VASEK och Viexpo öppnar dörrar åt företag på de norska marknaderna

28.11.2013

Pressmeddelande 28.11.2013

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Andelslaget Viexpo har startat ett projekt med arbetsnamnet ”17–17–17”. Projektets mål är att hjälpa i huvudsak små och medelstora företag, men även stora företag, från Vasaregionen till de norska marknaderna. Speciellt marknader inom olje- och gasindustrin, marinindustrin och byggnadsbranschen är i sikte. Projektets namn härstammar från projektets vision, enligt vilken 17 nya företag från Vasaregionen skall ha kommit in på Norges marknader med en ihop räknad handel värd över 17 miljoner euro fram till år 2017.

VASEKs Senior Business Advisor Lasse Pohjala, som ansvarar för internationaliseringsärenden, tycker att visionen är fullt möjlig:

– Inom EnergyVaasas och Finnmet-metallportalens nätverk finns 250 företag, vilket är en exceptionell styrka för regionen. I Norge finns mycket outnyttjade gas- och oljereserver och i norra Norge har det gjorts nya upptäckter, som tas i bruk 2014–2018. Från Vasaregionen kunde vi exportera cleantech till Norge, det vill säga miljövänlig toppteknik som kan tillämpas även i krävande förhållanden, säger Pohjala.

I november gjorde VASEK och Viexpo en förundersökning där de frågade Vasaregionens företag om deras intresse att etablera sig på Norges marknader. Av de företag som svarade var 70 intresserade. Enkäten lyfte fram företagens största utmaningar gällande Norge: brist på företagskontakter och behov av hjälp med att undersöka norska marknader. Företagen önskade också hjälp med att arrangera marknadsutredningsresor och mässresor.

– Speciellt små och medelstora företag behöver hjälp med att identifiera potentiella kunder och deras behov, samt med att bekanta sig med businesskulturen, berättar Viexpos internationaliseringsexpert Rainer Rönnback.

– I början av 2014 startar ett program, där vi hjälper företag förbereda sig på en planerad och långsiktig etablering till Norge. Norska experter och sådana finska företag som redan har framgångsrik verksamhet i Norge kommer att stå till tjänst. Om detta intresserar, lönar det sig att kontakta oss med detsamma! uppmuntrar Pohjala.

Projektet ”17–17–17” presenterades för första gången till Österbottens handelskammares industriutskott tidigare i veckan. Handelskammarens verkställande direktör Juha Häkkinen ger projektet sitt fulla stöd och lovar att också handelskammarens nätverk står till vasaföretagens förfogande då de siktar in sig på Norges marknader:

– Företagen får hjälp med att hitta de rätta dörrarna i Norge. De sparras och utmanas att fundera på sitt utbud, sin teknik och speciellt sina försäljningsprocesser. Med hjälp av starka nätverk kommer det här att lyckas, försäkrar Häkkinen.

Närmare uppgifter

Lasse Pohjala, VASEK