SOF-hanke haluaa tehdä Pohjanmaasta kestävyyden ja kiertotalouden keskuksen

20.09.2023

IMG 7078Pia Holkkola-Löf, Fredrik Hanstén ja Hanna Malkamäki

Vihreä siirtymä on täydessä vauhdissa, ja haluamme auttaa Pohjanmaan yrityksiä sopeutumaan ja valmistautumaan sen mukanaan tuomiin muutoksiin.

Suomen tavoitteena on olla vuoteen 2035 mennessä hiilidioksidineutraali yhteiskunta, jossa kiertotalous muodostaa perustan taloudelliselle menestyksellemme. Tämä asettaa suuria vaatimuksia koko yhteiskunnalle ja vaikuttaa merkittävästi yritysten toimintaan.

Kehitysyhtiöt Concordia, VASEK, Dynamo Närpes ja Kristiinankaupungin elinkeinokeskus ovat saaneet rahoituksen uudelle aluekehityshankkeelleen Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Nimellä Sustainable Ostrobothnia as a Forerunner – SOF kutsuttavan hankkeen toiminta-aika on 1.7.2023–31.12.2024.

Tässä hankkeessa luomme edellytyksiä kilpailukykyiselle, houkuttelevalle ja kestävälle Pohjanmaalle, keskittyen erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, jotka lähitulevaisuudessa joutuvat kohtaamaan uusia vaatimuksia toiminnalleen. Tavoitteena on tukea pääasiassa niitä yrityksiä, jotka toimivat tällä hetkellä alihankkijoina suuremmille, muutosprosessissaan jo pidemmälle ehtineille yrityksille.

Kokemuksemme perusteella olemme havainneet, että yrityksillä on harvoin aikaa ja resursseja seurata kaikkea muutokseen liittyvää, ja siksi niillä on vaikeuksia itsenäisesti valmistautua vaadittuihin muutoksiin. Pohjanmaan yritysten tarpeisiin vastataan varustamalla ne tarvittavalla tiedolla ja valmistamalla niitä vaatimuksiin, joiden avulla ne voivat säilyttää kilpailukykynsä – ja mieluiten toimia edelläkävijöinä.

Pohjanmaalla viimeisen vuoden aikana tehty työ on herättänyt kiinnostusta myös eurooppalaisten toimijoiden keskuudessa. Sijoittajat ovat alkaneet kiinnostua yhä enemmän kestävistä investoinneista ja innovaatioista, joten Pohjanmaasta voi tulla kestävyyden, kiertotalouden ja uudistavan kasvun keskus.

Hankkeessa painotetaan edelläkävijöiden esille nostamista ja Pohjanmaan profiloimista Pohjoismaiden kestävimmäksi maakunnaksi. Jotta viestintä olisi uskottavaa, on tämän työn myös perustuttava faktoihin ja hankkeen tulokset viestittävä sekä paketoitava erilaisten kestävyyskertomusten kautta.

Hankkeessa on tavoitteena luoda viestintästrategia ja vuosisuunnitelma siitä, miten Pohjanmaa saa näkyvyyttä kansainvälisesti, ja luoda näkyvyyttä myös muutamissa kansainvälisissä verkostoissa ja konferensseissa.

–Tässä projektissa pyrimme luomaan vahvan perustan kilpailukykyiselle ja kestävälle Pohjanmaalle, erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Haluamme olla se tuki, jonka nämä yritykset tarvitsevat kohdatessaan vihreän siirtymän tuomat uudet vaatimukset. Tavoitteenamme ei ole ainoastaan auttaa yrityksiä säilyttämään kilpailukykynsä vaan myös johtaa niitä kohti vihreän siirtymän eturintamaa, sanoo projektipäällikkö Pia Holkkola-Löf Pietarsaaren Kehitysyhtiö Concordiasta.

SOF-hankkeen projektipäällikkö Fredrik Hanstén Dynamo Närpiöstä toteaa, että Pohjanmaan yrityksillä on kaikki edellytykset olla edelläkävijöitä:

–Tärkeintä on ymmärtää, mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja aloittaa kestävyystyö ajoissa.

–Kiertotalous ja kestävä kehitys hyödyttävät alueemme yrityksiä monin tavoin, kunhan ymmärrämme, miten toimia. Koska Pohjanmaalla olemme  muutoksen eturintamassa, me voimme hyötyä kaikesta tästä. Siksi meidän kaikkien pitäisi nyt innostua kiertotaloudesta! sanoo projektipäällikkö Hanna Malkamäki VASEKilta.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää