Dolce Vita Design – unelma omasta vaatemerkistä kävi toteen

06.05.2019

Dolce Vita 1Sundomilainen Josefine Wester on aina viihtynyt ompelukoneen ääressä, ja viime talvena unelma omasta lastenvaatemerkistä täyttyi, kun hän laittoi kaiken oman yrityksensä, Dolce Vita Designin, varaan.

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Itse luomisen prosessi on Josefinen mukaan kaikkein kiehtovinta harrastuksessa, josta on nyt muodostunut hänelle kokoaikainen työ.

– Mallien ja kankaiden yhdisteleminen sekä lopputuloksen näkeminen on kaikkein hauskinta, jo teini-ikäisestä asti omasta vaatemerkistä haaveillut Josefine hymyilee.

Juuri lastenvaatteet ovat kiinnostaneet häntä eniten, ja omien tyttäriensä, 3-vuotiaan Elvinen ja pian 2-vuotiaan Ebban, myötä kiinnostus on kasvanut edelleen.

Dolce Vita 5Josefine ompelee pääasiassa arkivaatteita college- ja trikookankaista, kun taas omat lapsensa hän pukee mieluiten maalaistyylisempiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin – toki ne myös ovat hänen itse valmistamiaan.

Josefine on taustaltaan lähihoitaja, mutta palattuaan kolmivuorotyöhön ajatukset omaan yritykseen panostamisesta konkretisoituivat.

– Perustin Dolce Vita Designin jo vuonna 2017 palloteltuani ideoita VASEKin yritysneuvojan kanssa, mutta toiminta eteni vajaalla kaasulla vanhempainvapaiden ajan. Ompelin jonkin verran vaatteita, mutta myin niitä vain erilaisilla markkinoilla, Josefine kertoo.

Viime syksynä Josefine alkoi yhdessä aviomiehensä Dannen kanssa tosissaan laskea mahdollisuuksiaan omistautua yrittäjyydelle.

– Toimeentulokysymys oli tietysti se vaikein. Onko tälle markkinaa? Saisinko asiakaskuntaa? Minulle ei tullut mielenkään, että en ennättäisi valmistaa kysynnän vaatimalla tahdilla – mutta jälkiviisaana voin sanoa, että juuri niin kävi, Josefine myhäilee.

Dolce Vita 8Syy Dolce Vitan lastenvaatteiden suureen suosioon lienee Josefinen mukaan se, että nykyään ollaan yhä tietoisempia vaatteiden alkuperästä. – Ihmiset haluavat, että vaatteet valmistetaan hyvissä olosuhteissa ja että kankaat ovat ympäristöystävällisiä ja Reilun kaupan merkillä varustettuja. On se minullekin tärkeää – kankaissa ei saa olla myrkkyjä, ompelenhan lastenvaatteita.

VASEKin yritysneuvoja Olav Nylundin kanssa käytyjen uusien keskustelujen jälkeen hän teki päätöksensä, ja kun liiketoimintamalli oli laadittu, oli seuraavaksi vuorossa nettikaupan perustaminen – ja sen hän teki ihan itse.

– Ilman Olavin apua ja kannustusta en olisi uskaltanut panostaa tähän. Hän näki esteiden sijaan mahdollisuuksia ja uskoi ideaani, mikä oli aivan ratkaisevaa, Josefine toteaa.

Esivalmistelukuukausien aikana Josefine alkoi markkinoida tuotteitaan ennakkoon sosiaalisissa medioissa, ensisijaisesti Instagramissa, saadakseen aikaan kiinnostusta tuleville tuotteilleen. Hän ei ollut ollenkaan tietoinen siitä, että oli itse asiassa tullut luoneeksi melkoisen säpinän, ennen kuin nettisivu lanseerattiin ja tilauksia alkoi tulla uskomattoman kiivasta tahtia.

– Minusta tuli yrittäjä yhdessä yössä, ja ensimmäisten viikkojen aikana ompelin lähes vuorokauden ympäri. Samaan aikaan lapset aloittivat päiväkodissa ja sairastelivat paljon ensimmäisten kuukausien ajan. Nyt olen löytänyt toimivan systeemin tuotannolleni ja hommat sujuvat, Josefine tuumii.

Dolce Vita 13Aviomies Danne auttaa, kun on erityisen kiire, ja hän myös hoitaa yrityksen hallinnollisen puolen.

– Olen siitä kiitollinen. Danne on aiemmin työskennellyt tilitoimistossa, kun taas minua eivät numerot ja sen sellaiset oikein kiinnosta, Josefine tunnustaa.

Dolce Vita Designilla on nyt asiakkaita koko maassa, ja Josefine pitää kasvua mahdollisena.

– Dolce Vita Design on malliesimerkki siitä, miten erilaisia mahdollisuuksia ja trendejä voi yhdistellä: toisaalta paikallisesti valmistetuille ja ekologisesti kestäville tuotteille on kysyntää, toisaalta Josefine voi työskennellä kotoa ja harjoittaa älykästä, nuorelle sukupolvelle suunnattua markkinointia, Olav Nylund toteaa.

– 15 vuotta sitten tällainen ei ehkä olisi onnistunut, mutta eri suuntauksien ja digitaalisen markkinoinnin yhdisteleminen avaa mahdollisuuksia uudenlaisille konsepteille.

Josefine toteaa samalla, että taas alkaa olla aika käydä VASEKilla, tällä kertaa seuraavaa askelta suunnittelemassa.

– Kuka tietää, mihin tämä vielä johtaa, hän hymyilee.

Dolce Vita 9

Teksti ja kuvat: Anna Sand/bySand
Käännös: VASEK

 

Lue lisää VASEKin yrityspalveluista Varaa aika yritysneuvojalle



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Oma auto kotiin ja sovelluksesta kimppakyytiä kysymään

13.11.2019 | Uutiset
Mitä jos voisitkin jättää oman auton pihaan ja kurkata puhelimen sovelluksesta kenen lähistöllä asuvan kyytiin mahtuisi tai onko jonkun tilaamassa taksissa tilaa vielä yhdelle. Tai valita sen oman auton ja kurkata ennen lähtöä sovelluksesta olisiko joku menossa samalle suunnalle ja kyytiä vailla.
Lue lisää

Vaasan seutu hyvin esillä venäläisissä matkailumedioissa

11.11.2019 | Uutiset
Heinäkuussa neljä venäläistä matkailumedioiden edustajaa vieraili Vaasan seudulla tutustumassa nähtävyyksiimme ja kauniiseen luontoomme. Kyseessä ei ollut mikään sattumanvarainen käynti, vaikka alue kyllä onkin herättänyt kiinnostusta itänaapurissamme viime aikoina, vaan kaiken takana on yritysryhmähanke Archipelago Attractions.
Lue lisää

Asukas on paras paikan markkinoija

07.11.2019 | Uutiset
Olet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.” Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.
Lue lisää

Kjell Nydahl on Vuoden 2019 omistajanvaihdosasiantuntija

06.11.2019 | Uutiset
Yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista palkittiin Vuoden 2019 omistajanvaihdosasiantuntijana. Palkinto jaettiin Omistajanvaihdos 2019 -konferenssissa Helsingissä.
Lue lisää

Koiraharrastuksesta syntyi kivijalkakauppa

04.11.2019 | Uutiset
Ei ole aivan jokapäiväistä, että uusi liike avaa ovensa Laihian keskustassa, mutta syyskuussa sellainen tapahtui. Mia Thel, jonka harrastus on jo monen vuoden ajan ollut myös osa-aikayrittämistä, päätti panostaa täysillä intohimoonsa eli koiriin ja tarjoaa nyt erilaisten koulutuspalveluiden lisäksi kivijalkakaupassaan kaikkea eri koiraharrastuslajeissa tarvittavaa välineistöä.
Lue lisää

Vaasan yrityselämä yllätti Otaniemessä

31.10.2019 | Uutiset
Vaasalaisia työnantajia lähti yhdessä Otaniemeen Espooseen houkuttelemaan diplomi-insinööri- ja arkkitehtiopiskelijoita töihin Vaasaan. Opiskelijat yllättyivät seudun monipuolisista työmahdollisuuksista.
Lue lisää

Yrityskummi kulkee yrittäjän vierellä henkisenä tukena

30.10.2019 | Uutiset
Yksinyrittämisen ei nimestään huolimatta tarvitse tuntua yksinäiseltä, vaan yrittäjäpolun varrella saa ja kannattaa hakea tukea itseään kokeneemmista yritysmaailman asiantuntijoista. Yrityskummi on varteenotettava vaihtoehto pienyrittäjälle, joka kaipaa tuekseen kokenutta ja asiantuntevaa mentoria. Yrityskummin tehtävä on tarjota ”kummitettavalleen” sparrausta esimerkiksi päätöksenteon tueksi. Yrittäjä tekee itse päätöksensä ja vastaa niiden toteutuksesta, mutta yrityskummi kulkee hänen rinnallaan henkisenä tukena.
Lue lisää

Norwegian käynnistää 1.11. uuden kotimaanreitin Vaasasta Helsinkiin

24.10.2019 | Uutiset
Norwegian jatkaa Suomen reittiverkostonsa kehittämistä ja lanseeraa uuden kotimaanreitin Helsinki-Vantaan ja Vaasan lentoaseman välillä. Marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien Norwegian lentää Helsingin ja Vaasan välillä kaksi kertaa viikossa, maanantaisin ja perjantaisin.
Lue lisää