Suomalainen muotoilu yhdistyy laatuun Vernada Designin lähivalmistetuissa koruissa

01.08.2023

Vernada 11"Yksinyrittäjänä olen kiitollinen mahdollisuudesta keskustella ja pallotella ideoita asiantuntijan kanssa", toteaa Anne Vuorela, joka teki hiljattain tilannearvion yritystoiminnastaan yhdessä VASEKin kanssa.

Vernada Design Mustasaaren Helsingbyssä valmistaa graafisia, tyylikkäitä, laserleikattuja koruja, joissa yhdistyvät puu, nahka ja metalli sekä suomalainen käsityö ja oivaltava harmonia. Yrityksen takana on korusuunnittelija Anne Vuorela, joka luo sekä moderneja että klassisen ajattomia koruja, usein myös pienellä twistillä.

Anne Vuorela perusti yrityksensä vuonna 2009 ja pyöritti sitä ensimmäiset vuodet sivutoimisena kokopäivätyönsä ohessa. Nyt hän on ollut kokopäiväisenä yrittäjänä kymmenen vuotta, ja yhtä kauan hän on myös myynyt luomiaan tuotteita omassa verkkokaupassaan.

– Vaihdoin yrityksen muotoa osakeyhtiöksi vuonna 2018 tilitoimistoni neuvosta. Minulla oli tuolloin hyvä vuosi takanani – mutta kukaan ei tiennyt, mitä nurkan takana odotti, Anne hymyilee ja viittaa sekä pandemiaan että sotaan.

Vernada 5Pandemian vuoksi kaikki messut ja muut tärkeät tapahtumat katosivat, ja hän menetti suuren osan jälleenmyyjistään. Nykyään verkkokauppa ja oma puoti toimivat tärkeimpinä myyntikanavina.

– Luultavasti tuotteiden hinnan nosto olisi tulevaisuudessa välttämätöntä, jotta provisio olisi jälleenmyynnin kannalta houkuttelevammalla tasolla, Vuorela toteaa.

Taloudellisen epävarmuuden aikana hän on päättänyt panostaa kehittämiseen ja opiskelee nyt 3D-suunnittelua voidakseen toivottavasti kehittää tuotteitaan edelleen.

– On jännittävää nähdä, mitä hyötyä 3D-tulostuksesta voin saada, sanoo Vuorela, joka on aiemminkin kouluttanut itseään ja opiskellut muun muassa yrittäjyyttä.

Tärkeää hänen työssään ja yrityksensä toiminnassa on tuotteiden ja kaikkien niiden osien korkea laatu. Vuorela käyttää siksi pääosin eurooppalaisten ja suomalaisten tavarantoimittajien materiaaleja.

Tämän ansiosta Vernadalle on myönnetty myös Avainlippu-merkki, joka voidaan myöntää vain Suomessa valmistetulle tuotteelle. Lisäksi tuotteen tulisi olla kotimainen vähintään 50 prosenttisesti.

– Koska suunnittelen kaikki korut itse, minulle on myönnetty myös Design from Finland -merkki, Vuorela lisää.

Design from Finland -merkki lanseerattiin vuonna 2011 ja se on todiste ainutlaatuisesta suomalaisesta designista. Kollektiivinen brändi kertoo kuluttajille, että tuotteeseen liittyy laadukasta suomalaista osaamista.

Vuorela käyttää koruissaan ensisijaisesti nahkaa, puuta ja metallia, ja monessa niistä on erottuvana piirteenä monipuoliset käyttömahdollisuudet ja se, että ne voidaan yhdistää ja muodostaa kokonaisuudeksi.

– Se on minulla mielessä koko suunnitteluprosessin ajan — samoin kuin materiaalien mahdollisimman tarkka hyödyntäminen. Samaan aikaan kilpailu alalla on kovaa ja on erotuttava ainutlaatuisilla tuotteilla ja myös jatkuvasti luotava uusia tuotteita. Se on varmastikin se suurin haaste, Vuorela toteaa.

Vernada 3Vernada Design tunnetaan kieputettavista nahkarannekoruista ja laserleikatuista, graafisista kaula- ja korvakoruista. Koruissa yhdistyvät huolella valitut luonnonmateriaalit: puu, nahka ja hopeoitu metalli sekä ruostumaton teräs. Vernada Design -mallisto perustuu laatuun, oivaltavaan muotoiluun ja värien harmoniaan. Ne ovat koruja, jotka kestävät sekä aikaa että käyttöä, ja jotkut niistä voidaan yhdistää erilaisiksi kokonaisuuksiksi.

Suunnittelutyö on A ja O hänen liiketoiminnassaan ja on ollut erittäin tärkeä koko ajan. Mutta Vuorela hoitaa myös kaikki tuotekuvaukset, myynnin ja markkinoinnin itse – mikä vaatii myös paljon aikaa.

– Minulla on etunani mainosalan taustani, mutta toisaalta se on myös ala, joka on muuttunut valtavasti viimeisen 15 vuoden aikana. Olen tietoinen siitä, että minulla olisi suuremmat mahdollisuudet hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissani. Olen aktiivinen Facebookissa ja Instagramissa, mutta TikTok on vielä selvitettävien asioiden listalla.

Vernada 8Anne Vuorela huolehtii itse kaikista tuotekuvauksista, markkinoinnista ja myynnistä. Kaikki tämä, samoin kuin korujen valmistus, tapahtuu hänen ateljeessaan Helsingbyssä

Hän toivoo nyt taantuman jäämistä lyhytaikaiseksi, ja että uudet taidot vievät häntä eteenpäin yrittäjyydessä. VASEKin yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundarsin avulla on viime aikoina tehty tilannearvio yrityksen toiminnasta.

– Kävimme läpi yrityksen taloutta, myyntiä ja kehitysmahdollisuuksia, sanoo Vuorela, joka on Vernadan perustamisesta lähtien kääntynyt VASEKin puoleen, kun hänellä on ollut yrittäjyyteen liittyviä kysymyksiä.

– Olen ajatellut alkaa toimittamaan tuotteita myös ulkomaille esimerkiksi Etsyn kautta, mutta riskit on otettava huomioon. Yksinyrittäjänä on hyvä, että löytyy ulkopuolinen keskustelukumppani, jonka kanssa pallotella ajatuksia, hän lisää.

Vernada 12Oman verkkokaupan ohella ateljee toimii myös koruliikkeenä ja tarjolla on laaja valikoima Vernada Design -tuotteita.

Räihä-Pundars on tyytyväinen, että myös jo pitkään yrittäjänä toimineet kääntyvät VASEKin puoleen kaivatessaan neuvoja.

– Olemme kaikkia yrittäjiä varten, ei ainoastaan alkavien yrittäjien apuna, hän painottaa. Varsinkin erilaisissa murroskohdissa sekä kehitys- ja muutosvaiheissa voimme olla suureksi avuksi.

 

Teksti ja kuvat: Anna Sand
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää