Vastuullisuustyö on jatkuva prosessi matkailualalla

29.11.2021

Infokvall

26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?

Tilaisuuden kouluttajana toimi Tiina Reijonen. Hän on kokenut konsultti, jolla on kokemusta pienyrittäjyydestä matkailualalla. Hän aloitti kertomalla, miksi Sustainable Travel Finland -ohjelmaan kannattaa osallistua. Reijonen korosti, että kyse on vahvasta myyntivaltista, jolla voi houkutella asiakkaita, jotka ovat kenties valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista hieman enemmän.

Tilaisuudessa todettiin, että vastuullinen matkailu on tullut jäädäkseen. Sekä matkailijat että matkanjärjestäjät odottavat, että yritykset tarjoavat vastuullisia tuotteita.

Harri Alatalo Hotelli Krepelinistä huomautti, että työ jatkuu myös sen jälkeen, kun STF-merkki on myönnetty yritykselle. Hotelli Krepelinille myönnettiin STF-merkki kesäkuussa, ja vaikka sertifiointi on saatu, ei yrityksen työ asian parissa lopu vaan kyse on jatkuvasta prosessista.

Cisse Grönholm Närpiön Hotel Red & Greenistä mainitsi, että on tärkeää asettaa jokin aikataulu prosessille, sillä tällainen paine auttaa sen loppuun saattamisessa. Myös Hotel Red & Greenille on myönnetty STF-merkki.

Paikallisuuden huomioiminen on osa vastuullisuustyötä

Reijonen jatkaa, että myös rekrytointikysymyksissä vastuullisuus on tärkeää, erityisesti nuoremmille sukupolville. Tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajaa, jonka arvoihin lukeutuu myös vastuullisuus.

Vastuullinen matkailu ei liity pelkästään ympäristöasioihin. Yksi esimerkki sosioekonomisesta vastuullisuudesta liittyy siihen, miten saada rahat jäämään alueelle. Esimerkiksi tapahtumia järjestettäessä voi miettiä, täytyykö palvelut ostaa ulkopuolelta, vai voiko kaiken hoitaa paikallisten yritysten kanssa, jotta rahat pysyvät alueella.

mote2 002Reijonen muistutti, että on hyvä miettiä myös paikallisuutta. Käytetäänkö paikallisia tuotteita ja raaka-aineita? Ovatko henkilöstön työvaatteet paikallisia tai vähintäänkin kotimaisia? Otetaanko paikallinen historia huomioon?

Kaikkea tätä täytyisi korostaa tuotteen markkinoinnissa. Paikallinen historia ja ruoka sekä paikalliset tuotteet tulisi nostaa esille. On hyvä kertoa, kuinka esimerkiksi ympäristö- ja henkilöstöasioiden suhteen toimitaan. Tässä tullaan viestinnän tärkeyteen.

Viesti vastuullisuudesta vastuullisesti

Kun on kyse viestinnästä yleisesti, on tärkeää päättää, kelle halutaan viestiä, mitä viestitään ja kuinka viestitään. Mitä viestintä tarkoittaa silloin, kun on kyse vastuullisuudesta? Tietysti kannattaa korostaa vastuullisuuden eteen tehtyä työtä, saatuja sertifiointeja ja ennen kaikkea sitä, miten vastuullisuus otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa. Asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, mitä yritys tekee, sillä he haluavat nähdä konkreettisia toimia. Toinen tärkeä asia on nostaa esille yrityksen arvoja.

Reijosen mukaan yritykset keskittyvät usein ulkoiseen viestintään, mutta yleensä suurimman haasteen muodostaa sisäinen viestintä. Usein pääsee unohtumaan, että oma henkilöstö on suurin resurssi viestittäessä vastuullisuudesta loppuasiakkaille, joita henkilöstö tapaa jokapäiväisessä työssään.

Kaikista tärkein vastuullisuusviestintään liittyvä asia on se, että viestintäsuunnitelman työstäminen aloitetaan samaan aikaan kuin itse vastuullisuustyö. Se kertoo asiakkaalle, mitä, miksi ja miten yrityksessä toimitaan vastuullisuuden eteen. Asioista kannattaa viestiä säännöllisesti kaikissa yrityksen viestintäkanavissa, sekä ulkoisissa että sisäisissä.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Joulunajan aukioloaikamme

28.11.2022 | Uutiset
Poikkeavat aukioloaikamme joulu- ja tammikuussa:
Lue lisää

”Vahvalta pohjalta on helppo jatkaa yritystoimintaa” – Ekosoppi siirtyi uusille omistajille

25.11.2022 | Uutiset
Ympyrä sulkeutui ja lähti uudelle kierrokselle kesällä, kun Hannu ja Jaana Paloposki myivät Ekosoppi-ekokauppansa Iivari Viljaselle ja Sofia Kuulalle. Hannu Paloposki perusti yrityksensä 16 vuotta sitten Uusyrityskeskus Startian avulla, ja nyt VASEKin omistajanvaihdosasiantuntija Antti Alasaaren avulla yritys siirtyi uusille omistajille.
Lue lisää

Uusi agilityhalli tarjoaa tilat ja tavoitteellista valmennusta

18.11.2022 | Uutiset
Mustat karvat vain hulmahtavat ja haukku raikaa, kun nuorten yrittäjien Emilia ja Ida Lindströmin agilitykoirat kirmaavat Myranhallenin pitävällä keinonurmella ja hyppäävät tuliterien agilityesteiden yli. 19-vuotias Emilia perusti Looström Agility Ab:n yhdessä Ann-Sofi Loon kanssa elokuussa.
Lue lisää

Fennia auttaa alkavaa yrittäjää vakuutuksien kanssa

14.11.2022 | Uutiset
Aloittavan yrittäjän tehtävälista on pitkä, ja vakuutuksista huolehtiminen on eräs sen tärkeimmistä kohdista. Uuden yrityksen vakuutustarpeet kannattaa aina käydä läpi yhteistyössä asiantuntijan, esimerkiksi Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian yhteistyökumppanin Fennian kanssa.
Lue lisää

Tukea energiansäästöön tähtääviin investointeihin

09.11.2022 | Uutiset
Tuskin on yhdeltäkään yrittäjältä mennyt ohi se, miltä energianhintojen kehitys on viimeisen vuoden aikana näyttänyt. Yhä useampi etsii nyt vaihtoehtoisia ratkaisuja lämmityskustannusten ja sähkönkulutuksen alentamiseksi. Investointeihin on mahdollista hakea tukea ja näin on tehnyt muun muassa Ab Jarla-Products Oy Maalahdesta.
Lue lisää

Tarkistuslistasta apua yrityskaupan toteutukseen – Huolellinen valmistautuminen avainasemassa

03.11.2022 | Uutiset
Omistajanvaihdoksista puhuttaessa toistuvat usein samat teemat ja tarpeet: Prosessit ovat pitkiä, ja siksi luopuvan yrittäjän on ryhdyttävä valmistautumaan yrityksen myymiseen hyvissä ajoin. Prosessit ovat myös usein monimutkaisia ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Sekä ostajat että myyjät tarvitsevat prosessin aikana sekä kattavia materiaaleja että henkilökohtaista palvelua.
Lue lisää

Rahoitusta ja tukea yrityksille - tutustu mahdollisuuksiin

02.11.2022 | Uutiset
Polttoainetuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Maaseudulla toimivat mikro- ja pienyritykset taas voivat edelleen hakea tukea, jolla voi kattaa kolmasosan uusiutuvan energian käyttöön siirtymisen kustannuksista.
Lue lisää

Omaisuus tuottamaan – loma-asunnot hyötykäyttöön

01.11.2022 | Uutiset
Joukko nykyisiä ja tulevia loma-asunnon omistajia kokoontui lokakuun puolivälissä Isoonkyröön Kyrö Distillerylle kaksipäiväiseen ”Tuottava loma-asunto”- infoon. Monen osallistujan tavoitteena oli saada kohde tuottamaan niinäkin aikoina, kun sille ei ole omaa käyttöä. Tilaisuuden veti myynnin ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tuomas Kankaala, Luotain Consulting Oy:stä.
Lue lisää