Tunnista kohderyhmäsi ja muokkaa ydinviestisi heille

14.03.2018

IkonenMaaseutuyrittäjille suunnattu Digitaalisen markkinoinnin työpaja helmikuun lopussa käynnistyi vahvalla viestillä:

– Digitaalinen markkinointi sallii mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen erittäin ketterästi. Mainonnan osuvuutta ja onnistumista on mahdollista seurata lähes reaaliajassa, kertoi Markku Ikonen Morgan Digitalista.

Ikosen mukaan suurin osa (90 %) internetin käyttäjistä kuitenkin on passiivisia sisältöjen kuluttajia. Yhdeksän prosenttia kommentoi, muokkaa tai jakaa tietoa ja vain yksi prosentti luo uutta sisältöä. Viimeksi mainittu ryhmään kannattaa siis kuulua, koska se hallitsee keskustelua!

Ikonen kannusti yrittäjiä lähtemään oman digitaalisen markkinoinnin kanssa perusteista, aivan kuten minkä tahansa muunkin markkinoinnin kanssa:

– Omaa positiota on mietittävä suhteessa muihin. Mitä hyviä puolia omista palveluista ja tuotteista löytyy, ovatko ne parempia kuin kilpailijan vastaavat ja mikä on niiden tuoma arvo tai merkitys, josta asiakas on valmis maksamaan? Harvoin kannattaa lähteä kilpailemaan edullisella hinnalla vaan ennemmin asiakkaalle tulevalla lisäarvolla.

osallistujat1Osallistujat pohtivat oman yrityksensä kohderyhmiä ja erilaisia ostajapersoonia.

Kaikkia tuotteita ja palveluita ei kannata markkinoida kaikille kohderyhmille. Omat kohderyhmät on tunnistettava ja löydettävä heitä kiinnostavat tuotteet tai palvelut. Kun yrityksen ydinviestit on huolellisesti määriteltynä, on helppo löytää ne oikeat viestit kullekin kohderyhmälle. Ydinviesti ei kuitenkaan ole visio tai se mitä yritys haluaisi olla, vaan se mitä yritys oikeasti on.

– Yrityksen ydinviestejä ei määritellä vain mainontaa ja markkinointia varten, vaan ne täytyy olla kaikkien työntekijöiden – myös kesätyöntekijöiden – sisäistämiä, Ikonen muistuttaa.

Työpajan jälkimmäinen osuus keskittyi sosiaalisen median yrityskäyttöön. Mediat jaetaan perinteisesti omaan mediaan, kuten yrityksen nettisivuihin, uutiskirjeeseen ja esitteeseen, ostettuun mediaan, kuten lehti- ja radiomainoksiin sekä ansaittuun mediaan eli lehtijuttuihin, linkityksiin, suosituksiin ja puskaradion viesteihin. Sosiaalinen media taas on kaikkia näitä edellä mainittuja.

– Usein yrityksen sosiaalisen median tykkääjäkunta lähtee siitä omasta lähipiiristä ja se on hyvä alku, mutta pian tuota piiriä on ryhdyttävä laajentamaan, koska tuttavapiiristä harvemmin muodostuu suurta ostajapotentiaalia. Siksi on tärkeää osata määritellä oman yrityksen erilaiset ostajapersoonat, mistä he tulevat, kuinka vanhoja he ovat ja mitä asioita he arvostavat? Näin osataan luoda some-läsnäololle ja julkaisuille oikeanlainen sävy, joka puhuttelee juuri näitä ostajapersoonia.

Ikonen2Ikonen nauraa, että markkinointiväki rakastaa erilaisia kirjainyhdistelmistä syntyviä toimintaohjeita ja esittelee RACE-mallin:

– Reach -kohdassa pyritään maksimoimaan julkaisun tai mainoksen näyttökerrat ja saamaan mahdollisimman suuri määrä potentiaalisia asiakkaita ostosuppiloon. Act-vaiheessa rohkaistaan vuorovaikutukseen, tarkkaillaan ketkä yrityksen viesteihin reagoivat ja parannetaan viestejä tämän tiedon pohjalta. Convert tarkoittaa kävijän toimenpiteitä, joilla on mitattava taloudellinen arvo yritykselle, olivatpa ne sitten tarjouspyyntöjä tai varsinaisia ostoksia. Viimeisenä tulevassa Engage-vaiheessa ylläpidetään ja syvennetään asiakassuhdetta. Kyse on siis eräänlaisesta jälkimarkkinoinnista, Ikonen luettelee.

Ikosen täsmäneuvot sosiaalisen median yrityskäyttöön ovat ytimekkäät:

– Ota sosiaalisen median palvelut yksitellen kunnolla haltuun sen sijaan, että yrität touhuta kaikissa kanavissa jotakin. Itse suosittelisin aloittamaan Facebookista, joka on ylivoimainen niin ominaisuuksiltaan kuin käyttäjämääriltään. Kaiken sisällön ei tarvitse olla itse tuotettua, vaan voit myös jakaa muiden sisältöjä ja osallistua toimialaasi koskeviin keskusteluihin. Ota käyttöön markkinoinnin vuosikello, tuota sisältöjä varastoon ja julkaise niitä ajastetusti, niin näkyvyytesi on säännöllistä ja suunnitelmallista, Ikonen päättää listansa.

Digitaalisen markkinoinnin työpajan materiaalit löydät täältä.

Työpaja järjestettiin yhteistyössä Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun ja Luonnostaan nouseva Pohjanmaa! -hankkeen kanssa.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi

lippu ja tunnuslause 300px

 

 

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää

Opiskelijoiden ääni on tulevaisuuden ääni

15.03.2024 | Uutiset
Mari Katteluksen kolumni Vaasa Insiderissä
Lue lisää

Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024 | Uutiset
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Lue lisää

Maria Haglund VASEKiin työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämistehtäviin

07.03.2024 | Uutiset
Kasvatustieteiden maisteri Maria Haglund aloitti 4.3.2024 VASEKilla Vaasan seudun työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämisen tehtävissä projektipäällikkönä. Hänet valittiin yhteensä 40 hakijan joukosta tähän alueen elinvoiman kehittämisen kannalta keskeiseen työtehtävään.
Lue lisää

Ensimmäinen rekrytointi on riski, joka on otettava, kun halutaan kasvaa

06.03.2024 | Uutiset
VASEKin, Vaasan kaupungin ja Vaasan yrittäjien tilaisuuteen 5.3. kokoontuneet yrittäjät pohtivat olisiko heistä ja heidän yrityksistään työnantajiksi. Palvelujohtaja Päivi Ilmonen Profimentorilta muistutti, että yksinyrittäjän ensimmäinen työntekijä ja työpari voi olla sellainen positiivinen asia, joka ei ole rahalla mitattavissa:
Lue lisää

He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024 | Uutiset
Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.
Lue lisää