Vuoden tärkeimmät öljyalan messut keräsivät kävijöitä

03.11.2015

Viexpon järjestämälle matkalle Offshore Technology Days -tapahtumaan Norjan Stavangerissa 20.–22.10.2015 osallistui 20 suomalaisyritystä. Suurin osa näistä oli metallialan alihankkijayrityksiä, jotka olivat kiinnostuneita Norjan öljy-, kaasu- ja energia-alan mahdollisuuksista. OTD-tapahtuman pääkohderyhmä on norjalaiset alihankkijayritykset, mutta tänä vuonna messut herättivät myös runsaasti kansainvälistä huomiota: osallistujia oli 34 maasta.

OTD 1 400px

Offshore Technology Days järjestettiin tänä vuonna Stavanger Forum -konferenssitiloissa.
Ensi vuoden tapahtumanäyttämönä on Bergen.

Öljyn hinnan laskusta huolimatta erityisesti pk-yrityksille suunnattu tapahtuma keräsi lähes ennätysyleisön: noin 26 000 kävijää kahden päivän aikana. Järjestäjiä kävijämäärä jännitti hieman ennalta, koska öljyteollisuus on kärsinyt työpaikkojen menetyksestä (jopa -25 000 työpaikkaa) ja koska useimmat yritykset ovat joutuneet säästökuurille.

– Hyvä kävijämäärä kertoo siitä, että monet priorisoivat juuri OTD:ta vuoden tärkeimpänä öljyalan messuna Pohjois-Euroopassa sekä siitä, että on olemassa suuri tarve solmia edelleen kontakteja ja tehdä bisnestä, vaikka kyseessä onkin vaikeat ajat alalla, tiivistää Viexpon kansainvälistymisasiantuntija Riikka Ylikangas.

Messuilla oli noin 500 näytteilleasettajaa, ja huomiota herättävää oli se, että messukävijöiden joukossa oli tänä vuonna runsaasti operaattoriyrityksiä. Tämä kertoo siitä, että öljy-yritykset etsivät nyt ehdottomasti tiiviimpää yhteistyötä ja parempaa dialogia alihankkijoiden kanssa.

OTD 2 400px

Neuvoja Norjan-markkinoiden vasta-alkajille

Messumatkalla mukana olleen Arkipelaga Ltd Vaasan myynti- ja tuotantovastaava Kim Sebbaksen mukaan Stavangerin-matka oli onnistunut:
– Saimme kaksi uutta kiinnostunutta asiakasta, paljolti referenssiemme ansiosta.

Arkipelaga on tehnyt työtä norjalaisten yritysten kanssa jo 90-luvun alusta lähtien. Mitä neuvoja Sebbas antaisi yrityksille, jotka vasta aloittavat Norjaan suuntautuvaa yhteistyötä?
– Kehottaisin uusia tulokkaita ottamaan hyvin selvää vaatimuksista ja siitä, mitä yritys voisi tarjota, sanoo Sebbas. – Suora, avoin ja aktiivinen viestintä on hyvin tärkeää, mutta myös mahdollisiin kokouksiin pitää valmistautua hyvin.

– Kielitaito on tärkeää, myyntihenkilön on hyvä olla ruotsinkielinen mutta englannillakin voi toimia. Norjalaisyritykset ovat nopeita päätöksenteossa nähdessään, että homma toimii. Asiaa ei myöskään pahenna se, että norjalaisyritykset ovat asiakkaina varsin varmoja maksajia.

Sebbaksen mukaan on tärkeää ottaa huolellisesti selvää asiakkaan tarpeista ja vaatimuksista. Norjalaiset yritykset ovat maailman laatutietoisimpia: hinta ei ole kaikki kaikessa. Asiakkaina norjalaisyritykset ovat uskollisia: jos he ovat tyytyväisiä toimittajaan, he eivät vaihda toiseen.

 

Lue OTD-tapahtumasta myös What's cooking in Norway -uutiskirjeestä

Lue lisää VASEKin ja Viexpon yhteisestä projektista Nordic Gateway

NordicGateway 1920x237px vs2

Lisätietoja

[contact_member,name=Riikka Ylikangas,id=25,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää