Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

17.05.2023

mert guller jFBWOaoS 7o unsplash

Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?

I VASEKs företagsrådgivning har det blivit allt mer fokus på företagens hållbarhetstänk och ansvarsskyldighet. 

– Tillsammans tittar vi på företagets möjligheter att göra miljömässigt hållbara val. Arbetet går framåt med små steg och det är inte meningen att företaget ska inleda stora förändringar på bekostnad av lönsamheten. Även om det har visat sig att miljövänliga företag är mer lönsamma i längden, säger företagsrådgivare Antti Alasaari och fortsätter:

– Tillsammans med företagaren kan vi till exempel titta på användning av utrymme. Behöver företaget verkligen så stora lokaler eller ett så stort lager? Hur kan företaget minimera avfall? Kan energieffektiviteten påverkas? Hur blir den cirkulära ekonomin en integrerad del av verksamheten? 

Glöm inte att kommunicera utåt om hållbarhetsarbetet ni gör

Det är lättare för ett företag att sträva efter mer ansvarsfull verksamhet när kassan är i ordning. Förbättrad lönsamhet startas ofta med marknadsföring. Är det möjligt att sälja mer till företagets redan befintliga kunder? Vad kan de nya kundgrupperna vara? På vilka sätt är det möjligt att få nya kunder? Särskilt inom marknadsföring är det ytterst viktigt att socialt ansvar och hållbarhet tas upp som de viktigaste prioriteringar.

– Alltför ofta glömmer företagen att berätta om de förändringar de har gjort och det hållbarhetsarbete de utför. Det är då en tydlig marknadsföringsfördel som går förlorad. Det finns många goda råd om hur en välfungerande hållbarhetskommunikation upprätthålls, påpekar Hanna Malkamäki, expert på hållbar utveckling och cirkulär ekonomi, och fortsätter:

– De viktigaste delarna i hållbarhetskommunikation är öppenhet och ärlighet. Dessa två minimerar således risken för att kommunikationen kan tolkas som gröntvätt. Dessutom bör du även våga berätta om dina egna mål och visioner, även om resan bara är i början.

Man bör investera i hållbarhet eftersom det är rätt sak att göra och rätt väg att gå.

– Tillsammans kommer vi hitta ett sätt att göra företaget starkare, mer ansvarsfullt och även mer lönsamt, så kontakta oss på VASEK. Tillsammans kan vi tänka på både lönsamhet och hållbarhet, förklarar Malkamäki och Alasaari.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera