Identifiera din målgrupp och anpassa ditt kärnbudskap för dem

14.03.2018

IkonenWorkshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap:

– Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.

Enligt Ikonen är största delen (90 %) av internetanvändarna dock passiva konsumenter av innehåll. Nio procent kommenterar, bearbetar eller delar information och endast en procent skapar nytt innehåll. Det är alltså den sistnämnda gruppen man ska höra till, för det är den som styr diskussionen!

Ikonen uppmuntrade företagarna att utgå från grunderna även i den egna digitala marknadsföringen, precis som med vilken annan marknadsföring som helst:

– Man måste fundera på hur man positionerar sig gentemot de andra. Vilka bra egenskaper har de egna tjänsterna och produkterna? Är de bättre än konkurrentens och vilket värde eller betydelse har de och som kunden är beredd att betala för? Sällan lönar det sig att börja konkurrera med ett förmånligt pris, utan hellre då det tilläggsvärde som kunden får.

osallistujat1Deltagarna fick fundera sina egna företags målgrupper och olika köppersonas.

Det lönar sig inte att marknadsföra alla produkter och tjänster till alla målgrupper. Det gäller att identifiera de egna målgrupperna och hitta de produkter eller tjänster som intresserar dem. Om man tänkt igenom företagets kärnbudskap noga, är det enkelt att hitta rätt budskap för respektive målgrupp. Ett kärnbudskap är dock inte visionen eller det som företaget skulle vilja vara, utan det som företaget på riktigt är.

– Företagets kärnbudskap definieras inte bara för reklam och marknadsföring, utan det är något som alla anställda – också sommarjobbarna – måste ta till sig, påminner Ikonen.

Den andra delen av workshopen koncentrerade sig på hur företagen ska använda sociala medier. Media indelas traditionellt i egna media såsom företagets webbplats, nyhetsbrev och broschyrer, i köpt media såsom reklam i tidningar och radio samt i förtjänt media dvs. tidningsartiklar, inkommande länkar, rekommendationer och budskap via djungeltelegrafen. Inom sociala medier finns alla dessa indelningar.

– De som följer ett företag på sociala medier är i början ofta den egna närmaste kretsen och det är en bra start, men rätt snart måste man försöka utöka den kretsen, för det finns sällan någon stor köppotential i bekantskapskretsen. Därför är det viktigt att kunna definiera det egna företagets olika köppersonas, dvs. göra en målgruppsanalys på individnivå; varifrån kommer köparna, hur gamla är de och vilka saker uppskattar de? På det sättet kan du hitta rätt ton i ditt budskap på sociala medier och i publikationer, en ton som tilltalar just dessa köppersonas.

Ikonen2Med ett skratt säger Ikonen att marknadsföringsfolket älskar att skapa bokstavskombinationer av sina instruktioner när han presenterar RACE-modellen:

– Reach innebär att man strävar efter att maximera antalet gånger en publicering eller reklam visas och styra in så många potentiella kunder som möjligt i säljtratten. I Act-skedet uppmuntrar man till samspel, ger akt på vilka som reagerar på företagets budskap och förbättrar budskapet utgående från denna information. Convert innebär sådant som besökaren gör och som har en mätbar ekonomisk betydelse för företaget, oberoende om det är offertförfrågningar eller direkta köp. I det sista Engage-skedet försöker man upprätthålla och fördjupa relationen till kunden. Det är alltså en slags eftermarknadsföring, förklarar Ikonen.

Ikonen ger detaljerade och kärnfulla råd hur företagen ska ta sig an sociala medier:

– Ta en social medietjänst i bruk i taget och gör det ordentligt i stället för att försöka sätta ut någonting i alla kanaler. Själv skulle jag rekommendera att man börjar med Facebook som är överlägsen både gällande egenskaper och användarmängder. Du behöver inte skapa allt innehåll själv, utan du kan även dela andras innehåll och delta i diskussionerna som rör din egen bransch. Ta i bruk marknadsföringens årsklocka, producera innehåll i lager och publicera det tidsinställt så blir din synlighet regelbunden och planmässig, avslutar Ikonen sin lista.

Materialet från Workshopen Digital marknadsföring hittar du här.

Workshopen ordnades i samarbete med projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den Österbottniska naturen!

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause svenska 300px

 

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Nationellt företagarpris 2021 till Dermoshop

25.09.2021 | Nyheter
Dermoshops framgång bygger på ett starkt varumärke Dermosil och en webbshop. Företaget lanserade den första versionen av webbshopen redan för 25 år sedan.
Läs mera

Projektet Hållbart Österbotten medverkar på Hållbarhetsveckan måndagen 27.9.

21.09.2021 | Nyheter
Projektet Hållbart Österbotten medverkar på Hållbarhetsveckan måndagen 27.9. Under Hållbarhetsveckan i Österbotten erbjuds turismaktörerna i området ett bra tillfälle att få höra bl.a. • Varför begreppet Hållbar turism blir allt viktigare och • Om vikten av Sustainable Travel Finland (STF)-programmet för hållbar turism som konkurrensmedel.
Läs mera

Gårds Smak Ab Startias Årets 2021 nyföretagare i Vasaregionen

20.09.2021 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startia har valt vöråföretaget Gårds Smak Ab till årets 2021 nyföretagare i Vasaregionen.
Läs mera

Hela Finland kan nu rösta på världens lyckligaste person

15.09.2021 | Nyheter
Journalisten Maria Veitola besökte Vasaregionen i augusti för att fördjupa sig i lyckan på världens lyckligaste plats. Veitola träffade tre personer som bor i Vasaregionen och som hittades genom en efterlysning och nominerades till den lyckligaste personen i världen. På basis av Maria & världens lyckligaste-videoserien, som har sammanställts från besöken, kan alla rösta på den av trion som de...
Läs mera

Energy Academy samlar Vasaregionens toppföretag och högskolor till ett unikt samarbete

13.09.2021 | Nyheter
I Nordens energihuvudstad Vasa finns ett växande energikluster och nyheterna om utvecklingen i batteriindustrin förstärker regionens goda framtidsutsikter. Med högskolornas och företagens nya gemensamma verksamhetsmodell Energy Academy förstärks regionens dragningskraft bland studerande och utexaminerade än mer.
Läs mera

Senaste information angående coronaläget för företagen

09.09.2021 | Nyheter
På den här sidan sammanställer vi nyttig information gällande coronaläget ur företagens synvinkel. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt.
Läs mera

Med vildmarken och naturen som arbetsplats

08.09.2021 | Nyheter
För ett och ett halvt år sedan förändrades världen och många stod plötsligt inför en ny och annorlunda vardag. Under våren 2020 kom skogen och naturen därför att spela en avgörande roll för många finländares välmående, och intresset för friluftsliv har fortsatt att öka sedan dess.
Läs mera

Med hjälp av företagarens juridiska dokument undviker man konflikter

07.09.2021 | Nyheter
Delägaravtal, bolagsordning och bolagsavtal är verktyg för att hantera olika juridiska risker som realiseras ifall det uppstår konflikter mellan ägarna, påminde advokat Oskar Sundback i den andra delen i föreläsningsserien Pappren i skick!, Företagarens viktigaste juridiska dokument. Föreläsningarna ordnades i samarbete med Nyföretagscentrum Startia och Advokatbyrå Näsman & Båsk Ab.
Läs mera