Dolce Vita Design – drömmen om ett eget klädmärke som blev sann

06.05.2019

Dolce Vita 1Josefine Wester i Sundom har alltid trivts vid symaskinen, och i vintras blev drömmen om ett eget barnklädesmärke verklighet då hon satsade fullt ut på sitt företag Dolce Vita Design.

Så länge hon kan minnas har hon sytt och egna dockkläder sydde Josefine Wester redan innan hon börjat skolan. Idag har hon sitt eget barnklädesmärke och sin egen webbshop och när den lanserades i januari blev Josefine företagare över en natt.

Hon beskriver själva skapande processen som det mest fascinerande med hobbyn som nu blivit hennes heltidsarbete.

– Att få kombinera modeller och tyger och att se slutresultatet är det roligaste, ler Josefine, som redan i tonåren började drömma om ett eget klädmärke.

Det är just barnkläder som intresserat henne mest, och när hon själv fick döttrarna Elvine, tre, och Ebba, snart två år, växte intresset ytterligare.

Dolce Vita 5Josefine syr mest vardagskläder i college och trikåtyg, medan hon själv gärna klär sina egna barn i mer lantliga, gammalmodiga kläder – även de egenproducerade förstås.

Josefine är i grunden närvårdare, men när återgången till ett treskiftesjobb blev tankarna på att satsa på det egna företaget mer konkreta.

– Redan 2017 startade jag Dolce Vita Design efter att ha bollat mina idéer med VASEK, men verksamheten gick på halvfart under föräldraledigheterna. Jag sydde en del kläder, men sålde dem då endast på olika marknader, berättar Josefine.

I höstas började hon och maken Danne på allvar räkna på möjligheterna för Josefine att helhjärtat satsa på företagandet.

– Försörjningsfrågan var förstås den svåraste. Fanns det en marknad? Skulle jag få en kundkrets? Aldrig tänkte jag tanken att jag inte skulle hinna producera i takt med efterfrågan – men med facit i hand blev det just så, ler Josefine.

Dolce Vita 8En orsak till att Dolce Vitas barnkläder blivit så populära, tror Josefine är den allt större medvetenheten och var och hur kläder produceras idag. – Folk vill veta att kläderna producerats under goda förhållanden och att tygerna är miljövänliga och rättvisemärkta. Även för mig är det viktigt – det får inte finnas gifter i tygerna eftersom det är barnkläder jag syr.

Efter nya diskussioner med företagsrådgivare Olav Nylund på VASEK fattade hon beslutet, och när affärsplanen var gjord var nästa steg att bygga upp en webbshop – något hon gjort alldeles själv.

– Utan Olavs hjälp och uppmuntran hade jag inte vågat satsa. Han såg möjligheter istället för hinder och trodde på min idé, vilket var helt avgörande, konstaterar Josefine.

Under de månader hon arbetade med att förbereda allt, inledde hon förhandsmarknadsföringen på sociala medier, i första hand Instagram, för att bygga upp ett intresse för de kommande produkterna. Att hon de facto skapat en verklig hype var hon inte medveten om före sidan lanserades och beställningarna började ramla in i en takt hon aldrig hade kunnat föreställa sig.

– Jag blev företagare över en natt, och de första veckorna sydde jag nästan dygnet runt. Samtidigt började barnen på dagis och var mycket sjuka de första månaderna. Nu har jag hittat ett fungerande system för min produktion och nu löper det bra, konstaterar Josefine.

Dolce Vita 13Maken Danne hjälper till när det är extra bråttom, och är också den som tar hand om administrationen för företagets del.

– Det är tacksamt. Danne har tidigare jobbat på bokföringsbyrå, medan jag däremot är väldigt ointresserad av siffror och dylikt, erkänner Josefine.

Dolce Vita Design har nu kunder från hela landet och Josefine ser att det finns potential att växa.

– Dolce Vita Design är ett skolexempel på hur man kan kombinera olika möjligheter och trender: Dels finns en marknad för närproducerade och ekologisk hållbara produkter och dels kan Josefine jobba hemifrån och driva en smart marknadsföring riktad till den unga generationen, konstaterar Olav Nylund.

– För 15 år sedan skulle detta kanske inte lyckats, men trender i kombination med digital marknadsföring öppnar upp för nya koncept. Allt tyder på att Josefine har tajmat starten perfekt, tillägger han.

Josefine konstaterar samtidigt att det börjar bli dags för ett nytt möte på VASEK. Denna gång för att fundera på nästa steg.

– Vem vet vart detta kan leda, ler hon.

Dolce Vita 9

Text och bilder: Anna Sand/bySand

 

Läs mera om VASEKs företagstjänster Boka tid hos företagsrådgivare



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera