Närproducerad honung går hem

03.05.2022

Aamuisa 1– Konsumtionen av honung ökar sakta men säkert för varje år i Finland, och finländarna uppskattar inhemsk och närproducerad honung, berättar företagarparet Sami Niemi och Sari Ruotsalainen, som grundade Aamuisa Oy för drygt två år sedan.

Det började med ren nyfikenhet, gick sedan över till en verklig hobby – och fyra år senare till företag. Familjeföretaget Aamuisa Oy i Laihela grundades 2020 av paret Sami Niemi och Sari Ruotsalainen, efter att deras biodling vuxit för varje år i fyra års tid. En pandemi senare har de utvecklat en hel produktserie med olika typer av honung och även andra produkter som bina producerar råvaror till.

– Det var Saris idé att vi skulle börja med biodling och gå en kurs i ”hantverket”, berättar Sami Niemi.

Det var just den gamla ”hantverket”, traditionen som i alla år sett likadan ut då det gäller biodling, som fascinerade Sari Ruotsalainen

– Året var 2016 och fyra år senare bestämde vi oss för att göra företag av det hela och skapa ett eget brand. Så föddes Aamuisa, fortsätter de.

Aamuisa Oy registrerades i februari 2020, efter att paret via Startia fått hjälp med ansökan om startstöd, uppgörande av affärsplan och dylikt av företagsrådgivare Antti Alasaari. Att hela landet ett par veckor senare skulle stängas ner, ingick dock inte i planen.

– Vår tidsplan har försenats på grund av pandemin, och eftersom vi nyss hade startat företaget hade vi inga möjligheter att få något coronastöd. Möjligheterna att marknadsföra oss på mässor och marknader försvann helt och försäljningsarbetet med att skaffa återförsäljare, som vi själva sköter helt och hållet, har därför inte gått lika snabbt och smidigt som vi förutsatte, berättar Sari.

Aamuisa 2Finlands Biodlares Förbund r.f. har tilldelat företaget flera diplom för deras produkter och den höga kvaliteten på dem.

Deras mjukkristalliserade honung finns idag att köpas i flertalet mataffärer både i Vasa, Seinäjoki, Tervajoki, Laihela och Storkyro.

– De lokala REKO-ringarna har varit viktiga för oss – de har fungerat även trots pandemin och där får vi direkt respons från kunderna, tillägger Sami.

En del av deras smaksatta honungsprodukter är resultatet av kundernas önskemål, och i serien finns nu både honung smaksatt med lingon, blåbär, apelsin, ingefära samt salmiak.

– Vi använder enbart naturliga smaksättningar och vi har minimerat bearbetningen av honungen för att bevara de naturliga egenskaperna och av respekt för binas värdefulla arbete. De hedersutnämnande vi fått av Finlands Biodlares Förbund r.f. är en bra mätare för kvaliteten på våra produkter, konstaterar Sami och Sari.

Aamuisa 4I Aamuisas produktsortiment ingår förutom traditionell, högkvalitativ honung även smaksatt honung. Lingon -och blåbärshonungen passar bra på morgongröten, ingefärshonungen ger en extra skjuts åt ditt té och apelsinhonungen passar till exempel på rostbrödet. Den nyaste produkten är en propolistinktur. Propolis används av bina att täta bikupan och för att skydda den mot angrepp från bakterier, svampar och virus. Den fungerar för både in- och utvärtes bruk och är både antiinflammatorisk och antibakteriell.

Under vintern har paret även tillverkat och sålt bivaxljus, och den nyaste produkten är propolistinktur, som kan användas både för invärtes och utvärtes bruk.

– Den är både antibakteriell och antiinflammatorisk, även om vi inte kan marknadsföra den med just den orden.

Bina klär in kupan i propolis, kittvax, för att skydda kupan mot drag och skadliga mikroorganismer. Propolis består av vaxer, hartser och kåda som växter och träd ger ifrån sig. Bina väljer vilka växter de hämtar ämnena ifrån. Man vet inte än exakt hur urvalsprocessen går till men det är tydligt att bina inte bara väljer klibbiga ämnen utan även de som har bäst verkan mot mikroorganismer. Propolis är verksamt mot bakterier, svamp och virus. Det är också antiinflammatoriskt, lokalbedövande och stimulerar immunförsvaret.

Aamuisa 9Bina har varit i människans tjänst i tusentals år, både som pollinerare och som leverantörer av sötningsmedel, läkande bivax och propolis (kittvax).

För tillfället pågår arbetet med att hitta återförsäljare för den nya produkten, och även fler nischade återförsäljare för den smaksatta honungen.

– Vi talar om caféer, hantverks- och delikatessbutiker och dylika, förtydligar Sari. Vi jobbar som bäst också med de sista detaljerna på vår hemsida för att förhoppningsvis kunna lansera den innan vår högsäsong börjar. Det tar sin tid eftersom vi gör allt själva.

Sari är även den som designat etiketterna till alla produkter.

– Vi har fått YHYRES Pönkä-stöd för marknadsföringens del men några investeringsstöd har vi inte sökt. Vi har i stället gjort vad vi kunnat för att få i gång verksamheten med minsta möjliga risktagande – vi har undvikit att ta några lån. Nu i vår har vi renoverat och hyrt vårt första kontors- och lagerutrymme inne i Tervajoki, och här kommer vi också att ha bättre möjlighet att jobba med produktutveckling framöver. Fler produkter är på kommande, avslöjar Sami.

Företagsrådgivare Antti Alasaari beundrar företagarparets utvecklingsiver, och konstaterar att Sari och Sami kompletterar varandra fint med olika styrkor.

– Jag är övertygad om att vi framöver kommer att få höra mycket gott om deras produkter, avslutar han.

 

Text: Anna Sand
Bilder: Anna Sand samt Aamuisa Oy

 



‹ Gå till "Nyheter"

EnergyWeek 2023 större än någonsin – seminarierna fyllde salarna

28.03.2023 | Nyheter
Förra veckan lockade EnergyWeek 2023 ett rekordstort antal besökare till seminarierna och utställningarna i Vasa. – Också i år varade EnergyWeek hela veckan och blev mer omfattande än tidigare; vi fick fler besökare än någonsin. Vi märkte detta redan före evenemangsveckan, då det fanns 30% fler anmälda redan på måndag än tidigare år, säger Kristoffer Jansson, EnergyVaasas Communications & Brand Manager.
Läs mera

Ett företag kan säljas via flera olika kanaler

28.03.2023 | Nyheter
Webbinariet Försäljningskanaler för att sälja ett företag lockade lyssnare som antingen redan tänkte sälja sitt företag eller som hade tänkt på det. Som alltid när det gäller ägarskiften är det viktigt att börja förbereda sig i god tid, och denna gång diskuterades under webbinaret olika sätt att sälja företaget.
Läs mera

EnergyWeek arrangeras redan för elfte gången nästa vecka

13.03.2023 | Nyheter
Energibranschens toppevenemang EnergyWeek arrangeras i Vasa stadshus nästa vecka 20-24.3. Registreringen öppnades 15.1 och det ser väldigt bra ut med anmälningar. Tusentals deltagare från tiotals olika länder väntas återigen närvara på EnergyWeek och utställarna har gjort många reserveringar under alla fyra mässdagar.
Läs mera

Kvevlax Sparbank hjälper till att sätta företagarens bankärenden i ordning

09.03.2023 | Nyheter
Kvevlax Sparbank hör till Sparbanksgruppen som har varit verksam i redan 200 år. Banken är en av de lokala sparbanker som finns runtom i Finland. Här i Vasaregionen kan man sköta ärenden på kontoret i Vasa eller Kvevlax.
Läs mera

Ett utmanande år för företagen påverkade företagsrådgivningen på VASEK

09.03.2023 | Nyheter
Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs årsberättelse har publicerats, och enligt verkställande direktör Stefan Råback var året 2022 lyckat trots olika utmaningar i verksamhetsomgivningen:
Läs mera

Årets första ansökningsomgång för Vasa ekosystemavtal kommer att fokusera på hållbar stadsutveckling

08.03.2023 | Nyheter
Vid ansökningsomgången för hållbar stadsutveckling/Vasas ekosystemavtal efterlyses projekt som är förenliga med målen i ekosystemavtalet mellan Vasa stadsregion och staten. Projekten ska främja målen för åtgärdshelheterna som definierats i ekosystemavtalet.
Läs mera

Företagsmentorerna hjälper företagaren att nå sina egna mål

07.03.2023 | Nyheter
Företagsmentorstjänsten är avsedd för alla företagare som behöver en extern mentor och rådgivare för att stödja sitt företagande och nå sina egna mål.
Läs mera

Utmaningarna med pandemin ledde till utveckling och tillväxt vid Jukajan Ristikko

03.03.2023 | Nyheter
Det har gått 25 år sedan Laihela-företaget Jukajan Ristikko grundades, och 2023 är jubileumsår i företaget som sysselsätter knappt 30 anställda. När sex personer gick samman för att starta verksamheten 1998 var huvudprodukten, såsom namnet även säger, takstolar.
Läs mera