Hållbarhetsarbete är en fortgående process i turismbranschen

29.11.2021

Infokvall

26 företagare från hela Österbotten hade samlats 18.11 för att delta i en informationskväll på temat Vad är hållbar och ansvarsfullt utvecklande av Turismen?

Kvällens utbildare var Tiina Reijonen, erfaren konsult och med erfarenhet som småföretagare i turismbranschen. Hon började med att berätta om varför man skall delta i Sustainable Travel Finland -programmet och framhöll att det är ett starkt försäljningsargument som lockar kunder vilka kanske också är beredda att betala lite mer.

Man konstaterade också att hållbart resande har kommit för att stanna – både resenärer och researrangörer förväntar sig att företagen erbjuder hållbara produkter.

Man bör också komma ihåg att arbetet fortsätter efter att man fått sin STF märkning, vilket också Harri Alatalo från Hotel Krepelin påpekade. Hotel Krepelin erhöll STF märkningen i juni, och fastän man har fått certifieringen så är inte företagets jobb slut, det är en fortgående process.

Cisse Grönholm från Hotel Red & Green i Närpes som också fått STF märkningen lade till att det också är viktigt att lägga en deadline för när processen skall vara gjord, detta för att lägga press på sig själv.

Att beakta det lokala är en del av hållbarhetsarbetet

Reijonen fortsätter att även i rekryteringsfrågor är hållbarhetsfrågor viktiga, framför allt de yngre generationerna, dvs framtidens arbetstagare värdesätter i dag då en arbetsgivare har hållbara värderingar.

Hållbar turism handlar inte enbart om miljöfrågor vilket framkom under kvällen, ett exempel när det gäller socioekonomisk hållbarhet är hur man får pengarna att stanna i området. Exempelvis kan man fundera när man ordnar evenemang, måste man köpa tjänster utifrån, eller kan ni sköta allt lokalt, dvs. stannar pengarna i området?

mote2 002Reijonen påpekade att man bör också beakta det lokala – använder man lokala produkter och råvaror? Är personalens kläder lokala eller åtminstone inhemska? Beaktar man den lokala historien?

Allt detta skall man också föra fram vid marknadsföringen av sin produkt. Lyfta den lokala historien, den lokala maten och de lokala produkterna, berätta om hur man arbetar med miljöfrågor, personalfrågor osv. Och här kommer vi in på vikten av kommunikation.

Ansvarsfull hållbarhetskommunikation

När det gäller kommunikation i allmänhet så är det viktigt att bestämma vem man vill kommunicera till, vad skall man kommunicera och hur kommunicerar man. Men vad betyder då kommunikation när man pratar om hållbarhet? Förstås skall man också lyfta det arbete man gjort när det gäller hållbarhet, vilka certifieringar man fått och framför allt hur man jobbar med hållbarhet i den dagliga verksamheten. Kunderna vill veta exakt vad man gör, man vill se de konkreta sakerna. En annan viktig sak är att också lyfta sitt företags värderingar.

Enligt Reijonen koncentrerar företagen sig ofta på den externa kommunikationen, men den största utmaningen är ofta den interna kommunikationen, det vill säga man glömmer ofta bort att den egna personalen är företagets största resurs när det gäller att kommunicera hållbarhet till slutkunden som de träffar i sitt dagliga arbete.

Det allra viktigaste dock när det gäller hållbarhetskommunikation är att börja med kommunikationsplanen samtidigt som man påbörjar hållbarhetsarbetet, det berättar åt kunden vad man gör, hur man gör, och varför man gör det. Samt att man skall göra det regelbundet i samtliga kanaler som man kommunicerar i, både externt och internt.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera