Tunnista kohderyhmäsi ja muokkaa ydinviestisi heille

14.03.2018

IkonenMaaseutuyrittäjille suunnattu Digitaalisen markkinoinnin työpaja helmikuun lopussa käynnistyi vahvalla viestillä:

– Digitaalinen markkinointi sallii mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen erittäin ketterästi. Mainonnan osuvuutta ja onnistumista on mahdollista seurata lähes reaaliajassa, kertoi Markku Ikonen Morgan Digitalista.

Ikosen mukaan suurin osa (90 %) internetin käyttäjistä kuitenkin on passiivisia sisältöjen kuluttajia. Yhdeksän prosenttia kommentoi, muokkaa tai jakaa tietoa ja vain yksi prosentti luo uutta sisältöä. Viimeksi mainittu ryhmään kannattaa siis kuulua, koska se hallitsee keskustelua!

Ikonen kannusti yrittäjiä lähtemään oman digitaalisen markkinoinnin kanssa perusteista, aivan kuten minkä tahansa muunkin markkinoinnin kanssa:

– Omaa positiota on mietittävä suhteessa muihin. Mitä hyviä puolia omista palveluista ja tuotteista löytyy, ovatko ne parempia kuin kilpailijan vastaavat ja mikä on niiden tuoma arvo tai merkitys, josta asiakas on valmis maksamaan? Harvoin kannattaa lähteä kilpailemaan edullisella hinnalla vaan ennemmin asiakkaalle tulevalla lisäarvolla.

osallistujat1Osallistujat pohtivat oman yrityksensä kohderyhmiä ja erilaisia ostajapersoonia.

Kaikkia tuotteita ja palveluita ei kannata markkinoida kaikille kohderyhmille. Omat kohderyhmät on tunnistettava ja löydettävä heitä kiinnostavat tuotteet tai palvelut. Kun yrityksen ydinviestit on huolellisesti määriteltynä, on helppo löytää ne oikeat viestit kullekin kohderyhmälle. Ydinviesti ei kuitenkaan ole visio tai se mitä yritys haluaisi olla, vaan se mitä yritys oikeasti on.

– Yrityksen ydinviestejä ei määritellä vain mainontaa ja markkinointia varten, vaan ne täytyy olla kaikkien työntekijöiden – myös kesätyöntekijöiden – sisäistämiä, Ikonen muistuttaa.

Työpajan jälkimmäinen osuus keskittyi sosiaalisen median yrityskäyttöön. Mediat jaetaan perinteisesti omaan mediaan, kuten yrityksen nettisivuihin, uutiskirjeeseen ja esitteeseen, ostettuun mediaan, kuten lehti- ja radiomainoksiin sekä ansaittuun mediaan eli lehtijuttuihin, linkityksiin, suosituksiin ja puskaradion viesteihin. Sosiaalinen media taas on kaikkia näitä edellä mainittuja.

– Usein yrityksen sosiaalisen median tykkääjäkunta lähtee siitä omasta lähipiiristä ja se on hyvä alku, mutta pian tuota piiriä on ryhdyttävä laajentamaan, koska tuttavapiiristä harvemmin muodostuu suurta ostajapotentiaalia. Siksi on tärkeää osata määritellä oman yrityksen erilaiset ostajapersoonat, mistä he tulevat, kuinka vanhoja he ovat ja mitä asioita he arvostavat? Näin osataan luoda some-läsnäololle ja julkaisuille oikeanlainen sävy, joka puhuttelee juuri näitä ostajapersoonia.

Ikonen2Ikonen nauraa, että markkinointiväki rakastaa erilaisia kirjainyhdistelmistä syntyviä toimintaohjeita ja esittelee RACE-mallin:

– Reach -kohdassa pyritään maksimoimaan julkaisun tai mainoksen näyttökerrat ja saamaan mahdollisimman suuri määrä potentiaalisia asiakkaita ostosuppiloon. Act-vaiheessa rohkaistaan vuorovaikutukseen, tarkkaillaan ketkä yrityksen viesteihin reagoivat ja parannetaan viestejä tämän tiedon pohjalta. Convert tarkoittaa kävijän toimenpiteitä, joilla on mitattava taloudellinen arvo yritykselle, olivatpa ne sitten tarjouspyyntöjä tai varsinaisia ostoksia. Viimeisenä tulevassa Engage-vaiheessa ylläpidetään ja syvennetään asiakassuhdetta. Kyse on siis eräänlaisesta jälkimarkkinoinnista, Ikonen luettelee.

Ikosen täsmäneuvot sosiaalisen median yrityskäyttöön ovat ytimekkäät:

– Ota sosiaalisen median palvelut yksitellen kunnolla haltuun sen sijaan, että yrität touhuta kaikissa kanavissa jotakin. Itse suosittelisin aloittamaan Facebookista, joka on ylivoimainen niin ominaisuuksiltaan kuin käyttäjämääriltään. Kaiken sisällön ei tarvitse olla itse tuotettua, vaan voit myös jakaa muiden sisältöjä ja osallistua toimialaasi koskeviin keskusteluihin. Ota käyttöön markkinoinnin vuosikello, tuota sisältöjä varastoon ja julkaise niitä ajastetusti, niin näkyvyytesi on säännöllistä ja suunnitelmallista, Ikonen päättää listansa.

Digitaalisen markkinoinnin työpajan materiaalit löydät täältä.

Työpaja järjestettiin yhteistyössä Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun ja Luonnostaan nouseva Pohjanmaa! -hankkeen kanssa.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

 

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi

lippu ja tunnuslause 300px

 

 

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää