Vastuullisuustyö on jatkuva prosessi matkailualalla

29.11.2021

Infokvall

26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?

Tilaisuuden kouluttajana toimi Tiina Reijonen. Hän on kokenut konsultti, jolla on kokemusta pienyrittäjyydestä matkailualalla. Hän aloitti kertomalla, miksi Sustainable Travel Finland -ohjelmaan kannattaa osallistua. Reijonen korosti, että kyse on vahvasta myyntivaltista, jolla voi houkutella asiakkaita, jotka ovat kenties valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista hieman enemmän.

Tilaisuudessa todettiin, että vastuullinen matkailu on tullut jäädäkseen. Sekä matkailijat että matkanjärjestäjät odottavat, että yritykset tarjoavat vastuullisia tuotteita.

Harri Alatalo Hotelli Krepelinistä huomautti, että työ jatkuu myös sen jälkeen, kun STF-merkki on myönnetty yritykselle. Hotelli Krepelinille myönnettiin STF-merkki kesäkuussa, ja vaikka sertifiointi on saatu, ei yrityksen työ asian parissa lopu vaan kyse on jatkuvasta prosessista.

Cisse Grönholm Närpiön Hotel Red & Greenistä mainitsi, että on tärkeää asettaa jokin aikataulu prosessille, sillä tällainen paine auttaa sen loppuun saattamisessa. Myös Hotel Red & Greenille on myönnetty STF-merkki.

Paikallisuuden huomioiminen on osa vastuullisuustyötä

Reijonen jatkaa, että myös rekrytointikysymyksissä vastuullisuus on tärkeää, erityisesti nuoremmille sukupolville. Tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajaa, jonka arvoihin lukeutuu myös vastuullisuus.

Vastuullinen matkailu ei liity pelkästään ympäristöasioihin. Yksi esimerkki sosioekonomisesta vastuullisuudesta liittyy siihen, miten saada rahat jäämään alueelle. Esimerkiksi tapahtumia järjestettäessä voi miettiä, täytyykö palvelut ostaa ulkopuolelta, vai voiko kaiken hoitaa paikallisten yritysten kanssa, jotta rahat pysyvät alueella.

mote2 002Reijonen muistutti, että on hyvä miettiä myös paikallisuutta. Käytetäänkö paikallisia tuotteita ja raaka-aineita? Ovatko henkilöstön työvaatteet paikallisia tai vähintäänkin kotimaisia? Otetaanko paikallinen historia huomioon?

Kaikkea tätä täytyisi korostaa tuotteen markkinoinnissa. Paikallinen historia ja ruoka sekä paikalliset tuotteet tulisi nostaa esille. On hyvä kertoa, kuinka esimerkiksi ympäristö- ja henkilöstöasioiden suhteen toimitaan. Tässä tullaan viestinnän tärkeyteen.

Viesti vastuullisuudesta vastuullisesti

Kun on kyse viestinnästä yleisesti, on tärkeää päättää, kelle halutaan viestiä, mitä viestitään ja kuinka viestitään. Mitä viestintä tarkoittaa silloin, kun on kyse vastuullisuudesta? Tietysti kannattaa korostaa vastuullisuuden eteen tehtyä työtä, saatuja sertifiointeja ja ennen kaikkea sitä, miten vastuullisuus otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa. Asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, mitä yritys tekee, sillä he haluavat nähdä konkreettisia toimia. Toinen tärkeä asia on nostaa esille yrityksen arvoja.

Reijosen mukaan yritykset keskittyvät usein ulkoiseen viestintään, mutta yleensä suurimman haasteen muodostaa sisäinen viestintä. Usein pääsee unohtumaan, että oma henkilöstö on suurin resurssi viestittäessä vastuullisuudesta loppuasiakkaille, joita henkilöstö tapaa jokapäiväisessä työssään.

Kaikista tärkein vastuullisuusviestintään liittyvä asia on se, että viestintäsuunnitelman työstäminen aloitetaan samaan aikaan kuin itse vastuullisuustyö. Se kertoo asiakkaalle, mitä, miksi ja miten yrityksessä toimitaan vastuullisuuden eteen. Asioista kannattaa viestiä säännöllisesti kaikissa yrityksen viestintäkanavissa, sekä ulkoisissa että sisäisissä.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2023 jälleen suurempi kuin edelliset – seminaarit vetivät täysiä saleja

28.03.2023 | Uutiset
EnergyWeek 2023 keräsi viime viikolla Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin. – Tänä vuonnakin EnergyWeek kesti koko viikon ja kasvoi siten entistä suuremmaksi; vierailijoita oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Huomasimme tämän jo ennen tapahtumaviikkoa, kun ennakkoilmoittautumisia oli ennen maanantaita 30 % enemmän kuin aiemmin, Kristoffer Jansson, EnergyVaasan Communications & Brand Manager kertoo.
Lue lisää

Yrityksen voi laittaa myyntiin monen eri kanavan kautta

28.03.2023 | Uutiset
Myyntikanavat yrityksen myymiseen -webinaari keräsi linjoille kuulijoita, joilla yrityksen myyminen oli ajankohtaista tai vasta alustavana ajatuksena. Yhtä kaikki – kuten omistajanvaihdoksissa aina – on järkevää aloittaa omistajanvaihdokseen valmistautuminen ajoissa, ja tällä kertaa webinaarissa pohdittiin erilaisia yrityksen myyntikanavia.
Lue lisää

EnergyWeek ensi viikolla jo 11. kerran

13.03.2023 | Uutiset
Ensi viikolla 20.–24.3. Vaasan kaupungintalolla järjestettävän energia-alan huipputapahtuman EnergyWeekin rekisteröityminen avattiin 15.1., ja ilmoittautuminen on edennyt erittäin hyvin. Paikalle odotetaan jälleen kerran tuhansia osallistujia kymmenistä eri maista. Näytteilleasettajapaikkoja on varattu hyvin kaikille neljälle messupäivälle.
Lue lisää

Koivulahden Säästöpankki auttaa laittamaan yrittäjän raha-asiat kuntoon

09.03.2023 | Uutiset
Koivulahden Säästöpankki kuuluu säästöpankkiryhmään, joka on toiminut jo 200 vuoden ajan. Pankki on yksi paikallisista säästöpankeista, joita löytyy ympäri Suomea. Täällä Vaasan alueella pankkiasioita voi hoitaa Vaasan ja Koivulahden toimistoilla.
Lue lisää

Yritysten haasteellinen vuosi vaikutti VASEKin yritysneuvontapalveluiden tarpeisiin

09.03.2023 | Uutiset
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin vuosikertomus on julkaistu, ja toimitusjohtaja Stefan Råbackin mukaan vuosi 2022 oli onnistunut erilaisista haasteista huolimatta:
Lue lisää

Vaasan ekosysteemisopimushaun vuoden 1. hakukierros keskittyy kestävään kaupunkikehittämiseen

08.03.2023 | Uutiset
Kestävän kaupunkikehittämisen haussa haetaan Vaasan kaupunkiseudun ja valtion välisen ekosysteemisopimuksen tavoitteiden mukaisia hankkeita. Hankkeiden on edistettävä ekosysteemisopimuksessa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien tavoitteita.
Lue lisää

Yrityskummit auttavat yrittäjää omien tavoitteiden saavuttamisessa

07.03.2023 | Uutiset
Yrityskummipalvelu on tarkoitettu kaikille yrittäjille, jotka kaipaavat rinnalleen ulkopuolista mentoria ja sparraajaa tukemaan omaa yrittäjyyttä ja omien tavoitteiden saavuttamista.
Lue lisää

Pandemian haasteet johtivat Jukajan Ristikolla kehitykseen ja kasvuun

03.03.2023 | Uutiset
Laihialaisyritys Jukajan Ristikon perustamisesta on kulunut 25 vuotta, ja vuosi 2023 onkin melkein 30 työntekijää työllistävän yrityksen juhlavuosi. Kun kuusi ihmistä yhdisti voimansa aloittaakseen liiketoiminnan vuonna 1998, päätuotteena – aivan kuten nimikin kertoo – olivat kattoristikot.
Lue lisää