Identifiera din målgrupp och anpassa ditt kärnbudskap för dem

14.03.2018

IkonenWorkshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap:

– Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.

Enligt Ikonen är största delen (90 %) av internetanvändarna dock passiva konsumenter av innehåll. Nio procent kommenterar, bearbetar eller delar information och endast en procent skapar nytt innehåll. Det är alltså den sistnämnda gruppen man ska höra till, för det är den som styr diskussionen!

Ikonen uppmuntrade företagarna att utgå från grunderna även i den egna digitala marknadsföringen, precis som med vilken annan marknadsföring som helst:

– Man måste fundera på hur man positionerar sig gentemot de andra. Vilka bra egenskaper har de egna tjänsterna och produkterna? Är de bättre än konkurrentens och vilket värde eller betydelse har de och som kunden är beredd att betala för? Sällan lönar det sig att börja konkurrera med ett förmånligt pris, utan hellre då det tilläggsvärde som kunden får.

osallistujat1Deltagarna fick fundera sina egna företags målgrupper och olika köppersonas.

Det lönar sig inte att marknadsföra alla produkter och tjänster till alla målgrupper. Det gäller att identifiera de egna målgrupperna och hitta de produkter eller tjänster som intresserar dem. Om man tänkt igenom företagets kärnbudskap noga, är det enkelt att hitta rätt budskap för respektive målgrupp. Ett kärnbudskap är dock inte visionen eller det som företaget skulle vilja vara, utan det som företaget på riktigt är.

– Företagets kärnbudskap definieras inte bara för reklam och marknadsföring, utan det är något som alla anställda – också sommarjobbarna – måste ta till sig, påminner Ikonen.

Den andra delen av workshopen koncentrerade sig på hur företagen ska använda sociala medier. Media indelas traditionellt i egna media såsom företagets webbplats, nyhetsbrev och broschyrer, i köpt media såsom reklam i tidningar och radio samt i förtjänt media dvs. tidningsartiklar, inkommande länkar, rekommendationer och budskap via djungeltelegrafen. Inom sociala medier finns alla dessa indelningar.

– De som följer ett företag på sociala medier är i början ofta den egna närmaste kretsen och det är en bra start, men rätt snart måste man försöka utöka den kretsen, för det finns sällan någon stor köppotential i bekantskapskretsen. Därför är det viktigt att kunna definiera det egna företagets olika köppersonas, dvs. göra en målgruppsanalys på individnivå; varifrån kommer köparna, hur gamla är de och vilka saker uppskattar de? På det sättet kan du hitta rätt ton i ditt budskap på sociala medier och i publikationer, en ton som tilltalar just dessa köppersonas.

Ikonen2Med ett skratt säger Ikonen att marknadsföringsfolket älskar att skapa bokstavskombinationer av sina instruktioner när han presenterar RACE-modellen:

– Reach innebär att man strävar efter att maximera antalet gånger en publicering eller reklam visas och styra in så många potentiella kunder som möjligt i säljtratten. I Act-skedet uppmuntrar man till samspel, ger akt på vilka som reagerar på företagets budskap och förbättrar budskapet utgående från denna information. Convert innebär sådant som besökaren gör och som har en mätbar ekonomisk betydelse för företaget, oberoende om det är offertförfrågningar eller direkta köp. I det sista Engage-skedet försöker man upprätthålla och fördjupa relationen till kunden. Det är alltså en slags eftermarknadsföring, förklarar Ikonen.

Ikonen ger detaljerade och kärnfulla råd hur företagen ska ta sig an sociala medier:

– Ta en social medietjänst i bruk i taget och gör det ordentligt i stället för att försöka sätta ut någonting i alla kanaler. Själv skulle jag rekommendera att man börjar med Facebook som är överlägsen både gällande egenskaper och användarmängder. Du behöver inte skapa allt innehåll själv, utan du kan även dela andras innehåll och delta i diskussionerna som rör din egen bransch. Ta i bruk marknadsföringens årsklocka, producera innehåll i lager och publicera det tidsinställt så blir din synlighet regelbunden och planmässig, avslutar Ikonen sin lista.

Materialet från Workshopen Digital marknadsföring hittar du här.

Workshopen ordnades i samarbete med projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den Österbottniska naturen!

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause svenska 300px

 

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera