Dolce Vita Design – unelma omasta vaatemerkistä kävi toteen

06.05.2019

Dolce Vita 1Sundomilainen Josefine Wester on aina viihtynyt ompelukoneen ääressä, ja viime talvena unelma omasta lastenvaatemerkistä täyttyi, kun hän laittoi kaiken oman yrityksensä, Dolce Vita Designin, varaan.

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Itse luomisen prosessi on Josefinen mukaan kaikkein kiehtovinta harrastuksessa, josta on nyt muodostunut hänelle kokoaikainen työ.

– Mallien ja kankaiden yhdisteleminen sekä lopputuloksen näkeminen on kaikkein hauskinta, jo teini-ikäisestä asti omasta vaatemerkistä haaveillut Josefine hymyilee.

Juuri lastenvaatteet ovat kiinnostaneet häntä eniten, ja omien tyttäriensä, 3-vuotiaan Elvinen ja pian 2-vuotiaan Ebban, myötä kiinnostus on kasvanut edelleen.

Dolce Vita 5Josefine ompelee pääasiassa arkivaatteita college- ja trikookankaista, kun taas omat lapsensa hän pukee mieluiten maalaistyylisempiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin – toki ne myös ovat hänen itse valmistamiaan.

Josefine on taustaltaan lähihoitaja, mutta palattuaan kolmivuorotyöhön ajatukset omaan yritykseen panostamisesta konkretisoituivat.

– Perustin Dolce Vita Designin jo vuonna 2017 palloteltuani ideoita VASEKin yritysneuvojan kanssa, mutta toiminta eteni vajaalla kaasulla vanhempainvapaiden ajan. Ompelin jonkin verran vaatteita, mutta myin niitä vain erilaisilla markkinoilla, Josefine kertoo.

Viime syksynä Josefine alkoi yhdessä aviomiehensä Dannen kanssa tosissaan laskea mahdollisuuksiaan omistautua yrittäjyydelle.

– Toimeentulokysymys oli tietysti se vaikein. Onko tälle markkinaa? Saisinko asiakaskuntaa? Minulle ei tullut mielenkään, että en ennättäisi valmistaa kysynnän vaatimalla tahdilla – mutta jälkiviisaana voin sanoa, että juuri niin kävi, Josefine myhäilee.

Dolce Vita 8Syy Dolce Vitan lastenvaatteiden suureen suosioon lienee Josefinen mukaan se, että nykyään ollaan yhä tietoisempia vaatteiden alkuperästä. – Ihmiset haluavat, että vaatteet valmistetaan hyvissä olosuhteissa ja että kankaat ovat ympäristöystävällisiä ja Reilun kaupan merkillä varustettuja. On se minullekin tärkeää – kankaissa ei saa olla myrkkyjä, ompelenhan lastenvaatteita.

VASEKin yritysneuvoja Olav Nylundin kanssa käytyjen uusien keskustelujen jälkeen hän teki päätöksensä, ja kun liiketoimintamalli oli laadittu, oli seuraavaksi vuorossa nettikaupan perustaminen – ja sen hän teki ihan itse.

– Ilman Olavin apua ja kannustusta en olisi uskaltanut panostaa tähän. Hän näki esteiden sijaan mahdollisuuksia ja uskoi ideaani, mikä oli aivan ratkaisevaa, Josefine toteaa.

Esivalmistelukuukausien aikana Josefine alkoi markkinoida tuotteitaan ennakkoon sosiaalisissa medioissa, ensisijaisesti Instagramissa, saadakseen aikaan kiinnostusta tuleville tuotteilleen. Hän ei ollut ollenkaan tietoinen siitä, että oli itse asiassa tullut luoneeksi melkoisen säpinän, ennen kuin nettisivu lanseerattiin ja tilauksia alkoi tulla uskomattoman kiivasta tahtia.

– Minusta tuli yrittäjä yhdessä yössä, ja ensimmäisten viikkojen aikana ompelin lähes vuorokauden ympäri. Samaan aikaan lapset aloittivat päiväkodissa ja sairastelivat paljon ensimmäisten kuukausien ajan. Nyt olen löytänyt toimivan systeemin tuotannolleni ja hommat sujuvat, Josefine tuumii.

Dolce Vita 13Aviomies Danne auttaa, kun on erityisen kiire, ja hän myös hoitaa yrityksen hallinnollisen puolen.

– Olen siitä kiitollinen. Danne on aiemmin työskennellyt tilitoimistossa, kun taas minua eivät numerot ja sen sellaiset oikein kiinnosta, Josefine tunnustaa.

Dolce Vita Designilla on nyt asiakkaita koko maassa, ja Josefine pitää kasvua mahdollisena.

– Dolce Vita Design on malliesimerkki siitä, miten erilaisia mahdollisuuksia ja trendejä voi yhdistellä: toisaalta paikallisesti valmistetuille ja ekologisesti kestäville tuotteille on kysyntää, toisaalta Josefine voi työskennellä kotoa ja harjoittaa älykästä, nuorelle sukupolvelle suunnattua markkinointia, Olav Nylund toteaa.

– 15 vuotta sitten tällainen ei ehkä olisi onnistunut, mutta eri suuntauksien ja digitaalisen markkinoinnin yhdisteleminen avaa mahdollisuuksia uudenlaisille konsepteille.

Josefine toteaa samalla, että taas alkaa olla aika käydä VASEKilla, tällä kertaa seuraavaa askelta suunnittelemassa.

– Kuka tietää, mihin tämä vielä johtaa, hän hymyilee.

Dolce Vita 9

Teksti ja kuvat: Anna Sand/bySand
Käännös: VASEK

 

Lue lisää VASEKin yrityspalveluista Varaa aika yritysneuvojalle



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Verkkokauppa pelasti kriisissä

04.08.2020 | Uutiset
Laihialaisessa pihapiirissä, keskellä maalaisidylliä sijaitsee Kotopuoti, jota Marjo Niemelä on pyörittänyt nyt kahden vuoden ajan. Viime kevääseen asti hän toimi osa-aikaisena yrittäjänä ja oli päivätöissä kunnallisessa päivähoidossa. Oltuaan jonkin aikaa vuorotteluvapaalla, Marjo päätti ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja keskittyä sataprosenttisesti unelmatyöhönsä sisustamisen ja asiakaspalvelun parissa.
Lue lisää

Logistiikan ja liikennepalvelujen kehittäminen palaa täyteen vauhtiinsa

03.08.2020 | Uutiset
Projektipäällikön/logistiikka-asiantuntijan tehtävään jo keväällä valittu VTM Matias Båsk aloittaa sijaisuutensa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla tänään. Mustasaaren kunnan elinkeinopäällikkönä työskentelevä Båsk on jäänyt virkavapaalle työstään Mustasaaren kunnan elinkeinopäällikkönä ja tulee toimimaan logistiikka-asiantuntijana ja MoveIT-projektissa projektipäällikön sijaisena 3.8.2020–31.7.2021.
Lue lisää

Parturoitavat palasivat - Julia Peltomäellä riittää taas asiakkaita vaikean kevään jälkeen

31.07.2020 | Uutiset
Julia Peltomäki toimii yksinyrittäjänä Vaasan keskustassa sijaitsevassa Basement Barbers -parturi-kampaamossa. Hän on työskennellyt parturi-kampaajana nyt 2,5 vuoden ajan. -Olen ollut tuolivuokralla Basement Barbersissa nyt vuoden päivät, eli olen käytännössä yksinyrittäjä. Viihdyn työssäni erittäin hyvin! Olen aina ollut käsityöihminen ja halunnut tehdä luovaa työtä, jossa näkee työnsä tuloksen heti. Lisäksi työkaverini sekä asiakkaani ovat aivan ihania, Peltomäki kertoo iloisesti.
Lue lisää

Tuki yksinyrittäjälle

31.07.2020 | Uutiset
Kunnat myöntävät yksinyrittäjille avustusta toiminnan vakauttamiseen koronaepidemiasta johtuen. Päätökset yksinyrittäjien tuen maksamisesta tehdään yrityksen YTJ-rekisterin mukaisessa kotikunnassa (Vaasa, Mustasaari, Vöyri, Maalahti, Korsnäs, Laihia ja Isonkyrö).
Lue lisää

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

31.07.2020 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

E Nyman Designille koitti työntäyteinen kesä hiljaisen koronakevään jälkeen

23.07.2020 | Uutiset
Elin Nyman työskentelee yksinyrittäjänä graafisen suunnittelun parissa. Hänen tehtävänsä graafikkona on esittää visuaalisesti viesti asiakkaansa tuotteen tai palvelun takana.
Lue lisää

Koivulahtelaisen kukkakaupan toiminta elävöitymässä koronakriisin jälkeen

16.07.2020 | Uutiset
Ellinor Lundström perusti 22-vuotiaana oman kukkakaupan Koivulahteen. Lundströmillä on myynnissä kukkakaupassaan Nigellas blommor och presenter muun muassa leikkokukkia, ruukkukasveja ja hautajaiskimppuja. Hänellä on myynnissä myös erilaisia leluja ja koriste-esineitä, kuten hänen itsetekemiään kortteja ja koruja sekä posliinienkeleitä ja nalleja, jotka sopivat ostettavaksi lahjaksi erilaisiin tilaisuuksiin.
Lue lisää

Vasco Borralho puhaltaa uutta elämää Löfmarkin lihakauppaan

07.07.2020 | Uutiset
Carita Löfmark päätti terveyssyistä lopettaa Kauppahallissa toimineen lihakauppansa vuodenvaihteessa. Yritystoiminta laitettiin myyntiin, ja nyt on vihdoin varmistunut, että pidetty lihakauppa saa jatkajan. Vasco Borralhosta, joka on alun perin kotoisin Portugalista, mutta maalahtelainen jo 12 vuoden ajan, tulee uusi yrittäjä Kauppahalliin.
Lue lisää