Närproducerad honung går hem

03.05.2022

Aamuisa 1– Konsumtionen av honung ökar sakta men säkert för varje år i Finland, och finländarna uppskattar inhemsk och närproducerad honung, berättar företagarparet Sami Niemi och Sari Ruotsalainen, som grundade Aamuisa Oy för drygt två år sedan.

Det började med ren nyfikenhet, gick sedan över till en verklig hobby – och fyra år senare till företag. Familjeföretaget Aamuisa Oy i Laihela grundades 2020 av paret Sami Niemi och Sari Ruotsalainen, efter att deras biodling vuxit för varje år i fyra års tid. En pandemi senare har de utvecklat en hel produktserie med olika typer av honung och även andra produkter som bina producerar råvaror till.

– Det var Saris idé att vi skulle börja med biodling och gå en kurs i ”hantverket”, berättar Sami Niemi.

Det var just den gamla ”hantverket”, traditionen som i alla år sett likadan ut då det gäller biodling, som fascinerade Sari Ruotsalainen

– Året var 2016 och fyra år senare bestämde vi oss för att göra företag av det hela och skapa ett eget brand. Så föddes Aamuisa, fortsätter de.

Aamuisa Oy registrerades i februari 2020, efter att paret via Startia fått hjälp med ansökan om startstöd, uppgörande av affärsplan och dylikt av företagsrådgivare Antti Alasaari. Att hela landet ett par veckor senare skulle stängas ner, ingick dock inte i planen.

– Vår tidsplan har försenats på grund av pandemin, och eftersom vi nyss hade startat företaget hade vi inga möjligheter att få något coronastöd. Möjligheterna att marknadsföra oss på mässor och marknader försvann helt och försäljningsarbetet med att skaffa återförsäljare, som vi själva sköter helt och hållet, har därför inte gått lika snabbt och smidigt som vi förutsatte, berättar Sari.

Aamuisa 2Finlands Biodlares Förbund r.f. har tilldelat företaget flera diplom för deras produkter och den höga kvaliteten på dem.

Deras mjukkristalliserade honung finns idag att köpas i flertalet mataffärer både i Vasa, Seinäjoki, Tervajoki, Laihela och Storkyro.

– De lokala REKO-ringarna har varit viktiga för oss – de har fungerat även trots pandemin och där får vi direkt respons från kunderna, tillägger Sami.

En del av deras smaksatta honungsprodukter är resultatet av kundernas önskemål, och i serien finns nu både honung smaksatt med lingon, blåbär, apelsin, ingefära samt salmiak.

– Vi använder enbart naturliga smaksättningar och vi har minimerat bearbetningen av honungen för att bevara de naturliga egenskaperna och av respekt för binas värdefulla arbete. De hedersutnämnande vi fått av Finlands Biodlares Förbund r.f. är en bra mätare för kvaliteten på våra produkter, konstaterar Sami och Sari.

Aamuisa 4I Aamuisas produktsortiment ingår förutom traditionell, högkvalitativ honung även smaksatt honung. Lingon -och blåbärshonungen passar bra på morgongröten, ingefärshonungen ger en extra skjuts åt ditt té och apelsinhonungen passar till exempel på rostbrödet. Den nyaste produkten är en propolistinktur. Propolis används av bina att täta bikupan och för att skydda den mot angrepp från bakterier, svampar och virus. Den fungerar för både in- och utvärtes bruk och är både antiinflammatorisk och antibakteriell.

Under vintern har paret även tillverkat och sålt bivaxljus, och den nyaste produkten är propolistinktur, som kan användas både för invärtes och utvärtes bruk.

– Den är både antibakteriell och antiinflammatorisk, även om vi inte kan marknadsföra den med just den orden.

Bina klär in kupan i propolis, kittvax, för att skydda kupan mot drag och skadliga mikroorganismer. Propolis består av vaxer, hartser och kåda som växter och träd ger ifrån sig. Bina väljer vilka växter de hämtar ämnena ifrån. Man vet inte än exakt hur urvalsprocessen går till men det är tydligt att bina inte bara väljer klibbiga ämnen utan även de som har bäst verkan mot mikroorganismer. Propolis är verksamt mot bakterier, svamp och virus. Det är också antiinflammatoriskt, lokalbedövande och stimulerar immunförsvaret.

Aamuisa 9Bina har varit i människans tjänst i tusentals år, både som pollinerare och som leverantörer av sötningsmedel, läkande bivax och propolis (kittvax).

För tillfället pågår arbetet med att hitta återförsäljare för den nya produkten, och även fler nischade återförsäljare för den smaksatta honungen.

– Vi talar om caféer, hantverks- och delikatessbutiker och dylika, förtydligar Sari. Vi jobbar som bäst också med de sista detaljerna på vår hemsida för att förhoppningsvis kunna lansera den innan vår högsäsong börjar. Det tar sin tid eftersom vi gör allt själva.

Sari är även den som designat etiketterna till alla produkter.

– Vi har fått YHYRES Pönkä-stöd för marknadsföringens del men några investeringsstöd har vi inte sökt. Vi har i stället gjort vad vi kunnat för att få i gång verksamheten med minsta möjliga risktagande – vi har undvikit att ta några lån. Nu i vår har vi renoverat och hyrt vårt första kontors- och lagerutrymme inne i Tervajoki, och här kommer vi också att ha bättre möjlighet att jobba med produktutveckling framöver. Fler produkter är på kommande, avslöjar Sami.

Företagsrådgivare Antti Alasaari beundrar företagarparets utvecklingsiver, och konstaterar att Sari och Sami kompletterar varandra fint med olika styrkor.

– Jag är övertygad om att vi framöver kommer att få höra mycket gott om deras produkter, avslutar han.

 

Text: Anna Sand
Bilder: Anna Sand samt Aamuisa Oy

 



‹ Gå till "Nyheter"

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera