Även ett litet företag klarar sig bra på nätet om man gör saker på ett smart sätt

23.05.2018

IMG 4843 Hietaharju web

Fonectas Otto Hietaharju uppmanade företagarna att bygga upp sina hemsidor så att de fungerar även på mobilapparaterna..

Att sköta bokföringen som köptjänst är vanligtvis självklart för företagaren, eftersom det frigör tid för företagets egentliga sysslor. Marknadsföringen vill man dock inte lägga ut på entreprenad, även om det kanske inte är en av företagarens starkaste sidor. Den digitala synligheten och marknadsföringen togs fram på en tillställning som Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia och Fonecta arrangerade tillsammans 17.5.

Marknadsföringens lagbundenhet har förblivit desamma, även om marknadsföringen allt mer sker digitalt. Till exempel är det bra att man känner kunden och att man kan tala med kunden på rätt sätt. Även ett litet företag klarar sig på nätet, om man gör det smart.

Ställ hemsidorna i ordning

Även om digitaliseringen har varit en del av vardagen redan en längre tid, har alla företag inte kunnat dra nytta av det. Detta märks exempelvis på företagens webbplatser.

– Sista ögonblicket att uppdatera företagets webbsidor är nu. 51 procent av alla internetsökningar görs på en mobilenhet. Därför måste sidorna fungera på alla mobilapparater, det vill säga de bör vara responsiva. Endast 40 procent av företags webbplatser i Österbotten fungerar på mobila enheter, säger Otto Hietaharju från Fonecta.

Hietaharju betonade också att webbplatsen inte bara är ett visitkort för företaget, utan besökaren förväntas få service i realtid, exempelvis genom att använda en chattjänst. Han rekommenderar också att chatten hålls öppen även utanför företagets ordinarie öppettider, eftersom många söker information på nätet mellan klockan 16–22.

Undervärdera inte vikten av Google

Betydelsen av Google-synlighet bör inte underskattas. Hietaharju berättade om ett exempel på en amerikansk restaurangägare vars verksamhet avbröts på grund av falska Google-data.

– Restaurangen var helt plötsligt utan kunder, trots att den tidigare hade varit en populär plats. Krögaren insåg då, att när man sökte restaurangen på Google, var öppethållningstiderna felaktiga. Enligt Google var restaurangen stängd från lördag till måndag, även om helgerna var just den populäraste tiden för restaurangen. Att få felet korrigerat var vid den tidpunkten redan för sent, berättar Hietaharju.

IMG 4854 tuisku web

 

Kristian Tuisku från Fonecta berättade om Google-annonseringen, som får företaget synas på sökmotorns första sida.

 

 

 

 

 

 

Fonectas Kristian Tuisku illustrerade den digitala marknadsföringen genom ett exempel på en basturenovering. När man börjar planera renoveringen, söker man allra först information på Google. Med ett reklaminslag är det möjligt att få sitt eget företag att synas på sökmotorns framsida.

– Kolla även till vilken sida Google-reklamen styr besökaren. En besökare som planerar att renovera sin bastu ska inte styras till ingångssidan av renoveringsföretags webbplats, utan direkt till den sidan där man pratar om just basturenoveringar, råder Tuisku.

Hietaharju tipsar också om att anlita hjälp av experter, eftersom det inte är värt att göra allting själv.

StartiaUYKIns SE 400px



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera