Dolce Vita Design – unelma omasta vaatemerkistä kävi toteen

06.05.2019

Dolce Vita 1Sundomilainen Josefine Wester on aina viihtynyt ompelukoneen ääressä, ja viime talvena unelma omasta lastenvaatemerkistä täyttyi, kun hän laittoi kaiken oman yrityksensä, Dolce Vita Designin, varaan.

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Itse luomisen prosessi on Josefinen mukaan kaikkein kiehtovinta harrastuksessa, josta on nyt muodostunut hänelle kokoaikainen työ.

– Mallien ja kankaiden yhdisteleminen sekä lopputuloksen näkeminen on kaikkein hauskinta, jo teini-ikäisestä asti omasta vaatemerkistä haaveillut Josefine hymyilee.

Juuri lastenvaatteet ovat kiinnostaneet häntä eniten, ja omien tyttäriensä, 3-vuotiaan Elvinen ja pian 2-vuotiaan Ebban, myötä kiinnostus on kasvanut edelleen.

Dolce Vita 5Josefine ompelee pääasiassa arkivaatteita college- ja trikookankaista, kun taas omat lapsensa hän pukee mieluiten maalaistyylisempiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin – toki ne myös ovat hänen itse valmistamiaan.

Josefine on taustaltaan lähihoitaja, mutta palattuaan kolmivuorotyöhön ajatukset omaan yritykseen panostamisesta konkretisoituivat.

– Perustin Dolce Vita Designin jo vuonna 2017 palloteltuani ideoita VASEKin yritysneuvojan kanssa, mutta toiminta eteni vajaalla kaasulla vanhempainvapaiden ajan. Ompelin jonkin verran vaatteita, mutta myin niitä vain erilaisilla markkinoilla, Josefine kertoo.

Viime syksynä Josefine alkoi yhdessä aviomiehensä Dannen kanssa tosissaan laskea mahdollisuuksiaan omistautua yrittäjyydelle.

– Toimeentulokysymys oli tietysti se vaikein. Onko tälle markkinaa? Saisinko asiakaskuntaa? Minulle ei tullut mielenkään, että en ennättäisi valmistaa kysynnän vaatimalla tahdilla – mutta jälkiviisaana voin sanoa, että juuri niin kävi, Josefine myhäilee.

Dolce Vita 8Syy Dolce Vitan lastenvaatteiden suureen suosioon lienee Josefinen mukaan se, että nykyään ollaan yhä tietoisempia vaatteiden alkuperästä. – Ihmiset haluavat, että vaatteet valmistetaan hyvissä olosuhteissa ja että kankaat ovat ympäristöystävällisiä ja Reilun kaupan merkillä varustettuja. On se minullekin tärkeää – kankaissa ei saa olla myrkkyjä, ompelenhan lastenvaatteita.

VASEKin yritysneuvoja Olav Nylundin kanssa käytyjen uusien keskustelujen jälkeen hän teki päätöksensä, ja kun liiketoimintamalli oli laadittu, oli seuraavaksi vuorossa nettikaupan perustaminen – ja sen hän teki ihan itse.

– Ilman Olavin apua ja kannustusta en olisi uskaltanut panostaa tähän. Hän näki esteiden sijaan mahdollisuuksia ja uskoi ideaani, mikä oli aivan ratkaisevaa, Josefine toteaa.

Esivalmistelukuukausien aikana Josefine alkoi markkinoida tuotteitaan ennakkoon sosiaalisissa medioissa, ensisijaisesti Instagramissa, saadakseen aikaan kiinnostusta tuleville tuotteilleen. Hän ei ollut ollenkaan tietoinen siitä, että oli itse asiassa tullut luoneeksi melkoisen säpinän, ennen kuin nettisivu lanseerattiin ja tilauksia alkoi tulla uskomattoman kiivasta tahtia.

– Minusta tuli yrittäjä yhdessä yössä, ja ensimmäisten viikkojen aikana ompelin lähes vuorokauden ympäri. Samaan aikaan lapset aloittivat päiväkodissa ja sairastelivat paljon ensimmäisten kuukausien ajan. Nyt olen löytänyt toimivan systeemin tuotannolleni ja hommat sujuvat, Josefine tuumii.

Dolce Vita 13Aviomies Danne auttaa, kun on erityisen kiire, ja hän myös hoitaa yrityksen hallinnollisen puolen.

– Olen siitä kiitollinen. Danne on aiemmin työskennellyt tilitoimistossa, kun taas minua eivät numerot ja sen sellaiset oikein kiinnosta, Josefine tunnustaa.

Dolce Vita Designilla on nyt asiakkaita koko maassa, ja Josefine pitää kasvua mahdollisena.

– Dolce Vita Design on malliesimerkki siitä, miten erilaisia mahdollisuuksia ja trendejä voi yhdistellä: toisaalta paikallisesti valmistetuille ja ekologisesti kestäville tuotteille on kysyntää, toisaalta Josefine voi työskennellä kotoa ja harjoittaa älykästä, nuorelle sukupolvelle suunnattua markkinointia, Olav Nylund toteaa.

– 15 vuotta sitten tällainen ei ehkä olisi onnistunut, mutta eri suuntauksien ja digitaalisen markkinoinnin yhdisteleminen avaa mahdollisuuksia uudenlaisille konsepteille.

Josefine toteaa samalla, että taas alkaa olla aika käydä VASEKilla, tällä kertaa seuraavaa askelta suunnittelemassa.

– Kuka tietää, mihin tämä vielä johtaa, hän hymyilee.

Dolce Vita 9

Teksti ja kuvat: Anna Sand/bySand
Käännös: VASEK

 

Lue lisää VASEKin yrityspalveluista Varaa aika yritysneuvojalle



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Hankkeet ja kaikki muut turhuudet

14.02.2020 | Uutiset
Välillä sekä minä että muut kehittämishankkeiden parissa työskentelevät saamme kuulla kommentteja hankkeiden tyhjänpäiväisyydestä tai siitä, miten rahaa laitetaan turhuuteen erilaisissa projekteissa. Ja usein kritisoija on se, joka ei – kutsuista huolimatta – koskaan osallistu hankkeen rahoituksella järjestettyihin maksuttomiin tapaamisiin, koulutuksiin, seminaareihin tai muuhun toimintaan, joka on suunniteltu juuri hänen toimialansa yrittäjiä varten.
Lue lisää

Kevytyrittäjyyden suosio näkyi myös uusyrityskeskuksissa

14.02.2020 | Uutiset
Uusyrityskeskukset palvelivat vuonna 2019 noin 14 000 yrittäjyyttä pohtivaa. Aiempien vuosien tapaan puolet heistä päätti perustaa yrityksen. Niin vastakunnallisesti kuin Vaasan seudullakin erottui erityisesti kaksi ilmiötä: kevytyrittäjyyden suosio sekä maahanmuuttajien yrittäjyysinto.
Lue lisää

Ilmastoasiat entistä vahvemmin esillä EnergyWeekillä

12.02.2020 | Uutiset
Vaasa EnergyWeekin järjestelyt ovat kiivaimmassa vaiheessa, sillä maaliskuun 16.–19. päivä Vaasan kaupungintalolla järjestettävän energia-alan huipputapahtuman rekisteröityminen on auennut vuoden alussa, ja paikalle odotetaan yli 4 600 osallistujaa.
Lue lisää

Asiakirjat, joita ei ehkä tarvitse, mutta jotka on hyvä olla olemassa

12.02.2020 | Uutiset
”Näitä pitää tarkastella kokonaisuutena” ja ”Inventaario omasta tilanteesta on hyvä tehdä” olivat toistuvia muistutuksia VASEKin, Startian ja Vaasan Yrittäjien sekä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien järjestämässä infoillassa 11.2. jossa pureuduttiin sekä yrittäjän oman elämän tärkeisiin asiakirjoihin että yrittäjän edessä piileviin lainopillisiin sudenkuoppiin.
Lue lisää

Meri, energia, intohimo – täydellinen muisto yhteistyökumppanille

07.02.2020 | Uutiset
Mitä antaa yritysvieraalle tai yhteistyökumppanille lahjaksi? Lahja ei voi olla mitään juotavaa tai muuten lentokoneessa vaikeasti kuljetettavaa. Lahjan olisi oltava jotain, joka olisi vaasalaista ja paikallista, mutta kuitenkin ihan kaikille sopivaa. Lahja ei saisi mennä vanhaksi varastossa, sillä niitä pitää olla tietysti aina saatavilla, yllätysvieraillekin.
Lue lisää

Comtec investoi uuteen konekantaan

04.02.2020 | Uutiset
Yrityksen konekannan kehittäminen ja päivittäminen vaatii monella alalla suuria investointeja. Yrittäjä Kaj Wik, joka omistaa muun muassa Comtec SMD Technique Oy Ab:n oli viime vuonna investointiprosessin edessä ja kääntyi VASEKin puoleen saadakseen apua, kun oli aika täyttää investointitukihakemukset.
Lue lisää

Varaudu kaikkeen, laita asiakirjat kuntoon

27.01.2020 | Uutiset
Äkillinen sairaskohtaus, avioero, reklamaatiokiista asiakkaan kanssa, sukset ristissä yhtiökumppanin kanssa. Ikäviä tilanteita kaikki, eikä ikäviä tilanteita aina voi täysin välttää. Mutta niihin voi ja ehdottomasti kannattaa varautua parhaalla mahdollisella tavalla. Asiantuntijan avulla.
Lue lisää

Elisa Havuselasta Isännöintipalvelu Hissan uusi omistaja

24.01.2020 | Uutiset
Vuoden vaihteessa toteutui pitkään suunniteltu ja hyvin valmisteltu omistajanvaihdos vuonna 1983 perustetussa vaasalaisyrityksessä Isännöintipalvelu Hissa Oy:ssä. Omistaja Juha Hissa, joka pyöritti yritystä 20 vuoden ajan, luovutti omistajuuden Elisa Havuselalle ja jatkaa itse osa-aikaisena työntekijänä yrityksessä.
Lue lisää