Identifiera din målgrupp och anpassa ditt kärnbudskap för dem

14.03.2018

IkonenWorkshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap:

– Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.

Enligt Ikonen är största delen (90 %) av internetanvändarna dock passiva konsumenter av innehåll. Nio procent kommenterar, bearbetar eller delar information och endast en procent skapar nytt innehåll. Det är alltså den sistnämnda gruppen man ska höra till, för det är den som styr diskussionen!

Ikonen uppmuntrade företagarna att utgå från grunderna även i den egna digitala marknadsföringen, precis som med vilken annan marknadsföring som helst:

– Man måste fundera på hur man positionerar sig gentemot de andra. Vilka bra egenskaper har de egna tjänsterna och produkterna? Är de bättre än konkurrentens och vilket värde eller betydelse har de och som kunden är beredd att betala för? Sällan lönar det sig att börja konkurrera med ett förmånligt pris, utan hellre då det tilläggsvärde som kunden får.

osallistujat1Deltagarna fick fundera sina egna företags målgrupper och olika köppersonas.

Det lönar sig inte att marknadsföra alla produkter och tjänster till alla målgrupper. Det gäller att identifiera de egna målgrupperna och hitta de produkter eller tjänster som intresserar dem. Om man tänkt igenom företagets kärnbudskap noga, är det enkelt att hitta rätt budskap för respektive målgrupp. Ett kärnbudskap är dock inte visionen eller det som företaget skulle vilja vara, utan det som företaget på riktigt är.

– Företagets kärnbudskap definieras inte bara för reklam och marknadsföring, utan det är något som alla anställda – också sommarjobbarna – måste ta till sig, påminner Ikonen.

Den andra delen av workshopen koncentrerade sig på hur företagen ska använda sociala medier. Media indelas traditionellt i egna media såsom företagets webbplats, nyhetsbrev och broschyrer, i köpt media såsom reklam i tidningar och radio samt i förtjänt media dvs. tidningsartiklar, inkommande länkar, rekommendationer och budskap via djungeltelegrafen. Inom sociala medier finns alla dessa indelningar.

– De som följer ett företag på sociala medier är i början ofta den egna närmaste kretsen och det är en bra start, men rätt snart måste man försöka utöka den kretsen, för det finns sällan någon stor köppotential i bekantskapskretsen. Därför är det viktigt att kunna definiera det egna företagets olika köppersonas, dvs. göra en målgruppsanalys på individnivå; varifrån kommer köparna, hur gamla är de och vilka saker uppskattar de? På det sättet kan du hitta rätt ton i ditt budskap på sociala medier och i publikationer, en ton som tilltalar just dessa köppersonas.

Ikonen2Med ett skratt säger Ikonen att marknadsföringsfolket älskar att skapa bokstavskombinationer av sina instruktioner när han presenterar RACE-modellen:

– Reach innebär att man strävar efter att maximera antalet gånger en publicering eller reklam visas och styra in så många potentiella kunder som möjligt i säljtratten. I Act-skedet uppmuntrar man till samspel, ger akt på vilka som reagerar på företagets budskap och förbättrar budskapet utgående från denna information. Convert innebär sådant som besökaren gör och som har en mätbar ekonomisk betydelse för företaget, oberoende om det är offertförfrågningar eller direkta köp. I det sista Engage-skedet försöker man upprätthålla och fördjupa relationen till kunden. Det är alltså en slags eftermarknadsföring, förklarar Ikonen.

Ikonen ger detaljerade och kärnfulla råd hur företagen ska ta sig an sociala medier:

– Ta en social medietjänst i bruk i taget och gör det ordentligt i stället för att försöka sätta ut någonting i alla kanaler. Själv skulle jag rekommendera att man börjar med Facebook som är överlägsen både gällande egenskaper och användarmängder. Du behöver inte skapa allt innehåll själv, utan du kan även dela andras innehåll och delta i diskussionerna som rör din egen bransch. Ta i bruk marknadsföringens årsklocka, producera innehåll i lager och publicera det tidsinställt så blir din synlighet regelbunden och planmässig, avslutar Ikonen sin lista.

Materialet från Workshopen Digital marknadsföring hittar du här.

Workshopen ordnades i samarbete med projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den Österbottniska naturen!

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause svenska 300px

 

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Mångsidig advokatbyrå ger råd även på sociala medier

28.06.2022 | Nyheter
Startias långvarige expertpartner Näsman & Båsk är en mångkunnig advokatbyrå. Byrån administrerar inte bara civilrättsliga och straffrättsliga frågor, men också administrativa frågor och har både företags- och privatkunder.
Läs mera

Hållbarhetsarbete på företagsbesök

27.06.2022 | Nyheter
Vöråföretaget Orapac från Oravais producerar förpackningar och har utsett ett eller flera miljömål för sin verksamhet för varje verksamhetsår. Företaget organiserade en hållbarhetseftermiddag för sin personal i torsdags före midsommar. Göran Östberg, VASEKs projektchef för cirkulär ekonomi, och projektchef Tomas Knuts, Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia, var inbjudna för att prata om hållbarhet och leda en diskussion om hur hållbarhet kan...
Läs mera

VASEKs öppethållningstider på sommaren - observera pausen i TE-byråns startpengsbehandling i juli

20.06.2022 | Nyheter
VASEK har stängt i juli veckorna 28, 29 och 30, det vill säga 11.–29.7.2022. Österbottens TE-byrå har sommaruppehåll i startpengsbehandlingen 4.7.–31.7.2022.
Läs mera

Sommarbusstrafiken fortsätter runt om i tre kommuner även under den kommande sommaren

17.06.2022 | Nyheter
Förra sommaren genomfördes i samarbete med Vasaregionens Utveckling VASEK och Visit Vasa lanseringen av sommarbussen dvs. en gemensam transport till de mest populära besöksmålen i vår region. Projektet, som fick finansiering från arbets- och näringsministeriet, hade som mål att inleda en pilot för att öka antalet besökare till de olika företagen och besöksmålen på ett mer miljövänligt sätt.
Läs mera

Vet detta om startpeng och undvik fallgroparna

16.06.2022 | Nyheter
Syftet med startpeng är att trygga företagarens utkomst tills företagsverksamheten kommer ordentligt igång. Startpengen är ett inkomsttillägg för företagaren, inte företagets pengar. En företagare måste kunna leva och kanske försörja sin familj även när det inte går att betala ut tillräckligt med lön åt sig själv i början av företagsverksamheten.
Läs mera

Företagsrådgivare anträffbara även i kommunhuset – boka alltid tid på förhand

15.06.2022 | Nyheter
Via online-bokningskalendern kan du boka möte, videomöte eller telefontid med en företagsrådgivare till en tidpunkt som passar dig.
Läs mera

Besökscentret Meteoria fick utmärkelsen som grön föregångare

14.06.2022 | Nyheter
Besökscentret Meteoria fick status som föregångare för hållbar utveckling och STF Sustainable Travel Finland -certifikatet. Meteorian som attraktion är den första STF-föregångaren inom Visit Vaasas område och bland de första i hela landet. STF-utmärkelsen beviljas på basen av olika miljömässiga, sociokulturella och ekonomiska kriterier. Utmärkelsen kan sägas vara en belöning för det systematiska arbete som man målmedvetet genomfört kring besökscentret...
Läs mera

VASEK på en hållbar resa

10.06.2022 | Nyheter
I slutet av 2021 utarbetade VASEK i enlighet med tidigare strategi en hållbarhetsplan. Under ledning av VASEKs hållbarhetsarbetsgrupp valde hela personalen tillsammans under våren 2021 ut tre huvudmål för organisationen samt deras delmål i FN:s globala agenda för hållbar utveckling, Agenda 2030. Personalen bestämde att sträva efter att uppnå målen inom områden; jämställdhet, minskad ojämlikhet och hållbar konsumtion i vardagen...
Läs mera