Vastuullisuus vaatii valintoja – hankkeesta tukea matkailuyritysten vastuullisuustyöhön

14.04.2021

Svedjehamn NKAviation

Lähes 50 Rannikko-Pohjanmaan alueen matkailuun jollain tavoin sidoksissa olevaa toimijaa kokoontui pääsiäisviikolla kahteen puolipäiväiseen valmennustapahtumaan oppimaan lisää kestävästä matkailusta ja Visit Finlandin Sustainable Tourism Finland (STF) -ohjelmasta. Kestävä Pohjanmaa -hankkeen tiimoilta järjestetyt, varsin ajankohtaiset tilaisuudet kiinnostivat niin yrittäjiä kuin yrityskehittäjiä aina Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin.

Valmennukset pitänyt Anu Nylund Mood of Finlandista alusti ensimmäistä tilaisuutta painottamalla, että Suomella on mahdollisuus olla vastuullisen matkailun kärkimaa.

– Matkailualueet voivat olla vastuullisia vain, jos siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tekevät siitä näkyvää. Vastuullisuudesta on myös osattava viestiä, hän totesi.

STF-ohjelma jalkauttaa Suomen vastuullisen matkailun strategiaa valtakunnallisesti

Globaalilla tasolla Suomea sitoo vastuullisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, jossa on 17 eri päätavoitetta. Työ- ja elinkeinoministeriön matkailustrategia ohjaa maassamme tehtäviä matkailutoimia, ja STF-ohjelma on keino jalkauttaa strategiaa valtakunnallisesti.

– STF on Visit Finlandin hallinnoima kestävän matkailun ohjelma, joka tarjoaa oman polun yrityksille ja kohteille. Ohjelman suorittanut yritys tai alue voi käyttää viestinnässään STF-merkkiä ja saa Visit Finlandilta markkinointitukea ja lisänäkyvyyttä. Lisäksi ohjelma toimii jatkuvan kehittymisen alustana, eli siitä ei ole pelkästään hyötyä tässä hetkessä, vaan tulevaisuudessakin, Nylund kertoi.

STF-ohjelmaan mukaan hakeminen on ilmaista, mutta siihen liittyvistä toimenpiteistä saattaa aiheutua kuluja. Nylundin mukaan ohjelman suorittaminen kestää yrityksestä, sen toiminnasta ja ohjelman suorittamiseen käytettävissä olevasta työajasta riippuen kolmesta kuukaudesta noin vuoteen. Ohjelmaan kannattaa hakea mukaan, jos vastuullisuusasiat vähääkään kiinnostavat, sillä sen suorittamisessa ei ole aikataulupainetta.

– Ohjelmaa voi suorittaa omassa tahdissa, mutta kokemuksesta suosittelen asettamaan itselle jonkinlaisia välietappeja kalenteriin, niin että työ tosiaan tulisi tehdyksi, Nylund suositteli.

Ei pelkkää kestävää kehitystä – vastuullisuudessa on monia kerroksia

Vuonna 2002 tehdyn vastuullisen matkailun määritelmän mukaan matkailualueiden tulee olla sellaisia, joissa paikallisten on hyvä elää ja matkailijoiden hyvä vierailla – nimenomaan tässä järjestyksessä. Vastuullisuus ei ole pelkkää kestävää kehitystä, vaan vastuullista toimintaa.

– Nykyään vastuullisuutta matkailua syventävinä määritelminä puhutaan tiedostavasta ja uudistavasta matkailusta. Nykymatkailijat ovat hyvin tiedostavia ja arvostavat vastuullisuutta, ja meidän tulee vastata heidän tarpeisiinsa. Uudistavassa matkailussa puolestaan keskitytään siihen kaikkeen hyvään ja uuteen, mitä matkailu voi tuottaa, Nylund kertoi.

Vastuullisen matkailun alakategorioita sanotaan olevan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen, eettinen, turvallinen ja yhteiskuntavastuullinen matkailu. Nylundin mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että vastuullisuus-sana voidaan tulkita monella tavalla, joten aina on hyvä selventää, mitä sillä tarkoitetaan missäkin yhteydessä.

Sitten toimeen, yhdessä kohti vastuullisempaa matkailua

Mitä jos kaikki puhe vastuullisuudesta ahdistaa, eikä tiedä, mistä aloittaisi?

– Näiden kysymysten äärellä ei pidä ahdistua. Kannattaa keskittyä siihen, mitä juuri minä voin tehdä. Tiedostetaan sellaiset valinnat, joihin voi vaikuttaa, Nylund neuvoi lempeästi.

Myös hankkeessa mukana olevilta asiantuntijoilta ja projektinvetäjiltä lähti kannustava viesti yritysten edustajille:

– Tehdään tämä yhdessä, projektinvetäjät ja Visit-organisaatiot ovat teidän tukenanne! Laila Schauman Visit Vaasasta sanoi.

Janne Smeds Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksesta kehotti yrittäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa projektinvetäjään, jos mieleen tulee jotain hankkeeseen liittyvää kysyttävää.

– Ja me olemme sitten teihin yhteydessä, kun seuraavan valmennuksen ajankohta on selvillä, hän lupasi tilaisuuden päätteeksi.

 

Anu Nylundin vastuulliset viestintävinkit

  1. Viesti vastuullisesta tekemisestä ja käytä #sustainabletravelfinland.
  2. Uskalla myöntää myös mahdolliset virheet. Kerro missä on vielä parannettavaa sekä miten ja millä aikataululla parannuksia tehdään.
  3. Tarkkana, kun viestit kompensaatiosta. Kerro, miten vähennät päästöjä. Kompensoi, jos/kun päästöjä vielä syntyy. Kerro, mitä tahoa tuet ilmastotalkoissa.
  4. Käytä kuvia ja tarinoita. Kerro konkreettisia esimerkkejä.
  5. Tee vastuullisuustyöstänne kertova sivu. Vieraat kielet plussaa.
  6. Tarkista koko tuotanto- ja palveluketjun vastuullisuus ja eettisyys.
  7. Kehu ja suosittele muita. Reagoi sinun yritykseesi liittyviin viesteihin ja some-julkaisuihin.

 

 

Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa. Lue lisää.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2023 jälleen suurempi kuin edelliset – seminaarit vetivät täysiä saleja

28.03.2023 | Uutiset
EnergyWeek 2023 keräsi viime viikolla Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin. – Tänä vuonnakin EnergyWeek kesti koko viikon ja kasvoi siten entistä suuremmaksi; vierailijoita oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Huomasimme tämän jo ennen tapahtumaviikkoa, kun ennakkoilmoittautumisia oli ennen maanantaita 30 % enemmän kuin aiemmin, Kristoffer Jansson, EnergyVaasan Communications & Brand Manager kertoo.
Lue lisää

Yrityksen voi laittaa myyntiin monen eri kanavan kautta

28.03.2023 | Uutiset
Myyntikanavat yrityksen myymiseen -webinaari keräsi linjoille kuulijoita, joilla yrityksen myyminen oli ajankohtaista tai vasta alustavana ajatuksena. Yhtä kaikki – kuten omistajanvaihdoksissa aina – on järkevää aloittaa omistajanvaihdokseen valmistautuminen ajoissa, ja tällä kertaa webinaarissa pohdittiin erilaisia yrityksen myyntikanavia.
Lue lisää

EnergyWeek ensi viikolla jo 11. kerran

13.03.2023 | Uutiset
Ensi viikolla 20.–24.3. Vaasan kaupungintalolla järjestettävän energia-alan huipputapahtuman EnergyWeekin rekisteröityminen avattiin 15.1., ja ilmoittautuminen on edennyt erittäin hyvin. Paikalle odotetaan jälleen kerran tuhansia osallistujia kymmenistä eri maista. Näytteilleasettajapaikkoja on varattu hyvin kaikille neljälle messupäivälle.
Lue lisää

Koivulahden Säästöpankki auttaa laittamaan yrittäjän raha-asiat kuntoon

09.03.2023 | Uutiset
Koivulahden Säästöpankki kuuluu säästöpankkiryhmään, joka on toiminut jo 200 vuoden ajan. Pankki on yksi paikallisista säästöpankeista, joita löytyy ympäri Suomea. Täällä Vaasan alueella pankkiasioita voi hoitaa Vaasan ja Koivulahden toimistoilla.
Lue lisää

Yritysten haasteellinen vuosi vaikutti VASEKin yritysneuvontapalveluiden tarpeisiin

09.03.2023 | Uutiset
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin vuosikertomus on julkaistu, ja toimitusjohtaja Stefan Råbackin mukaan vuosi 2022 oli onnistunut erilaisista haasteista huolimatta:
Lue lisää

Vaasan ekosysteemisopimushaun vuoden 1. hakukierros keskittyy kestävään kaupunkikehittämiseen

08.03.2023 | Uutiset
Kestävän kaupunkikehittämisen haussa haetaan Vaasan kaupunkiseudun ja valtion välisen ekosysteemisopimuksen tavoitteiden mukaisia hankkeita. Hankkeiden on edistettävä ekosysteemisopimuksessa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien tavoitteita.
Lue lisää

Yrityskummit auttavat yrittäjää omien tavoitteiden saavuttamisessa

07.03.2023 | Uutiset
Yrityskummipalvelu on tarkoitettu kaikille yrittäjille, jotka kaipaavat rinnalleen ulkopuolista mentoria ja sparraajaa tukemaan omaa yrittäjyyttä ja omien tavoitteiden saavuttamista.
Lue lisää

Pandemian haasteet johtivat Jukajan Ristikolla kehitykseen ja kasvuun

03.03.2023 | Uutiset
Laihialaisyritys Jukajan Ristikon perustamisesta on kulunut 25 vuotta, ja vuosi 2023 onkin melkein 30 työntekijää työllistävän yrityksen juhlavuosi. Kun kuusi ihmistä yhdisti voimansa aloittaakseen liiketoiminnan vuonna 1998, päätuotteena – aivan kuten nimikin kertoo – olivat kattoristikot.
Lue lisää