Stella Aaltonen: On päätettävä mihin liikennepalveluilla halutaan tähdätä

08.05.2019

Aaltonen3MoveIT-hankkeen ensimmäisessä työpajassa 24.4. puhunut Turun kaupungin kärkihankkeiden liikennettä ja liikkumista koordinoiva Stella Aaltonen on saanut todistaa, miten Turussa on onnistuttu uudistamaan liikennepalveluja niin julkisen bussiliikenteen seutulippujen osalta kuin onnistuneesti tuotu liikennettä osaksi muita palveluita.

– Olemme aloittaneet viime syksynä Turun kaupunginteatterin kanssa lippuyhteistyön, jossa teatterilippuun sisältyy aina myös muutaman tunnin voimassa oleva Föli-joukkoliikennelippu. Eli kuljetaan teatteriin julkisilla!

Mutta mistä Aaltosen kokemuksen mukaan Vaasassa kannattaisi aloittaa liikennepalvelujen kehittäminen?

– Kokonaiskuvan muodostaminen on tärkeää. On tiedettävä mistä on olemassa dataa ja mistä ei. Myös erilaiset puutteet palveluissa on tunnistettava ja tiedettävä mitä palveluita on saatavilla ja kuinka kattavia ne ovat. On tärkeää saada tietoonsa mitä palveluiden käyttäjät toivovat. Toki se on usein haastavaakin, sillä käyttäjät eivät välttämättä osaa katsoa riittävän kauas tai osaa kaivata sellaisia palveluita, mitä ei vielä ole edes olemassa.

Aaltonen toteaa, että monen matkan lähtöpiste on omassa kodissa, ja olisikin syytä tarkastella onko siellä jotain mikä estää tai mahdollistaa pyöräilyn tai joukkoliikenteen hyödyntämisen:

– Onko pyörän käyttö kiinni vain omasta viitseliäisyydestä vai onko sen säilytys tai huolto erityisen hankalaa? Tottumus on tässäkin se suurin haaste. Totutuista liikkumistavoista on vaikea oppia pois, ehkä vertaistuki tässä auttaisi? Aaltonen pohti.

Turussa saatiin paljon palautetta, kun liikennepalveluita uudistettiin, mutta Aaltonen otti ilolla vastaan kaiken kritiikin:

– Kritiikki ei ole yksinomaan huonoa, vaan sen avulla voimme huomioida tiettyjä osa-alueita paremmin ja kehittää niitä edelleen. Palautteesta voi tulla ilmi yllättäviäkin asioita ja kaikki palaute täytyy ottaa tosissaan.

Turun liikennepalvelujen kehittämisen parhaana kohtana Aaltonen pitää Föli-brändin hyvää tunnistettavuutta ja sitä, miten nykyään asukkaat voivat yhdellä kolmen euron lipulla matkustaa koko alueen halki Naantalista Paraisiin saakka, eli alue ei ole ihan pieni.

– Joukkoliikenteen käyttö on kasvanut jatkuvasti, vaikka tosin nyt viime vuonna käyttö väheni johtuen Turun keskustan toriparkkityömaan mukanaan tuomista haasteista.

Aaltonen neuvoo Vaasan seutua nykytila-analyysin ja palvelujen aukkojen tunnistamisen jälkeen päättämään mihin liikennepalveluilla halutaan tähdätä. Tämän jälkeen on selvitettävä mitkä tahot ovat kiinnostuneita lähtemään mukaan prosessiin.

– Liikennepalveluiden kehittäminen on kuin muuttuva palapeli. Itse kuva ei muutu, mutta palapelin palaset muuttuvat jatkuvasti.

Seuraava askel liikennepalvelujen osalta Turussa on Aaltosen mukaan oman kerätyn datan hyödyntäminen. Hän myös heittää katseen pitkälle tulevaisuuteen:

– Turun ja Tukholman joukkoliikenteet voisivat olla jonain päivänä yhtenäisiä. Menet julkisilla satamaan ja laivamatkan jälkeen maksat metrolipun samalla matkakortilla kuin Turussakin. Myös luottokortilla maksaminen julkisissa on tulossa Turkuun ja se toimii aivan samoin kuin Lontoon metrossakin.

Lue lisää MoveIT-hankkeesta Lue lisää MoveIT-hankkeen työpajasta 24.4.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

21.01.2021 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Circle's Edge houkuttelee yrityksiä, jotka haluavat kohti kiertotaloutta ja hiilineutraaliutta

20.01.2021 | Uutiset
Vuoden 2021 aikana käynnistyy uusi iso liikerakennustyömaa Vaasan seudulla, kun Circle’s Edge -liikealuetta ryhdytään rakentamaan Mustasaaren Lintuvuoreen E8-tien vieressä.
Lue lisää

Kustannustuen toinen hakukierros käynnissä – valmistaudu huolellisesti ennen hakemista

20.01.2021 | Uutiset
Valtiokonttorin maksaman kustannustuen toinen hakukierros käynnistyi 21.12.2020. Tukea on mahdollista hakea 26.2.2021 klo 16.15 saakka. Kustannustuki on tarkoitettu lähes kaikille yrityksille, joiden liikevaihto on koronan vuoksi laskenut vähintään 30 prosenttia.
Lue lisää

TietoEVRY laajentaa toimintaansa Vaasassa – noin 160 uutta työpaikkaa

19.01.2021 | Uutiset
TietoEVRY julkaisi 13.1.2021 tiedotteen IT-tukipalveluidensa yhtenäistämisestä osana TietoEVRYn integraatiota. Vaasan seudulle tämä tarkoittaa hienoja uutisia, sillä muutoksen myötä TietoEVRY laajentaa Vaasan toimintaansa ja avaa kaupunkiin uuden IT-tukipalveluiden yksikön suomen- ja ruotsinkielisten asiakkaiden palvelemiseksi.
Lue lisää

Yrittäjä, vastaa jatkuvuussuunnitteluun liittyvään kyselyyn

18.01.2021 | Uutiset
Svenska handelshögskolanin opiskelija Ben Wahlberg tekee pro gradu -työtään varten kyselyä suomalaisille yrityksille jatkuvuussuunnittelusta.
Lue lisää

Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen

14.01.2021 | Uutiset
Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.
Lue lisää

Yritykset tarvitsivat neuvoja ja tukea koronavuonna 2020 – VASEK tuplasi asiakasmääränsä

13.01.2021 | Uutiset
Koronavuosi 2020 oli luonnollisesti haastava yrityksille, mikä näkyi heti maaliskuusta 2020 lähtien myös Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yritysneuvonnassa. Yritysten haasteet, talousvaikeudet ja koronan aiheuttamat kehittämistarpeet lisäsivät yritysneuvontamääriä merkittävästi.
Lue lisää

Visitvaasa valittiin Suomen parhaaksi verkkosivustoksi

12.01.2021 | Uutiset
Finnish Web Awards palkitsi jo neljännen kerran Suomen parhaat nettisivujen suunnittelijat ja tekijät. Kilpailun pääpalkinnon voitti visitvaasa.fi. Finaaliin osallistujat valittiin yleisöäänestyksellä, joka keräsi ennätykselliset 285 000 ääntä. Lopullisessa valinnassa käytettiin ensimmäistä kertaa sekä inhimillistä käyttäjäarviointia että algoritmeja hyödyntävää teknistä arviointia.
Lue lisää