Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

17.05.2023

mert guller jFBWOaoS 7o unsplash

Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?

I VASEKs företagsrådgivning har det blivit allt mer fokus på företagens hållbarhetstänk och ansvarsskyldighet. 

– Tillsammans tittar vi på företagets möjligheter att göra miljömässigt hållbara val. Arbetet går framåt med små steg och det är inte meningen att företaget ska inleda stora förändringar på bekostnad av lönsamheten. Även om det har visat sig att miljövänliga företag är mer lönsamma i längden, säger företagsrådgivare Antti Alasaari och fortsätter:

– Tillsammans med företagaren kan vi till exempel titta på användning av utrymme. Behöver företaget verkligen så stora lokaler eller ett så stort lager? Hur kan företaget minimera avfall? Kan energieffektiviteten påverkas? Hur blir den cirkulära ekonomin en integrerad del av verksamheten? 

Glöm inte att kommunicera utåt om hållbarhetsarbetet ni gör

Det är lättare för ett företag att sträva efter mer ansvarsfull verksamhet när kassan är i ordning. Förbättrad lönsamhet startas ofta med marknadsföring. Är det möjligt att sälja mer till företagets redan befintliga kunder? Vad kan de nya kundgrupperna vara? På vilka sätt är det möjligt att få nya kunder? Särskilt inom marknadsföring är det ytterst viktigt att socialt ansvar och hållbarhet tas upp som de viktigaste prioriteringar.

– Alltför ofta glömmer företagen att berätta om de förändringar de har gjort och det hållbarhetsarbete de utför. Det är då en tydlig marknadsföringsfördel som går förlorad. Det finns många goda råd om hur en välfungerande hållbarhetskommunikation upprätthålls, påpekar Hanna Malkamäki, expert på hållbar utveckling och cirkulär ekonomi, och fortsätter:

– De viktigaste delarna i hållbarhetskommunikation är öppenhet och ärlighet. Dessa två minimerar således risken för att kommunikationen kan tolkas som gröntvätt. Dessutom bör du även våga berätta om dina egna mål och visioner, även om resan bara är i början.

Man bör investera i hållbarhet eftersom det är rätt sak att göra och rätt väg att gå.

– Tillsammans kommer vi hitta ett sätt att göra företaget starkare, mer ansvarsfullt och även mer lönsamt, så kontakta oss på VASEK. Tillsammans kan vi tänka på både lönsamhet och hållbarhet, förklarar Malkamäki och Alasaari.

 



‹ Gå till "Nyheter"

VASEKs företagsrådgivare nu del av det nationella nätverket för Företagarens ekonomihjälp

26.02.2024 | Nyheter
Fakturorna hopar sig, kassan ser tom ut, försäljningen går trögt, och det är svårt att hitta kunder. Företagarens vardag kan ibland vara utmanande. Genom Företagarens ekonomihjälp får företagaren förtroligt, kostnadsfritt och sakkunnigt stöd och rådgivning.
Läs mera

Starta eget-guide för blivande företagare 2024 har publicerats

15.02.2024 | Nyheter
I den nya Starta eget-guiden hittar du aktuell information som hjälper dig när du grundar ditt företag.
Läs mera

Ny flygfrakttjänst från Vasa – Jetpak levererar från dörr till dörr

06.02.2024 | Nyheter
Från och med i höst har Jetpak erbjudit sina tjänster för utgående frakt också från Vasa. Jetpak erbjuder snabba leveranser med flygfrakt från dörr till dörr.
Läs mera

Från föräldraledig till företagare och chef

30.01.2024 | Nyheter
När föräldraledigheten var slut och det var dags att återgå till arbetet, började Caroline Silfver fundera på alternativ. Helg- och kvällsarbetet inom service- och restaurangbranschen där hon jobbat som restonom lockade inte längre, och istället valde hon att förverkliga idén om att grunda eget städföretag.
Läs mera

Verkningarna av de investeringar som planerats inom GigaVaasa sträcker sig över hela Finland

22.01.2024 | Nyheter
I modellen för verkningsfullheten har de direkta och indirekta verkningarna på sysselsättningen, produktionen, värdeökningen och skatteinkomsterna av projekthelheten av de investeringar i batteriklustret som planerats i GigaVaasa-området i Vasa och Korsholm bedömts liksom också den regionala inriktningen av verkningarna på Vasaregionen och hela landet.
Läs mera

Pilotgrupp ger nystart till hållbarhetsarbete och cirkulärt tänkande

19.01.2024 | Nyheter
Pilotgruppen för projektet Sustainable Ostrobothnia as a Forerunner samlades för första gången den 17 januari. Över 30 företag var på plats vid kick-off-evenemanget för att nätverka och lära känna varandra.
Läs mera

Kundantalet både sjunker och stiger

16.01.2024 | Nyheter
Statistiken för verksamhetsåret 2023 visar tillväxt inom startrådgivningen på Nyföretagscentrum Startia, medan befintliga företag inte sökte sig lika ofta till rådgivningstjänsterna. Under året nådde verksamheten hos VASEK och Startia sammanlagt 874 företag (2022: 1 193) och 639 personer som planerade att starta företag (2022: 524).
Läs mera

Projektet Bothnian Coastal Route gör debut på norra Europas största resemässa

16.01.2024 | Nyheter
Bothnian Coastal Route är ett projekt som innefattar 13 destinationer längs kustrutten runt Bottenviken och över Kvarken. Under 2024 kommer projektet att delta i 8-10 mycket viktiga europeiska marknadsföringsevenemang som riktar sig till researrangörer. Det första är Matka Workshop Day i Helsingfors i januari.
Läs mera