Yritysneuvojalta kysyttyä: Miksi yritys tarvitsisi salassapitosopimusta?

02.03.2016

KysyttyaLogowww2.jpgYrityskauppaa koskevat neuvottelut aloitetaan usein salassapitosopimuksen allekirjoittamisella. Tietoja vastaanottava osapuoli sitoutuu sopimuksessa pitämään hänelle luovutetut tiedot luottamuksellisina ja salaisina.

– Alustavat tunnustelut silloin, kun yrityskauppoja hierotaan, voidaan vielä käydä ilman salassapitosopimusta, mutta kun luovutetaan liikesalaisuuden luonteisia tietoja ulkopuolisille, on salassapitosopimuksen tekeminen aina tarpeen. Salassapitosopimus sitoo kuitenkin vain sen allekirjoittaneita osapuolia, eli se ei anna turvaa esimerkiksi sellaista kilpailijaa vastaan, joka ei tiedä tietojen vuotaneen julkisuuteen, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl muistuttaa.

Mitä salassapitosopimuksen tulee sisältää?

salassapitosopimus 600pxSopimuksessa määritellään osapuolet ja tahot, joille tietoja saadaan luovuttaa. Nämä tahot on lueteltava riittävän tarkoin. Esimerkiksi yrityskaupassa tietoja saattavat käsitellä mm. ostajapuolen apuna olevat erilaiset tahot kuten arvonmäärittäjät, due diligence -tarkastuksen tekijät, neuvotteluissa avustavat sekä asiakirjoja laativat tahot ja usein myös ostajapuolen tilintarkastajat.

Luovutettavat tiedot on määriteltävä tarkoin. Usein se tehdään käänteisesti eli ilmoittamalla mitkä tiedot eivät kuulu salassapitosopimuksen piiriin. Poikkeusten tulee olla tarkasti määriteltyjä ja mahdollisimman suppeita.

Pelkkä salassapitosopimus ei kuitenkaan riitä vaan tietojenvaihto on myös dokumentoitava eli kirjattava ylös mitä tietoja saadaan tai luovutetaan. Tietojen luvallinen käyttöaika on myös määriteltävä.

Salassapitosopimus työsuhteessa

salassapitosopimus2 600pxTyöntekijä ei lain mukaan saa työsuhteensa aikana ilmaista muille tai käyttää omaksi hyödykseen työnantajan ammatti- ja liikesalaisuuksia.

– Yrityssalaisuus tarkoittaa liike- ja ammattisalaisuutta tai muuta vastaavaa elinkeinotoimintaa koskevaa tietoa, jonka elinkeinonharjoittaja pitää salassa ja jonka ilmaiseminen aiheuttaisi taloudellista vahinkoa. Käytännössä tarkoitetaan taloudellisia ja teknisiä tietoja, asiakasrekisteritietoja, tietoja työmenetelmistä tai tuotantomääristä, tietokoneohjelmista tai erilaisista resepteistä ja kaavoista, yritysneuvoja Mikael Hallbäck luettelee.

– Erillisen salassapitosopimuksen tekemistä on suositeltava ainakin silloin, kun työntekijä on sellaisessa asemassa tai tehtävissä, että hänellä on pääsy työnantajan yrityssalaisuuksiin, hän jatkaa.

Salassapitosopimuksella salassapitovelvollisuutta voidaan jatkaa koskemaan myös työsuhteen jälkeistä aikaa. Salassapitosopimuksesta on käytävä ilmi sopimuksen voimassaoloaika ja siinä määriteltävä salassapitovelvollisuuteen kuuluvat tiedot riittävän selvästi.

– Myös me kaikki VASEKin ja Uusyrityskeskus Startian työntekijät olemme työsuhteen alussa allekirjoittaneet salassapitosopimuksen, joka koskee myös VASEKin ja Startian asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden salassa pidettävää tietoa tai materiaalia, Nydahl muistuttaa ja jatkaa:

– Kanssamme käydyt keskustelut yrityksen asioista ovat siten aina luottamuksellisia ja salassa pidettäviä.

 

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name]

[contact_member,name=Mikael Hallbäck,id=12,details=Name]

 

Uusyrityskeskus Startian yhteistyökumppani Fondian kymmenen kohdan tarkistuslista perusmuotoisen salassapitosopimuksen laatimiseksi 

Lue lisää salassapitosopimuksen sisällöstä



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää