Johanna TidstromJohanna Tidström från somessa.com berättade att rekommendationer är mycket effektiva i marknadsföringen speciellt inom B2C. ”Influencern ska ges tillräckligt med info om produkten eller tjänsten men man kan inte sätta ord i munnen på dem”, påpekade hon.

Ett livligt sorl vid kaffeborden fyllde kommungården i Malax när infokvällen Goda råd och en kopp kaffe gick av stapeln. Malax kommundirektör Mats Brandt önskade ett drygt 30 åhörare välkomna och gratulerade VASEK för 15-årsjubileet:

– Utvecklingsbolaget är viktigt för regionen och dess utveckling. I dagens globala konkurrens förutsätts det att man specialiserar sig, och också i det avseendet stöder de 18 VASEK-anställdas specialkompetenser varandra och bildar en gedigen helhet.

Mats BrandtKommundirektör Mats Brandt berättade att det finns gott om lediga företagstomter i Malax. En storsatsning pågår på Söderfjärdsbackens nya bostadsområde som har 130 planerade tomter.

Matias Smeds från NTM-centralen bjöd på en faktaspäckad presentation om företagsstöd och utvecklingstjänster som finns till för att öka företagens konkurrenskraft och hjälpa dem växa och utvecklas.

– Man kan få företagsstöd från landsbygdsprogrammet förutom för själva investeringen också för utredning och planering av investeringens förutsättningar. För lokaler, byggande eller maskininvesteringar kan man få 20–35 % av investeringens värde i stöd. Nya och verksamma företag som inleder ny verksamhet kan få mellan 5 000–35 000 euro i nyetableringsstöd. Dessutom kan företagare få stöd för förädling inom första gradens jordbruksprodukter, specificerade Smeds.

Smeds uppmanade företagare att alltid ta kontakt med VASEK eller NTM-centralen innan de söker stöd. Om man tänker ansöka om stöd, får man inte påbörja investeringsprojektet förrän man lämnat in ansökan, annars är kostnaderna inte stödberättigade. Stöden betalas ut mot utbetalningsansökan efter att investeringen genomförts.

Johanna Tidström, grundaren av somessa.com, höll en presentation om nya vindar inom marknadsföring: influencermarknadsföring och vilka möjligheter den erbjuder för företagare.

– Konsumentbeteendet har förändrats och därför ska marknadsföringen också förändras. Digital synlighet är allt viktigare för företagare. Idag räknar man som influencers inte bara medierna utan också enskilda individer kan vara influencers via sina kanaler. De behöver ha tillräckligt med följare på sina kanaler men också en liten följarskara kan bra räcka till om de är ”rätta” med tanke på företaget. Via influencers kan företag få flera olika budskap ut i världen, berättade Tidström.

Det finns flera sätt att samarbeta med influencers: kring innehåll, genom att ordna tävlingar och låta influencers testa produkter eller tjänster, vara varumärkesambassadör eller delta i mässor och andra evenemang där de ger synlighet för produkten eller tjänsten.

Tidströms företag somessa.com är en portal där influencer av olika slag kan berätta om sina kanaler och publik medan företag kan i portalen hitta en influencer som passar deras behov. Tidströms råd är att inleda samarbete med en influencer så att man fastställer målen:

– Vill du exempelvis få fler följare eller köpare för någon viss produkt? Bekanta dig med influencers kanaler för att få veta om målgrupperna passar ditt företag och om målet kan nås via dem. Gör upp ett detaljerat avtal om samarbetet: vad förväntas influencern göra och vad är ersättningen? Kom ihåg att ha en sorts doping-klausul med i avtalet ifall någonting som inte är i linje med företagets värden händer under samarbetet.

Ingmar SundelinIngmar Sjöblad, ordförande för Malax företagare, var nöjd med kvällens program som hade planerats efter företagarnas behov. På önskelistan var närmare information om finansieringsmöjligheter i synnerhet och det fick de höra också!

Mikael Finnäs från Convido avslutade kvällen med att berätta om digitalisering inom ekonomiförvaltning:

– Om bokföringen finns i en molntjänst, har företagaren tillgång till den när som helst och allting säkerhetskopieras automatiskt. Fakturorna kan godkännas snabbt och man sparar tid också därför att man slipper kvittorumban i slutet av månaden i och med att papperskvitton och fakturorna kan skannas in exempelvis med mobilen. Mervärdet i det här är så klart att kunden får mer tid för annat, sade Finnäs.

 

Material:

NTM-centralens stödmöjligheter och tjänster till företag (på finska)

Monica Asplunds presentation

Somessa.com, Johanna Tidström

Digitalisering inom ekonomiförvaltning, Convido Oy

 

Olav Nylund
Olav Nylund
Företagsrådgivare
+358 40 548 4334
Nya företagare; Malax, Vörå

Kjell Nydahl
Kjell Nydahl
Direktör för företagstjänster
+358 50 368 2686
Ägar- och generationsskiften, Korsnäs

 

‹ Gå till "Nyheter"