Som målsättning bättre fungerande kollektivtrafik mellan Vasa och Seinäjoki

19.11.2014

Hösten 2013 började Vasaregionen och Seinäjokiregionen utreda hur de kunde snabba upp tågtrafiken mellan städerna. Kvickare och bekvämare tågresa samt ett allt mer koncentrerat pendlingsområde var de största orsakerna till att utredningen gjordes. Arbetet har letts av Tero Voldi, som är trafiksakkunnig på Österbottens förbund. Han berättar att utredningen snabbt utvidgades till att gälla även huvudvägarna 3 och 18.
- Båda landskapens kommuner kom genast med i projektet. Tack vare det kunde vi göra en bredare utredning. Vår målsättning är att intensifiera samarbetet mellan kommunerna och landskapen, säger Voldi. 

Logistikexpert Anna Måtts från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK berättar att utredningens fokus legat på passagerartrafiken.
- Trafiken mellan Vasa och Seinäjoki är livlig. Det görs årligen cirka 150–200 miljoner resor mellan städerna och det förutspås att dessa siffror växer med 30 procent inom de närmaste åren. Efter att vår tågbana elektrifierades år 2011 har antalet arbetsresor som görs med tåg vuxit mest i hela Finland på sträckan mellan Vasa och Seinäjoki, berättar Måtts. 

Utredningen lyfte fram de faktorer som är problematiska för resenärer som far mellan Vasa och Seinäjoki. Utredningen koncentrerade sig inte endast på frågan hur trafiken mellan städerna kunde snabbas upp, utan också på kollektivtrafikens kvalitet och pris och hur dessa kunde utvecklas. Utredningen ska fungera som ett intressebevakningsverktyg då staten fattar nya beslut gällande trafiksatsningar. Det är ännu oklart hur arbetet för att förbättra kollektivtrafiken fortsätter, men visioner finns.

 

Anna Måtts från VASEK och Tero Voldi från Österbottens förbund berättar att antalet arbetsresor mellan Vasa och Seinäjoki förväntas växa med 30 procent inom de närmaste åren.

- Frågan är ju hurdan nivå det ska vara på servicen i vår kollektivtrafik för att en bilist ska börja använda sig av den? Det vore också fint om vi kunde länka ihop olika transportmedel. Då kunde passageraren göra alla resor med en biljett. Till exempel kunde resan fortsätta från järnvägstationen med buss. Vi vill inte att bussar och tåg ska tävla sinsemellan, utan att de ska komplettera varandra, ser Voldi.

Mest funderingar kring tidtabeller och biljetter

Resenärerna verkar inte prioritera det att kollektivtrafiken skulle vara snabbare. Milla Virta, som jobbar som intendent för Seinäjokis stadsorkester, reser mellan Vasa och Seinäjoki nästan dagligen. Hon tycker istället att tågtidtabellerna och biljetterna kunde ses över. Hon anser att tågtidtabellen är problematisk för det går till exempel tre morgontåg från Vasa under tiden kl. 5.50–7.31. Sedan följande tåg går först kl. 9.20.
- Varför far det inget tåg klockan åtta? Om jag vill hinna till ett möte som börjar klockan nio i Seinäjoki måste jag åka onödigt tidigt. Jag har inte heller sett att biljetterna mellan Vasa och Seinäjoki någon gång skulle säljas med nedsatt pris. Och då jag köper en seriebiljett innehåller den tio resor som alla är på enskilda biljetter. Hur skulle det vara exempelvis med ett laddningsbart kort istället? frågar hon.

Samtidigt gräver hon i sin väska för att visa de olika seriebiljetterna. Eftersom det går både Pendolino- och regionaltåg mellan städerna måste Virta köpa två olika buntar av seriebiljetter. Virta åker hellre med Pendolino tågen även om de är aningen dyrare.
- På Pendolino-tågen fungerar internet och i restaurangvagnen finns det utrymme att breda ut arbetspapper vid behov. I framtiden kunde alla tåg vara Pendolino-tåg, ler hon. 

Milla Virta åker mellan Vasa och Seinäjoki nästan dagligen. Hon önskar att tågtidtabellerna och biljettpriserna skulle justeras lite.

Virta känner många som pendlar mellan Vasa och Seinäjoki med bil, men på grund av hennes oregelbundna arbetstider kunde hon inte samåka med någon. Virta åker med egen bil endast de gånger då hennes arbetstider är omöjliga att passa ihop med kollektivtrafiken, eller om hon måste ha med sig mycket saker.
- Jag vill stöda kollektivtrafiken. Dessutom har jag bra med tid att arbeta på tåget, exempelvis läsa mejl innan den hektiska arbetsdagen börjar ordentligt. Jag tror att allt fler skulle välja tåg om tidtabellerna och biljettpriserna justerades lite.



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera