Dolce Vita Design – unelma omasta vaatemerkistä kävi toteen

06.05.2019

Dolce Vita 1Sundomilainen Josefine Wester on aina viihtynyt ompelukoneen ääressä, ja viime talvena unelma omasta lastenvaatemerkistä täyttyi, kun hän laittoi kaiken oman yrityksensä, Dolce Vita Designin, varaan.

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Itse luomisen prosessi on Josefinen mukaan kaikkein kiehtovinta harrastuksessa, josta on nyt muodostunut hänelle kokoaikainen työ.

– Mallien ja kankaiden yhdisteleminen sekä lopputuloksen näkeminen on kaikkein hauskinta, jo teini-ikäisestä asti omasta vaatemerkistä haaveillut Josefine hymyilee.

Juuri lastenvaatteet ovat kiinnostaneet häntä eniten, ja omien tyttäriensä, 3-vuotiaan Elvinen ja pian 2-vuotiaan Ebban, myötä kiinnostus on kasvanut edelleen.

Dolce Vita 5Josefine ompelee pääasiassa arkivaatteita college- ja trikookankaista, kun taas omat lapsensa hän pukee mieluiten maalaistyylisempiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin – toki ne myös ovat hänen itse valmistamiaan.

Josefine on taustaltaan lähihoitaja, mutta palattuaan kolmivuorotyöhön ajatukset omaan yritykseen panostamisesta konkretisoituivat.

– Perustin Dolce Vita Designin jo vuonna 2017 palloteltuani ideoita VASEKin yritysneuvojan kanssa, mutta toiminta eteni vajaalla kaasulla vanhempainvapaiden ajan. Ompelin jonkin verran vaatteita, mutta myin niitä vain erilaisilla markkinoilla, Josefine kertoo.

Viime syksynä Josefine alkoi yhdessä aviomiehensä Dannen kanssa tosissaan laskea mahdollisuuksiaan omistautua yrittäjyydelle.

– Toimeentulokysymys oli tietysti se vaikein. Onko tälle markkinaa? Saisinko asiakaskuntaa? Minulle ei tullut mielenkään, että en ennättäisi valmistaa kysynnän vaatimalla tahdilla – mutta jälkiviisaana voin sanoa, että juuri niin kävi, Josefine myhäilee.

Dolce Vita 8Syy Dolce Vitan lastenvaatteiden suureen suosioon lienee Josefinen mukaan se, että nykyään ollaan yhä tietoisempia vaatteiden alkuperästä. – Ihmiset haluavat, että vaatteet valmistetaan hyvissä olosuhteissa ja että kankaat ovat ympäristöystävällisiä ja Reilun kaupan merkillä varustettuja. On se minullekin tärkeää – kankaissa ei saa olla myrkkyjä, ompelenhan lastenvaatteita.

VASEKin yritysneuvoja Olav Nylundin kanssa käytyjen uusien keskustelujen jälkeen hän teki päätöksensä, ja kun liiketoimintamalli oli laadittu, oli seuraavaksi vuorossa nettikaupan perustaminen – ja sen hän teki ihan itse.

– Ilman Olavin apua ja kannustusta en olisi uskaltanut panostaa tähän. Hän näki esteiden sijaan mahdollisuuksia ja uskoi ideaani, mikä oli aivan ratkaisevaa, Josefine toteaa.

Esivalmistelukuukausien aikana Josefine alkoi markkinoida tuotteitaan ennakkoon sosiaalisissa medioissa, ensisijaisesti Instagramissa, saadakseen aikaan kiinnostusta tuleville tuotteilleen. Hän ei ollut ollenkaan tietoinen siitä, että oli itse asiassa tullut luoneeksi melkoisen säpinän, ennen kuin nettisivu lanseerattiin ja tilauksia alkoi tulla uskomattoman kiivasta tahtia.

– Minusta tuli yrittäjä yhdessä yössä, ja ensimmäisten viikkojen aikana ompelin lähes vuorokauden ympäri. Samaan aikaan lapset aloittivat päiväkodissa ja sairastelivat paljon ensimmäisten kuukausien ajan. Nyt olen löytänyt toimivan systeemin tuotannolleni ja hommat sujuvat, Josefine tuumii.

Dolce Vita 13Aviomies Danne auttaa, kun on erityisen kiire, ja hän myös hoitaa yrityksen hallinnollisen puolen.

– Olen siitä kiitollinen. Danne on aiemmin työskennellyt tilitoimistossa, kun taas minua eivät numerot ja sen sellaiset oikein kiinnosta, Josefine tunnustaa.

Dolce Vita Designilla on nyt asiakkaita koko maassa, ja Josefine pitää kasvua mahdollisena.

– Dolce Vita Design on malliesimerkki siitä, miten erilaisia mahdollisuuksia ja trendejä voi yhdistellä: toisaalta paikallisesti valmistetuille ja ekologisesti kestäville tuotteille on kysyntää, toisaalta Josefine voi työskennellä kotoa ja harjoittaa älykästä, nuorelle sukupolvelle suunnattua markkinointia, Olav Nylund toteaa.

– 15 vuotta sitten tällainen ei ehkä olisi onnistunut, mutta eri suuntauksien ja digitaalisen markkinoinnin yhdisteleminen avaa mahdollisuuksia uudenlaisille konsepteille.

Josefine toteaa samalla, että taas alkaa olla aika käydä VASEKilla, tällä kertaa seuraavaa askelta suunnittelemassa.

– Kuka tietää, mihin tämä vielä johtaa, hän hymyilee.

Dolce Vita 9

Teksti ja kuvat: Anna Sand/bySand
Käännös: VASEK

 

Lue lisää VASEKin yrityspalveluista Varaa aika yritysneuvojalle



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää