Kvalitet och öppenhet bär långt på Norges marknader

13.02.2014

Lyckas i Norge -seminariet ordnades av VASEK och Viexpo i samarbete med projektet Finnmet Partners den 12.2.2014. Seminariet fungerade också som startskott för VASEKs och Viexpos projekt 17-17-17. Innan tillställningen öppnades av projektansvariga Lasse Pohjala, VASEK och Rainer Rönnback, Viexpo fyllde åhörarna nästan hela Domus Bothnicas Wärtsilä-sal. Pohjala och Rönnback berättade om hur projektet 17-17-17 fick sin början och de delade med sig av färsk information gällande Norges marknader och möjligheter.

Lyssna på de norska kundernas önskemål

Aluminiumbåttillverkaren Kewatec känner till betydelsen av de norska marknaderna. Jens Ahlskog från Kewatec tycker ändå att en erövring av Norges marknader låter aningen stöddigt.

– Marknaderna är stora och vi är både kulturellt och språkligt nära norrmännen. Att jobba där känns nästan som att jobba på hemmaplan. För norrmännen är produkternas kvalitet ytterst viktigt. Det faktumet går inte att understryka för mycket. Norrmännen är också bra på att betala och de köper gärna produkterna i färdiga paket, likt nyckel i handen -principen. På Norges marknader underlättar även en aktiv marknadsförings- och försäljningsplan. Ärlighet, öppenhet och pålitlighet är också viktiga egenskaper. Norrmännen förväntar sig att deras önskemål blir hörda och sedan uppfyllda, listade Ahlskog.

Företaget Solving, som tillverkar maskiner för förflyttning av tunga laster, halkade in på Norges marknad via en teater. Deras första kund var nämligen en teater som behövde hjälp med att flytta tunga kulisser.

Även Bo-Göran Eriksson har en lista över väsentliga poänger som underlättar förberedandet inför de norska marknaderna:

– Det är viktigt med eftermarknadsföring och servicetjänster. Om företaget har mindre kunder underlättar ett norskt bankkonto affärerna. Större norska företag använder sig av euro. Det lönar sig också att ta reda på sådant som mervärdesskatter och tullavgifter. Den norska kunden vill ha kvalitet, det vill säga produkter med CE-märkning, kvalitetssystem, riskanalys och bra dokumentering.

”Rallybilengelska” inget vidare alternativ

Sakari Koivuniemi från vasaföretaget Citec håller med de tidigare talturerna. Han understryker även vikten av lokala kontakter:

– Den lokala kontakten hjälper företaget finnas nära kunden. Företaget ska känna till sina produkters kommersiella och tekniska sidor till 100 %. Det är en fördel om personalen kan det lokala språket, för speciellt så kallad ”rallybilengelska” väcker inte förtroende, påminner han och tillägger:

– Produkten och företagets portfolio ska hemmastadgas så att de motsvarar den eftersträvade kundgruppens behov. Det finns inga snabbvinster och därför ska grundsakerna vara i skick!

Tammerforsföretaget Katsa Oy:s vice verkställande direktör Tomi Koskinen hörde om seminariet av en slump, och beslöt sig för att delta då han ändå var på väg till Vasaregionen för att besöka några kunder. Katsa Oy tillverkar kraftöverföringskomponenter.

– Vi har redan ett tiotal kunder i Norge, men fler är välkomna. Vi fick våra första norska kunder den traditionella vägen, det vill säga de bad om en offert. Marknaderna i Norge är mäktiga, så det är klart att jag ville komma hit för att få nya tips. Seminariet uppfyllde verkligen mina förväntningar, tackar Koskinen.

– Nu har vi fått ta del uppmuntrande historier från sådana företag som redan lyckats i Norge. Vi blev också påminda om att vara tålmodiga och att ett grundligt föreberedande inte kan framhävas nog, konstaterar Pohjala och fortsätter:
– Projektet 17-17-17 fortsätter med ett ”utbildningsseminarium”, där huvudrollerna delas ut åt norrmän. De får berätta ur kundens synvinkel hur våra företag kan skapa framgångsrika och långvariga kundkontakter i Norge.

Läs mera om projektet 17-17-17

Seminariematerial

Mikä on 17-17-17 ja tuoretta tietoa Norjan markkinoista

Alumiiniosaamista Atlantille, Jens Ahlskog, Kewatec

Till Norge med tunga förflyttningstransporter, Bo-Göran Eriksson, Solving

Insinööriosaamista Norjan energiateollisuudelle, Sakari Koivuniemi, Citec

Vaasan tuotteiden Norjaan globaailssa yrityksessä, Leif Häggblon, ABB Motors

 

Närmare uppgifter

Lasse Pohjala
0400 629 388
lasse.pohjala@vasek.fi



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera