Vastuullisuus vaatii valintoja – hankkeesta tukea matkailuyritysten vastuullisuustyöhön

14.04.2021

Svedjehamn NKAviation

Lähes 50 Rannikko-Pohjanmaan alueen matkailuun jollain tavoin sidoksissa olevaa toimijaa kokoontui pääsiäisviikolla kahteen puolipäiväiseen valmennustapahtumaan oppimaan lisää kestävästä matkailusta ja Visit Finlandin Sustainable Tourism Finland (STF) -ohjelmasta. Kestävä Pohjanmaa -hankkeen tiimoilta järjestetyt, varsin ajankohtaiset tilaisuudet kiinnostivat niin yrittäjiä kuin yrityskehittäjiä aina Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin.

Valmennukset pitänyt Anu Nylund Mood of Finlandista alusti ensimmäistä tilaisuutta painottamalla, että Suomella on mahdollisuus olla vastuullisen matkailun kärkimaa.

– Matkailualueet voivat olla vastuullisia vain, jos siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tekevät siitä näkyvää. Vastuullisuudesta on myös osattava viestiä, hän totesi.

STF-ohjelma jalkauttaa Suomen vastuullisen matkailun strategiaa valtakunnallisesti

Globaalilla tasolla Suomea sitoo vastuullisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, jossa on 17 eri päätavoitetta. Työ- ja elinkeinoministeriön matkailustrategia ohjaa maassamme tehtäviä matkailutoimia, ja STF-ohjelma on keino jalkauttaa strategiaa valtakunnallisesti.

– STF on Visit Finlandin hallinnoima kestävän matkailun ohjelma, joka tarjoaa oman polun yrityksille ja kohteille. Ohjelman suorittanut yritys tai alue voi käyttää viestinnässään STF-merkkiä ja saa Visit Finlandilta markkinointitukea ja lisänäkyvyyttä. Lisäksi ohjelma toimii jatkuvan kehittymisen alustana, eli siitä ei ole pelkästään hyötyä tässä hetkessä, vaan tulevaisuudessakin, Nylund kertoi.

STF-ohjelmaan mukaan hakeminen on ilmaista, mutta siihen liittyvistä toimenpiteistä saattaa aiheutua kuluja. Nylundin mukaan ohjelman suorittaminen kestää yrityksestä, sen toiminnasta ja ohjelman suorittamiseen käytettävissä olevasta työajasta riippuen kolmesta kuukaudesta noin vuoteen. Ohjelmaan kannattaa hakea mukaan, jos vastuullisuusasiat vähääkään kiinnostavat, sillä sen suorittamisessa ei ole aikataulupainetta.

– Ohjelmaa voi suorittaa omassa tahdissa, mutta kokemuksesta suosittelen asettamaan itselle jonkinlaisia välietappeja kalenteriin, niin että työ tosiaan tulisi tehdyksi, Nylund suositteli.

Ei pelkkää kestävää kehitystä – vastuullisuudessa on monia kerroksia

Vuonna 2002 tehdyn vastuullisen matkailun määritelmän mukaan matkailualueiden tulee olla sellaisia, joissa paikallisten on hyvä elää ja matkailijoiden hyvä vierailla – nimenomaan tässä järjestyksessä. Vastuullisuus ei ole pelkkää kestävää kehitystä, vaan vastuullista toimintaa.

– Nykyään vastuullisuutta matkailua syventävinä määritelminä puhutaan tiedostavasta ja uudistavasta matkailusta. Nykymatkailijat ovat hyvin tiedostavia ja arvostavat vastuullisuutta, ja meidän tulee vastata heidän tarpeisiinsa. Uudistavassa matkailussa puolestaan keskitytään siihen kaikkeen hyvään ja uuteen, mitä matkailu voi tuottaa, Nylund kertoi.

Vastuullisen matkailun alakategorioita sanotaan olevan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen, eettinen, turvallinen ja yhteiskuntavastuullinen matkailu. Nylundin mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että vastuullisuus-sana voidaan tulkita monella tavalla, joten aina on hyvä selventää, mitä sillä tarkoitetaan missäkin yhteydessä.

Sitten toimeen, yhdessä kohti vastuullisempaa matkailua

Mitä jos kaikki puhe vastuullisuudesta ahdistaa, eikä tiedä, mistä aloittaisi?

– Näiden kysymysten äärellä ei pidä ahdistua. Kannattaa keskittyä siihen, mitä juuri minä voin tehdä. Tiedostetaan sellaiset valinnat, joihin voi vaikuttaa, Nylund neuvoi lempeästi.

Myös hankkeessa mukana olevilta asiantuntijoilta ja projektinvetäjiltä lähti kannustava viesti yritysten edustajille:

– Tehdään tämä yhdessä, projektinvetäjät ja Visit-organisaatiot ovat teidän tukenanne! Laila Schauman Visit Vaasasta sanoi.

Janne Smeds Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksesta kehotti yrittäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa projektinvetäjään, jos mieleen tulee jotain hankkeeseen liittyvää kysyttävää.

– Ja me olemme sitten teihin yhteydessä, kun seuraavan valmennuksen ajankohta on selvillä, hän lupasi tilaisuuden päätteeksi.

 

Anu Nylundin vastuulliset viestintävinkit

  1. Viesti vastuullisesta tekemisestä ja käytä #sustainabletravelfinland.
  2. Uskalla myöntää myös mahdolliset virheet. Kerro missä on vielä parannettavaa sekä miten ja millä aikataululla parannuksia tehdään.
  3. Tarkkana, kun viestit kompensaatiosta. Kerro, miten vähennät päästöjä. Kompensoi, jos/kun päästöjä vielä syntyy. Kerro, mitä tahoa tuet ilmastotalkoissa.
  4. Käytä kuvia ja tarinoita. Kerro konkreettisia esimerkkejä.
  5. Tee vastuullisuustyöstänne kertova sivu. Vieraat kielet plussaa.
  6. Tarkista koko tuotanto- ja palveluketjun vastuullisuus ja eettisyys.
  7. Kehu ja suosittele muita. Reagoi sinun yritykseesi liittyviin viesteihin ja some-julkaisuihin.

 

 

Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa. Lue lisää.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää