Hållbarhet kräver val – projekt stöder turismföretag i hållbarhetsarbetet

14.04.2021

Svedjehamn NKAviation

Närmare 50 olika aktörer inom turismnäringen i Kust-Österbotten samlades för två halvdagars coachingevent under påskveckan för att lära sig mera om hållbar turism och Visit Finlands Sustainable Tourism Finland (STF)-program. De väldigt aktuella evenemangen, som ordnades inom ramarna för projektet Hållbart Österbotten, intresserade både företagare och företagsutvecklare ända från Jakobstad till Kristinestad.

Coachen Anu Nylund från Mood of Finland inledde den första coachingen genom att betona att Finland har möjlighet att bli världstopp inom hållbar turism.

– Turismområden kan vara hållbara endast om företagen som är verksamma inom dem fungerar hållbart och gör det synligt. Man måste kunna även kommunicera om hållbarhet, konstaterade hon.

Finlands hållbara turismstrategi implementeras nationellt med hjälp av STF-programmet

FN:s Agenda 2030, de globala målen för hållbar utveckling med 17 olika huvudmål, binder Finland till hållbarhet på den globala nivån. Arbets- och näringsministeriets turismstrategi styr turismåtgärderna i vårt land, och STF-programmet är ett sätt att implementera strategin nationellt.

– STF, som administreras av Fisit Finland, är ett program för hållbar turism med egna stigar för företag och destinationer. Ett företag eller område som slutfört programmet får i sin kommunikation använda STF-märket och kommer att få marknadsföringsstöd och extra synlighet av Visit Finland. Dessutom fungerar programmet som en plattform för kontinuerlig utveckling, så man har alltså inte bara nytta av det nu, utan även i framtiden, berättade Nylund.

Det är gratis att anmäla sig till STF-programmet, men relaterade åtgärder kan medföra kostnader. Enligt Nylund tar det från tre månader till ett år att slutföra programmet, beroende på företaget, dess verksamhet och antalet arbetstimmar som kan användas till att slutföra programmet. Det lönar sig att anmäla sig till programmet om man alls är intresserad av hållbarhetsfrågor, eftersom det inte finns någon tidspress på att slutföra det.

– Man kan gå igenom programmet i egen takt, men av erfarenhet rekommenderar jag att man sätter in mellanetapper i kalendern så att arbetet verkligen blir gjort, rekommenderade Nylund.

Inte bara hållbar utveckling – hållbarhet har många lager

Enligt definitionen för hållbar turism som gjorts år 2002 bör turismområden vara sådana, där det är bra för lokalbefolkningen att bo och bra för turister att besöka – uttryckligen i denna ordning. Hållbarhet är inte bara hållbar utveckling, utan ansvarsfull verksamhet.

– Nuförtiden talar man om medveten och förnyande turism som fördjupande definitioner för hållbar turism. Turister är numera väldigt medvetna och värdesätter hållbarhet, och vi bör möta deras behov. Inom förnyande turism däremot koncentrerar man sig på allt det goda och nya som turismen kan medföra, berättade Nylund.

Underkategorier för hållbar turism sägs vara ekologisk, ekonomisk, social, kulturell, etisk, trygg och samhälleligt ansvarsfull turism. Enligt Nylund är det dock värt att komma ihåg att begreppet hållbarhet kan tolkas på flera olika sätt och därför är det alltid bra att klargöra vad man menar med det i varje sammanhang.

Dags att sätta igång, tillsammans mot en mer hållbar turism

Vad ska man göra om allt prat om hållbarhet skapar ångest och om man inte vet var man ska börja?

– Man ska inte känna ångest inför dessa frågor. Det lönar sig att koncentrera på sådant som just jag kan göra. Komma till insikt om de val som man själv kan påverka, rådde Nylund milt.

Även sakkunniga och projektledare skickade uppmuntrande hälsningar till företagsrepresentanterna:

– Vi gör det här tillsammans, projektledarna och Visit-organisationerna stöder er! sa Laila Schauman från Visit Vaasa.

Janne Smeds från Kristinestads näringslivscentral uppmuntrade företagarna att vid frågor gällande projektet vara i kontakt med projektledaren på var sitt område.

– Och vi kommer att kontakta er när tidpunkten för nästa coaching är klar, lovade han avslutningsvis.

 

Anu Nylunds hållbara kommunikationstips

  1. Kommunicera om hållbara åtgärder och använd #sustainabletravelfinland.
  2. Våga erkänna även eventuella misstag. Berätta vad som ännu kan förbättras samt hur och när förbättringar ska göras.
  3. Var noga när du kommunicerar om kompensation. Berätta hur du minskar på utsläppen. Kompensera om/när utsläpp ännu orsakas. Berätta vem du stöder i klimattalkot.
  4. Använd bilder och berättelser. Kom med konkreta exempel.
  5. Gör upp en sida som berättar om ert hållbarhetsarbete. Främmande språk är ett plus.
  6. Granska hela produktions- och tjänstekedjans hållbarhet och etiskhet.
  7. Beröm och rekommendera andra. Reagera på meddelanden och some-inläggen som berör ditt företag.

 

 

Projektet Hållbart Österbotten koordineras av Kristinestads näringslivscentral i samarbete med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Dynamo Närpes. Läs mer.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera