"Dela varandras inlägg!"

21.04.2016

En grupp kunskapstörstiga turistföretagare deltog 19.4 i Vasa i seminariet om sociala medier som arrangerades av projektet Tillväxt genom information. Seminariet leddes av Laura Johansson från Lvngroom som guidade deltagarna i sociala medier från besöksnäringens synvinkel.

Johansson behandlade de viktigaste kanalerna på sociala medier: Facebook, Instagram och Tripadvisor, som av någon orsak använts förvånansvärt lite i Finland. Dessutom nämnde hon att bloggar är en utmärkt kanal inom turismen. Hon skulle inte rekommendera Twitter som allra första kanal för en småföretagare på grund av den hektiska takten, men å andra sidan är det ett bra verktyg för nätverkande samt att journalisterna trivs där, något som kan ge ökad synlighet.wall 400px

Laura Johansson från Lvngroom berättade turistföretagarna hur sociala medier fungerar.

Hur ofta och vilket slags innehåll

Företagarnas största oro när man talar om sociala medier är tiden. Många är turistföretagare vid sidan om sitt egentliga arbete och därför är det alltid ont om tid. Johanssons råd är att fota och göra inlägg i samband med arbetet, exempelvis när man byter lakan i stugan eller tar kunderna ut med båten. Då behöver man inte sätta sig ner och vara tvungen att hitta på något i ett senare skede. Det är förstås bra att ha en långsiktig innehållsplan. Johansson påpekade hur viktigt det är att fråga om tillstånd för fotografering.

Hur ofta och vilken tid på dygnet ska man uppdatera sin Facebook för att inläggen ska gillas av så många som möjligt och för att de överhuvudtaget ska synas i nyhetsflödet? Det är bäst att pröva sig fram. Kvalitet kommer före kvantitet men även det är relativt: Facebook visar inte allt innehåll för sina användare och därför är det helt okej med flera inlägg per dag utan att behöva tänka att det är spamming. Johansson påminde också om att man inte behöver själv ha allt innehåll utan man kan bra dela andras. Facebook-reklam med en passlig budget kan också fungera och dessutom kan målgruppen justeras om första försöket inte leder till resultat.

Vill man synas i bloggar ska man bjuda in bloggare. Förut bjöd man ju in pressen men nu är det bloggare som gäller, och de behöver ingalunda vara utländska. Som råd till turistföretagare som har egen blogg gav Johansson att komma ihåg att skriva till din målgrupp och att tänka på vad det är som utmärker dig från mängden.

IMG 2621 500pxDeltagarna reflekterade bland annat kring tidsanvändning, förhållande mellan kvalitet och kvantitet samt vilka språk man ska använda på sociala medier.

Utmaning: flerspråkighet

Deltagarna konstaterade att den verkliga utmaningen i turismbranschen i regionen är flerspråkigheten: vilket språk ska man använda i sociala medier och hur håller man balansen? Johanssons förslag på dilemmat är att ha bilden som det viktigaste innehållet, bifoga korta texter och länka vidare. Även Visit Vasas vd Max Jansson berättade om svårigheten med att balansera mellan språken. Viktigt i språkfrågan är i alla fall att använda det språk som målgruppen använder.

En diskussion uppstod också om en icke-infödd talares kompetens i språket som ett eventuellt exotiskt inslag. Det konstaterades att så länge som budskapet inte förvrängs kan detta vara ett trumfkort för turismen. Gällande engelskan sade Johansson att en bra taktik är att den statiska infon på företagets sidor finns sammanfattad på engelska, och resten kan man låta videor och bilder berätta. För översättning av texter är det bra att anlita professionella översättare (här hittar du en lista på översättare i Vasaregionen).

På eftermiddagens workshop gick deltagarna djupare in i företagens planer och strategier i sociala medier. Små turistföretagare har goda möjligheter att få nya kunder med hjälp av sociala medier bara man kommer ihåg att budskapet och slutprodukten eller tjänsten ska motsvara varandra.

Mikaela Sandberg, verksamhetsledare för Klemetsgårdarna i Maxmo, var nöjd med seminariedagen:
– Det var bra frågor och bra stödpunkter som vi fick fundera på. Dessutom fick jag konkreta tips och gjorde upp en konkret plan för sociala medier. Och det var bra att få träffa folk här med tanke på samarbete och delning av varandras inlägg.

Man kan följa Klemetsgårdarna på Facebook och på Instagram. När sommarsäsongen startar och sommarcaféet öppnas blir det inlägg varje dag, också behind the scenes -material, lovar Sandberg.

Johanna Talso är ansvarig för 1700-talsmarknaden i Storkyro och berättade om den mycket vanliga känslan man har när man funderar på Facebook-inlägg:
– När man arrangerar ett evenemang en gång per år känns det ibland som allting redan sagts och det är svårt att hitta något nytt att säga. Men man ska ju komma ihåg att de som gillar oss på Facebook verkligen tycker om marknadsmiljön och stämningen och därför gillar de oss.

– Den största enskilda besökargruppen har alltid kommit från kustregionen och speciellt från de svenska trakterna. Storkyro är ju nästan ett exotiskt besöksmål för dem och dessutom är uppskattningen av hantverk och historia på en helt annan nivå. I år är vår målsättning att locka också ännu fler besökare från Södra Österbotten.

Projektchef Peter Källberg är glad att så många var intresserade av ämnet:
– Detta var det första seminariet som ordnades inom ramen för projektet. Vi har redan börjat fundera på hur man kunde utforma någon slag av fortsättning på samma tema. En sak som ju kom fram och som jag gärna vill framhålla är vikten av att samarbeta också inom sociala medier. Vi vill ju ha mer besökare till området, så kom ihåg att förutom det egna företagets hashtagg även använda #visitvaasa, #kvarken och andra när du lägger upp bilder på Instagram.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause svenska 300px

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpi 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera