Vastuullisuustyö on jatkuva prosessi matkailualalla

29.11.2021

Infokvall

26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?

Tilaisuuden kouluttajana toimi Tiina Reijonen. Hän on kokenut konsultti, jolla on kokemusta pienyrittäjyydestä matkailualalla. Hän aloitti kertomalla, miksi Sustainable Travel Finland -ohjelmaan kannattaa osallistua. Reijonen korosti, että kyse on vahvasta myyntivaltista, jolla voi houkutella asiakkaita, jotka ovat kenties valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista hieman enemmän.

Tilaisuudessa todettiin, että vastuullinen matkailu on tullut jäädäkseen. Sekä matkailijat että matkanjärjestäjät odottavat, että yritykset tarjoavat vastuullisia tuotteita.

Harri Alatalo Hotelli Krepelinistä huomautti, että työ jatkuu myös sen jälkeen, kun STF-merkki on myönnetty yritykselle. Hotelli Krepelinille myönnettiin STF-merkki kesäkuussa, ja vaikka sertifiointi on saatu, ei yrityksen työ asian parissa lopu vaan kyse on jatkuvasta prosessista.

Cisse Grönholm Närpiön Hotel Red & Greenistä mainitsi, että on tärkeää asettaa jokin aikataulu prosessille, sillä tällainen paine auttaa sen loppuun saattamisessa. Myös Hotel Red & Greenille on myönnetty STF-merkki.

Paikallisuuden huomioiminen on osa vastuullisuustyötä

Reijonen jatkaa, että myös rekrytointikysymyksissä vastuullisuus on tärkeää, erityisesti nuoremmille sukupolville. Tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajaa, jonka arvoihin lukeutuu myös vastuullisuus.

Vastuullinen matkailu ei liity pelkästään ympäristöasioihin. Yksi esimerkki sosioekonomisesta vastuullisuudesta liittyy siihen, miten saada rahat jäämään alueelle. Esimerkiksi tapahtumia järjestettäessä voi miettiä, täytyykö palvelut ostaa ulkopuolelta, vai voiko kaiken hoitaa paikallisten yritysten kanssa, jotta rahat pysyvät alueella.

mote2 002Reijonen muistutti, että on hyvä miettiä myös paikallisuutta. Käytetäänkö paikallisia tuotteita ja raaka-aineita? Ovatko henkilöstön työvaatteet paikallisia tai vähintäänkin kotimaisia? Otetaanko paikallinen historia huomioon?

Kaikkea tätä täytyisi korostaa tuotteen markkinoinnissa. Paikallinen historia ja ruoka sekä paikalliset tuotteet tulisi nostaa esille. On hyvä kertoa, kuinka esimerkiksi ympäristö- ja henkilöstöasioiden suhteen toimitaan. Tässä tullaan viestinnän tärkeyteen.

Viesti vastuullisuudesta vastuullisesti

Kun on kyse viestinnästä yleisesti, on tärkeää päättää, kelle halutaan viestiä, mitä viestitään ja kuinka viestitään. Mitä viestintä tarkoittaa silloin, kun on kyse vastuullisuudesta? Tietysti kannattaa korostaa vastuullisuuden eteen tehtyä työtä, saatuja sertifiointeja ja ennen kaikkea sitä, miten vastuullisuus otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa. Asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, mitä yritys tekee, sillä he haluavat nähdä konkreettisia toimia. Toinen tärkeä asia on nostaa esille yrityksen arvoja.

Reijosen mukaan yritykset keskittyvät usein ulkoiseen viestintään, mutta yleensä suurimman haasteen muodostaa sisäinen viestintä. Usein pääsee unohtumaan, että oma henkilöstö on suurin resurssi viestittäessä vastuullisuudesta loppuasiakkaille, joita henkilöstö tapaa jokapäiväisessä työssään.

Kaikista tärkein vastuullisuusviestintään liittyvä asia on se, että viestintäsuunnitelman työstäminen aloitetaan samaan aikaan kuin itse vastuullisuustyö. Se kertoo asiakkaalle, mitä, miksi ja miten yrityksessä toimitaan vastuullisuuden eteen. Asioista kannattaa viestiä säännöllisesti kaikissa yrityksen viestintäkanavissa, sekä ulkoisissa että sisäisissä.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää