Vastuullisuus vaatii valintoja – hankkeesta tukea matkailuyritysten vastuullisuustyöhön

14.04.2021

Svedjehamn NKAviation

Lähes 50 Rannikko-Pohjanmaan alueen matkailuun jollain tavoin sidoksissa olevaa toimijaa kokoontui pääsiäisviikolla kahteen puolipäiväiseen valmennustapahtumaan oppimaan lisää kestävästä matkailusta ja Visit Finlandin Sustainable Tourism Finland (STF) -ohjelmasta. Kestävä Pohjanmaa -hankkeen tiimoilta järjestetyt, varsin ajankohtaiset tilaisuudet kiinnostivat niin yrittäjiä kuin yrityskehittäjiä aina Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin.

Valmennukset pitänyt Anu Nylund Mood of Finlandista alusti ensimmäistä tilaisuutta painottamalla, että Suomella on mahdollisuus olla vastuullisen matkailun kärkimaa.

– Matkailualueet voivat olla vastuullisia vain, jos siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tekevät siitä näkyvää. Vastuullisuudesta on myös osattava viestiä, hän totesi.

STF-ohjelma jalkauttaa Suomen vastuullisen matkailun strategiaa valtakunnallisesti

Globaalilla tasolla Suomea sitoo vastuullisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, jossa on 17 eri päätavoitetta. Työ- ja elinkeinoministeriön matkailustrategia ohjaa maassamme tehtäviä matkailutoimia, ja STF-ohjelma on keino jalkauttaa strategiaa valtakunnallisesti.

– STF on Visit Finlandin hallinnoima kestävän matkailun ohjelma, joka tarjoaa oman polun yrityksille ja kohteille. Ohjelman suorittanut yritys tai alue voi käyttää viestinnässään STF-merkkiä ja saa Visit Finlandilta markkinointitukea ja lisänäkyvyyttä. Lisäksi ohjelma toimii jatkuvan kehittymisen alustana, eli siitä ei ole pelkästään hyötyä tässä hetkessä, vaan tulevaisuudessakin, Nylund kertoi.

STF-ohjelmaan mukaan hakeminen on ilmaista, mutta siihen liittyvistä toimenpiteistä saattaa aiheutua kuluja. Nylundin mukaan ohjelman suorittaminen kestää yrityksestä, sen toiminnasta ja ohjelman suorittamiseen käytettävissä olevasta työajasta riippuen kolmesta kuukaudesta noin vuoteen. Ohjelmaan kannattaa hakea mukaan, jos vastuullisuusasiat vähääkään kiinnostavat, sillä sen suorittamisessa ei ole aikataulupainetta.

– Ohjelmaa voi suorittaa omassa tahdissa, mutta kokemuksesta suosittelen asettamaan itselle jonkinlaisia välietappeja kalenteriin, niin että työ tosiaan tulisi tehdyksi, Nylund suositteli.

Ei pelkkää kestävää kehitystä – vastuullisuudessa on monia kerroksia

Vuonna 2002 tehdyn vastuullisen matkailun määritelmän mukaan matkailualueiden tulee olla sellaisia, joissa paikallisten on hyvä elää ja matkailijoiden hyvä vierailla – nimenomaan tässä järjestyksessä. Vastuullisuus ei ole pelkkää kestävää kehitystä, vaan vastuullista toimintaa.

– Nykyään vastuullisuutta matkailua syventävinä määritelminä puhutaan tiedostavasta ja uudistavasta matkailusta. Nykymatkailijat ovat hyvin tiedostavia ja arvostavat vastuullisuutta, ja meidän tulee vastata heidän tarpeisiinsa. Uudistavassa matkailussa puolestaan keskitytään siihen kaikkeen hyvään ja uuteen, mitä matkailu voi tuottaa, Nylund kertoi.

Vastuullisen matkailun alakategorioita sanotaan olevan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen, eettinen, turvallinen ja yhteiskuntavastuullinen matkailu. Nylundin mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että vastuullisuus-sana voidaan tulkita monella tavalla, joten aina on hyvä selventää, mitä sillä tarkoitetaan missäkin yhteydessä.

Sitten toimeen, yhdessä kohti vastuullisempaa matkailua

Mitä jos kaikki puhe vastuullisuudesta ahdistaa, eikä tiedä, mistä aloittaisi?

– Näiden kysymysten äärellä ei pidä ahdistua. Kannattaa keskittyä siihen, mitä juuri minä voin tehdä. Tiedostetaan sellaiset valinnat, joihin voi vaikuttaa, Nylund neuvoi lempeästi.

Myös hankkeessa mukana olevilta asiantuntijoilta ja projektinvetäjiltä lähti kannustava viesti yritysten edustajille:

– Tehdään tämä yhdessä, projektinvetäjät ja Visit-organisaatiot ovat teidän tukenanne! Laila Schauman Visit Vaasasta sanoi.

Janne Smeds Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksesta kehotti yrittäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa projektinvetäjään, jos mieleen tulee jotain hankkeeseen liittyvää kysyttävää.

– Ja me olemme sitten teihin yhteydessä, kun seuraavan valmennuksen ajankohta on selvillä, hän lupasi tilaisuuden päätteeksi.

 

Anu Nylundin vastuulliset viestintävinkit

  1. Viesti vastuullisesta tekemisestä ja käytä #sustainabletravelfinland.
  2. Uskalla myöntää myös mahdolliset virheet. Kerro missä on vielä parannettavaa sekä miten ja millä aikataululla parannuksia tehdään.
  3. Tarkkana, kun viestit kompensaatiosta. Kerro, miten vähennät päästöjä. Kompensoi, jos/kun päästöjä vielä syntyy. Kerro, mitä tahoa tuet ilmastotalkoissa.
  4. Käytä kuvia ja tarinoita. Kerro konkreettisia esimerkkejä.
  5. Tee vastuullisuustyöstänne kertova sivu. Vieraat kielet plussaa.
  6. Tarkista koko tuotanto- ja palveluketjun vastuullisuus ja eettisyys.
  7. Kehu ja suosittele muita. Reagoi sinun yritykseesi liittyviin viesteihin ja some-julkaisuihin.

 

 

Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa. Lue lisää.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Joulunajan aukioloaikamme

28.11.2022 | Uutiset
Poikkeavat aukioloaikamme joulu- ja tammikuussa:
Lue lisää

”Vahvalta pohjalta on helppo jatkaa yritystoimintaa” – Ekosoppi siirtyi uusille omistajille

25.11.2022 | Uutiset
Ympyrä sulkeutui ja lähti uudelle kierrokselle kesällä, kun Hannu ja Jaana Paloposki myivät Ekosoppi-ekokauppansa Iivari Viljaselle ja Sofia Kuulalle. Hannu Paloposki perusti yrityksensä 16 vuotta sitten Uusyrityskeskus Startian avulla, ja nyt VASEKin omistajanvaihdosasiantuntija Antti Alasaaren avulla yritys siirtyi uusille omistajille.
Lue lisää

Uusi agilityhalli tarjoaa tilat ja tavoitteellista valmennusta

18.11.2022 | Uutiset
Mustat karvat vain hulmahtavat ja haukku raikaa, kun nuorten yrittäjien Emilia ja Ida Lindströmin agilitykoirat kirmaavat Myranhallenin pitävällä keinonurmella ja hyppäävät tuliterien agilityesteiden yli. 19-vuotias Emilia perusti Looström Agility Ab:n yhdessä Ann-Sofi Loon kanssa elokuussa.
Lue lisää

Fennia auttaa alkavaa yrittäjää vakuutuksien kanssa

14.11.2022 | Uutiset
Aloittavan yrittäjän tehtävälista on pitkä, ja vakuutuksista huolehtiminen on eräs sen tärkeimmistä kohdista. Uuden yrityksen vakuutustarpeet kannattaa aina käydä läpi yhteistyössä asiantuntijan, esimerkiksi Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian yhteistyökumppanin Fennian kanssa.
Lue lisää

Tukea energiansäästöön tähtääviin investointeihin

09.11.2022 | Uutiset
Tuskin on yhdeltäkään yrittäjältä mennyt ohi se, miltä energianhintojen kehitys on viimeisen vuoden aikana näyttänyt. Yhä useampi etsii nyt vaihtoehtoisia ratkaisuja lämmityskustannusten ja sähkönkulutuksen alentamiseksi. Investointeihin on mahdollista hakea tukea ja näin on tehnyt muun muassa Ab Jarla-Products Oy Maalahdesta.
Lue lisää

Tarkistuslistasta apua yrityskaupan toteutukseen – Huolellinen valmistautuminen avainasemassa

03.11.2022 | Uutiset
Omistajanvaihdoksista puhuttaessa toistuvat usein samat teemat ja tarpeet: Prosessit ovat pitkiä, ja siksi luopuvan yrittäjän on ryhdyttävä valmistautumaan yrityksen myymiseen hyvissä ajoin. Prosessit ovat myös usein monimutkaisia ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Sekä ostajat että myyjät tarvitsevat prosessin aikana sekä kattavia materiaaleja että henkilökohtaista palvelua.
Lue lisää

Rahoitusta ja tukea yrityksille - tutustu mahdollisuuksiin

02.11.2022 | Uutiset
Polttoainetuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Maaseudulla toimivat mikro- ja pienyritykset taas voivat edelleen hakea tukea, jolla voi kattaa kolmasosan uusiutuvan energian käyttöön siirtymisen kustannuksista.
Lue lisää

Omaisuus tuottamaan – loma-asunnot hyötykäyttöön

01.11.2022 | Uutiset
Joukko nykyisiä ja tulevia loma-asunnon omistajia kokoontui lokakuun puolivälissä Isoonkyröön Kyrö Distillerylle kaksipäiväiseen ”Tuottava loma-asunto”- infoon. Monen osallistujan tavoitteena oli saada kohde tuottamaan niinäkin aikoina, kun sille ei ole omaa käyttöä. Tilaisuuden veti myynnin ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tuomas Kankaala, Luotain Consulting Oy:stä.
Lue lisää