Vaasanseudun viestintä uudelle tasolle

29.12.2010
Pohjalainen 16.12.2010

Kaupungilla liikkuneet huhut pian alkavasta suurisuuntaisesta viestintäoperaatiosta ovat totta. Saman asian jäljille lienee päässyt Pohjalainen, joka nosti Vaasanseudun viestintähaasteet näkyvästi esiin sekä artikkelissaan 6.12. että pääkirjoituksessaan 9.12. Aihe on tärkeä ja sen soisi kiinnostavan laajalti seudun asukkaita, kuntia, yrityksiä ja muita toimijoita.

Pohjalaisen huomio oli ajankohtainen, sillä Vaasanseudun järjestelmällinen viestintätyö on juuri aloitettu: hankkeesta tiedotetaan heti, kun kaikki kumppanuussopimukset on allekirjoitettu. Työssä on mukana alueen kuntien, elinkeinoelämän ja oppilaitosten edustajia. Strategian kiteyttämisessä ja käytännön viestintätoimenpiteissä on apuna myös tunnustettuja brändinrakennuksen ja maineenhallinnan asiantuntijoita. Työtä ohjaa ja koordinoi alueen kuntien omistama Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK.

Yhteiselle viestintätyölle on suuri tarve. Tosiasioihin perustuva, erottuva, säännöllinen ja pitkäjänteinen viestintä on keskeinen tulevaisuuden menestystekijä: se auttaa Vaasanseutua menestymään kilpailussa, jota käydään esimerkiksi asukkaista, uusista yrityksistä, investoinneista, opiskelijoista ja oppilaitoksista sekä matkailijoista.

Alustavan aikataulun mukaan hankkeen strategiatyö valmistuu hiihtolomien aikaan - tiettyjä käytännön toimenpiteitä suunnitellaan jo rinnan strategian kanssa. Taustatyötä palvelee esimerkiksi www.eloajailoa.fi -sivusto, jolle on koottu hyviä tarinoita seudun ihmisistä ja ilmiöistä ja jossa kävijät voivat kertoa omat näkemyksensä seudun vahvuuksista.

Pohjalaisen pääkirjoituksessa seudun mielikuvalliset haasteet rinnastettiin melko yksioikoisesti kuntaliitoksiin, korkeakoulujen yhdistymisiin ja muihin hallinnollisiin päätöksiin. Viestintätyössä on kuitenkin olennaista erottaa varsinaiset viestintätoimet ja hallinnolliset päätökset. Seutuviestintää tekevä työryhmä voi vaikuttaa vain ensin mainittuihin.

Teot ovat mitä parhaita viestejä, mutta seudun viestinnän kehittäminen ei voi riippua hallinnollisista päätöksistä. Toivottavaa onkin, että tulevaa viestintähanketta - sen tavoitteita, sisältöä ja tuloksia - arvioidaan nimenomaan viestinnän näkökulmasta.

Viestintätyössä jaetaan harvoin pikavoittoja. Tunnettuuden haasteita ei ratkaista yksittäisillä lehtimainoksilla eikä esitteillä. Niitäkin seuraavien vuosien aikana varmasti nähdään, mutta ei irrallisina paniikkireaktioina, vaan osana huolella mietittyä strategiaa.

Seudullisiin viestintähankkeisiin liittyy tyypillisesti paljon intohimoja. Kaikilla on toimenpiteistä oma mielipiteensä ja hyvä niin. Hankkeen onnistumisen kannalta kaikkinaiset rajat ylittävä yhteistyö on kuitenkin välttämätöntä. Jos seutu kertoo itsestään hajanaisella äänellä, kuulijoille muodostuu helposti epäjohdonmukainen, jopa ristiriitainen kuva.

Viestintätyö on konkreettinen alueen eri toimijoita yhdistävä hanke. Viime kädessä seudun mielikuva muodostuu kaikista niistä kohtaamisista, joita eri ihmisillä on Vaasanseudulla toimivien ihmisten ja yritysten kanssa. Siten se on myös työtä, johon me kaikki voimme osaltamme vaikuttaa. Aidolle ja perustellulle kotiseutuylpeydelle on nyt suuri tilaus.

Viestintätyössä nostamme esille asioita, joista seudulla on syytäkin röyhistää rintaansa. Aivan kuten Pohjalainenkin totesi, Vaasanseutu on omilla vahvuusalueillaan maailmanluokkaa. Viestintätyön myötä nämä tosiasiat tunnetaan jatkossa myös muualla Suomessa ja seudun kannalta keskeisissä kansainvälisissä yhteyksissä.

Pekka Haapanen
toimitusjohtaja
VASEK



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää