Vasaregionen satsar på turistföretagare

19.04.2016

Vasaregionen har redan mycket att erbjuda som besöksmål men alla vill ju bli bättre, och just nu pågår flera projekt med turismen i fokus. Ett av projekten, Tillväxt genom information, riktar sig specifikt till företagare inom branschen och där har projektchef Peter Källberg på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK med en enkät kartlagt turistföretagarnas syn på branschen.

– Företagare inom besöksnäringen är en brokig grupp, beskriver Källberg. – En stor del av dem är företagare på deltid, de erbjuder olika tjänster, säsongerna är olika och dessutom varierar antalet besökare mycket. Men det som är gemensamt för alla är målet: att få flera turister till regionen. Tack vare det unika världsnaturarvet behöver företagarna inte starta varken samarbete eller marknadsföring från noll; mycket har redan gjorts och nu ska vi satsa på att företagarna själva utvecklas.Peter Kallberg 300px

Peter Källberg säger att Vasaregionen har mycket att erbjuda den inhemska resenären.

Av enkätsresultaten framgår bland annat att företagarnas främsta önskemål gällande utveckling av egen kompetens är att lära sig utnyttja sociala medier i marknadsföringen. Därför arrangeras den 19 april i Vasa ett skräddarsytt seminarium om sociala medier för turistföretagare, där deltagarna får ta del av olika case-exempel, lära sig hur man kan förbättra synligheten och samarbeta på sociala medier.

– Största delen av de som svarade på enkäten har en Facebooksida men det finns så mycket mer man kan göra! påminner Källberg. – Det lönar sig att fundera hur man skulle kunna kombinera de olika kanalerna. För småföretagare är det dessutom oerhört viktigt att lära sig effektivt använda de ofta knappa resurserna.

Större med gemensamma krafter

För ett litet turistföretag kan det vara svårt att få tillräcklig synlighet i sociala medier och därför kan det vara lönt att fundera på samarbete med andra företagare. Ett viktigt delområde för turismutvecklingen i regionen är produktifiering och tematisering. Tips om vad man bör tänka på i den processen kommer man att få ta del i under kommande infotillfällen senare i år. Erfarenheter och kundkommentarer från sommaren 2016 kommer då att användas som studiematerial.DSCF0052+ 500px

Turistföretagare i Kvarkens unika skärgård ska bli bättre på marknadsföring.

Turistföretagare i Vasaregionen får besökare förutom från andra sidan Kvarken också från Tyskland och Holland. De stora internationella företagen i Vasa får inte sällan besök från Asien, speciellt från Indien och Kina, och de som tar hand om dessa besökare är ju turistföretagarna. Värd att notera i enkätsresultaten var att närmare hälften av de som svarade önskade få mer kunder från övriga Finland.

– Man har säkert märkt ett stigande intresse för området bland inhemska resenärer. De satsningar som Visit Vasa gör på hemmamarknaden har gjort att allt fler får upp ögonen för vår region och det märker självklart företagarna av också.

– Och visst har vi mycket att erbjuda den inhemska resenären. Själv märkte jag det senast för ett par veckor sedan då en från Kuopio uttryckte sin beundran för vår närhet till havet. Då fick man än en gång bevis för sin egen hemmablindhet, fortsätter Källberg.

Enkätresultaten analyseras i samarbete med Vasaregionens Turism Ab Visit Vasa.

– Det som var verkligen fint var att 85 % av de som svarade har ambitioner att växa. Det berättar om att företagarna tycker om sitt arbete och vill utveckla och utvecklas. Det visar också på en tro på framtiden inom branschen, som i nationellt perspektiv kan räknas bland de fem största exportnäringarna.IMG 8420 400px

Saltkaret i Svedjehamn.

Max Jansson, vd för Visit Vasa, är mycket glad över den imponerande satsningen på turismbranschen:

– Vi jobbar i nära samarbete med VASEK där vi tillsammans med andra aktörer knutna till turismnäringen har ett klart mål. Att vi på detta sätt genom olika projekt kan få mera resurser för att nå det målet är mycket glädjande, och vi hoppas naturligtvis på att företagarna också tar tillfället i akt och utnyttjar de möjligheter som erbjuds via projekten.

 

Tilläggsuppgifter

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause svenska 300px

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpi

 Bilder: VASEK, Esa Siltaloppi/ES Visuals och Fotopada/Ann-Britt Pada



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera