som en del av resan söker vi tillsamman med redaktör Maria Veitola den lyckligaste människan i Vasaregionen och samtidigt hela världen. Hela 115 personer anmälde sig själv eller blev anmälda av någon annan!
Läs mera

Avvikelser i VASEKs öppethållningstider och TE-byråns startpengsbehandling i juli

21.06.2021 | Nyheter
VASEK har stängt i juli vecka 28–29, det vill säga 12.–25.7.2021. Österbottens TE-byrå har sommarpaus i startpengsbehandlingen vecka 29, det vill säga 19.7.–25.7.2021.
Läs mera

Senaste information angående coronaläget för företagen

21.06.2021 | Nyheter
På den här sidan sammanställer vi nyttig information gällande coronaläget ur företagens synvinkel. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt.
Läs mera

Tredje ansökningsomgången av företagens kostnadsstöd – till vem, hur och vem hjälper till?

21.06.2021 | Nyheter
Ansökningstiden för kostnadsstöd tre börjar den 27 april. Ersättning för stängning kan också ansökas nu. Kostnadsstödet ansöks via Statskontorets elektroniska ansökningskanal (e-tjänsten).
Läs mera

FAIR-projektets rapport fördjupar sig i framtiden för eldriven flygtrafik i Kvarkenregionen

18.06.2021 | Nyheter
FAIR (Finding innovations to Accelerate the Implementation of electric Regional aviation) är ett två år långt projekt för att stödja en tidig och effektiv kommersialisering av eldrivna regionala flygningar i Kvarkenregionen. Rapporten Electric regional aviation – a fast and clean transport mode for the needs of Kvarken region, som projektet beställt av WSP, publicerades nyligen.
Läs mera

Dealflow Finland-tjänsten gör det möjligt för företag att möta internationella investerare

15.06.2021 | Nyheter
Dealflow Finland är en avgiftsfri tjänst som produceras av Business Finland för att introducera inhemska startup- och tillväxtföretag, som söker investerare, till internationella investerare. Även VASEK ger synlighet genom tjänsten till företag i Vasaregionen som är intresserade av internationell tillväxt.
Läs mera

Ta sommarbussen ut till regionens besöksmål

15.06.2021 | Nyheter
Visit Vasas sommarbussturer inleddes i maj och i juni körs turer fyra dagar i veckan. Med sommarbussen kan man i juni besöka bland annat Södra Vallgrunds och Svedjehamns destinationer, och i juli kommer utbudet att fyllas på med flera besöksmål.
Läs mera

Företagsrådgivaren tipsar: hurdan är en bra affärsidé?

08.06.2021 | Nyheter
Affärsidén är a och o när man ska starta eget, för att utan affärsidé blir företaget helt enkelt inte av. Affärsidén behöver dock inte vara färdigtänkt, utan Nyföretagscentrum Startias företagsrådgivare hjälper med att förädla idén till ett företag. Företagsrådgivarna ger i den här artikeln tips på hurdana egenskaper en bra affärsidé har.
Läs mera