Hög tid att söka krisstöd för ensamföretagare

18.05.2020

Jonna Nygard Tommi Virkama

Väl förberedd går ansökningsprocessen snabbt och smidigt

Ansökan för krisstödet ämnat för ensamföretagare har redan varit öppen en tid. På VASEK, där ansökningarna gås igenom före de sänds vidare till företagets hemkommun för beslutsfattandet, har redan över 300 ansökningar behandlats.

– Det återstår att se om den största boomen av ansökningar ännu inte varit. Vi har varit noggranna med att poängtera att det inte lönar sig att söka för tidigt – sök först då en nedgång på 30 procent i omsättningen kan påvisas. Många företagare väntar kanske ännu på resultatet för maj månad, tror Tommi Virkama, direktör på Startia.

En företagare som redan sökt och även fått stödet är fotografen Jonna Nygård i Vasa.

– Inom en vecka hade jag pengarna på kontot, berättar Nygård, som upplevde att ansökningsprocessen gick snabbt och enkelt.

Jonna Nygard

Jonna Nygård driver egen fotoateljé i Vasa och såg sig tvungen att temporärt stänga studion under coronakrisen. Hon sökte och fick snabbt beviljat stödet för ensamföretagare.

Att behandlingstiden dessutom var så kort blev en positiv överraskning. Virkama är inte förvånad.

– Har man alla bilagor klara och är väl förberedd innan man sätter sig ner för att fylla i ansökan, tar det inte längre än en kvart, och både vi och kommunerna har gjort vad vi kan för att behandla ansökningarna snabbt.

A och O är alltså att vara förberedd, och först och främst gäller det att se till att man uppfyller alla kriterier för att söka.

– Man måste vara ensamföretagare utan anställda, arbeta heltid i företaget, ha en giltig FöPL-försäkring alternativt en omsättning på minst 20 000 euro per år. Man ska kunna uppvisa en lönsam verksamhet före coronakrisen, och som man planerar att fortsätta med efter krisen. Man får inte ha några löneinkomster vid sidan om Andra biinkomster eller pensionsinkomster påverkar inte (uppdaterat 26.5.). Om den sökande har skatteskuld måste en betalningsplan vara gjord, fortsätter Virkama.

– Slutligen måste man också kunna bevisa att omsättningen sjunkit med åtminstone 30 procent efter den 16 mars 2020 – antingen med kontoutdrag eller bokföringsrapporter.

Det sista kriteriet innebär att det för många lönar sig att söka först när bokföringen för april är gjord. Så var däremot inte fallet för Nygård, som genast efter den 16 mars såg sig tvungen att stänga sin fotostudio på Vasklot i Vasa.

– På grund av de riktlinjer som regeringen gav såg jag ingen annan möjlighet. Jag ville inte ta några risker, speciellt då det gäller fotograferingar av nyfödda, och många bröllopsfotograferingar föll bort eftersom bröllopen ställdes in, förklarar Nygård, som specialiserat sig just på fotografering av små barn och familjer.

Är kriterierna uppfyllda kan man gå vidare till följande steg och se till att man har den information och de bilagor som behövds när ansökan ska fyllas i.

– Ansökningsblanketten kan inte sparas, så man ska ha all information tillgänglig, poängterar Virkama och räknar upp vad som behövs:

– Företagets FO-nummer och FöPL-nummer, information om företagets form och hemort, startdatum för verksamheten, företagets kontonummer i IBAN-form samt information om eventuella tidigare de minimis-stöd.

– Information om företagsform och hemort kan man enkelt kolla på YTJ:s hemsida,   om man är osäker – vi har rättat uppgifterna i många fall, tillägger Virkama.

Sedan tillkommer de bilagor som behövs. Hit hör bokslut för 2019, bokföringsrapport eller kontoutdrag som bevisar att omsättning försvagats minst 30 procent efter den 16 mars 2020 samt ett skatteskuldsintyg.

– Bilagorna lämnas enklast in elektroniskt genom att man skannar dem och konverterar dem till PDF-filer eller tar en bra bild med mobiltelefon, tillägger Virkama.

– Skatteskuldsintyg kan beställas elektroniskt på Skatteförvaltningens hemsida och din bokförare kan sända dig nödvändiga rapporter för de aktuella tidsintervallerna. 

Tommi Virkama ja Jonna NygardTommi Virkama och Jonna Nygård diskuterade stödansökan via Teams – rådgivningen sker under våren på distans från VASEKs sida.

Ansökningsbesluten fattas av en tjänsteman i företagets hemkommun och stödet beviljas i syfte att stabilisera företagsverksamheten under kristiden. Stödet får användas enbart till kostnader för företaget, inte till egen lön.

– Har man frågor är man välkommen att ta kontakt per telefon eller e-post. Vi kan också ordna med distansrådgivning via Teams vid behov, tillägger Virkama.

Jonna Nygård är väldigt glad och tacksam över möjligheten att få krisstöd, och har nu smått försiktigt börjat återuppta verksamheten i studion igen.

– Stödet hade stor betydelse för mig, avslutar hon.

 

Text: Anna Sand /bySand
Foto: Anna Sand samt privat bild

Läs mera om Jonna Nygårds företag: Jonna förevigar äkta känslor – blev företagare halvt av misstag

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera