Vastuullisuustyö on jatkuva prosessi matkailualalla

29.11.2021

Infokvall

26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?

Tilaisuuden kouluttajana toimi Tiina Reijonen. Hän on kokenut konsultti, jolla on kokemusta pienyrittäjyydestä matkailualalla. Hän aloitti kertomalla, miksi Sustainable Travel Finland -ohjelmaan kannattaa osallistua. Reijonen korosti, että kyse on vahvasta myyntivaltista, jolla voi houkutella asiakkaita, jotka ovat kenties valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista hieman enemmän.

Tilaisuudessa todettiin, että vastuullinen matkailu on tullut jäädäkseen. Sekä matkailijat että matkanjärjestäjät odottavat, että yritykset tarjoavat vastuullisia tuotteita.

Harri Alatalo Hotelli Krepelinistä huomautti, että työ jatkuu myös sen jälkeen, kun STF-merkki on myönnetty yritykselle. Hotelli Krepelinille myönnettiin STF-merkki kesäkuussa, ja vaikka sertifiointi on saatu, ei yrityksen työ asian parissa lopu vaan kyse on jatkuvasta prosessista.

Cisse Grönholm Närpiön Hotel Red & Greenistä mainitsi, että on tärkeää asettaa jokin aikataulu prosessille, sillä tällainen paine auttaa sen loppuun saattamisessa. Myös Hotel Red & Greenille on myönnetty STF-merkki.

Paikallisuuden huomioiminen on osa vastuullisuustyötä

Reijonen jatkaa, että myös rekrytointikysymyksissä vastuullisuus on tärkeää, erityisesti nuoremmille sukupolville. Tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajaa, jonka arvoihin lukeutuu myös vastuullisuus.

Vastuullinen matkailu ei liity pelkästään ympäristöasioihin. Yksi esimerkki sosioekonomisesta vastuullisuudesta liittyy siihen, miten saada rahat jäämään alueelle. Esimerkiksi tapahtumia järjestettäessä voi miettiä, täytyykö palvelut ostaa ulkopuolelta, vai voiko kaiken hoitaa paikallisten yritysten kanssa, jotta rahat pysyvät alueella.

mote2 002Reijonen muistutti, että on hyvä miettiä myös paikallisuutta. Käytetäänkö paikallisia tuotteita ja raaka-aineita? Ovatko henkilöstön työvaatteet paikallisia tai vähintäänkin kotimaisia? Otetaanko paikallinen historia huomioon?

Kaikkea tätä täytyisi korostaa tuotteen markkinoinnissa. Paikallinen historia ja ruoka sekä paikalliset tuotteet tulisi nostaa esille. On hyvä kertoa, kuinka esimerkiksi ympäristö- ja henkilöstöasioiden suhteen toimitaan. Tässä tullaan viestinnän tärkeyteen.

Viesti vastuullisuudesta vastuullisesti

Kun on kyse viestinnästä yleisesti, on tärkeää päättää, kelle halutaan viestiä, mitä viestitään ja kuinka viestitään. Mitä viestintä tarkoittaa silloin, kun on kyse vastuullisuudesta? Tietysti kannattaa korostaa vastuullisuuden eteen tehtyä työtä, saatuja sertifiointeja ja ennen kaikkea sitä, miten vastuullisuus otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa. Asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, mitä yritys tekee, sillä he haluavat nähdä konkreettisia toimia. Toinen tärkeä asia on nostaa esille yrityksen arvoja.

Reijosen mukaan yritykset keskittyvät usein ulkoiseen viestintään, mutta yleensä suurimman haasteen muodostaa sisäinen viestintä. Usein pääsee unohtumaan, että oma henkilöstö on suurin resurssi viestittäessä vastuullisuudesta loppuasiakkaille, joita henkilöstö tapaa jokapäiväisessä työssään.

Kaikista tärkein vastuullisuusviestintään liittyvä asia on se, että viestintäsuunnitelman työstäminen aloitetaan samaan aikaan kuin itse vastuullisuustyö. Se kertoo asiakkaalle, mitä, miksi ja miten yrityksessä toimitaan vastuullisuuden eteen. Asioista kannattaa viestiä säännöllisesti kaikissa yrityksen viestintäkanavissa, sekä ulkoisissa että sisäisissä.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää