Pohjoismaiden hiilineutraalille akkuklusterille hiilineutraalia logistiikkaa

13.01.2022

pexels rathaphon nanthapreecha 3846205

GigaVaasan tulevaisuuden visio
Suomen akkuklusteri – kestävyydestä kilpailukykyä

Vieraskynä-tekstin kirjoittaja Riku Huhta työskentelee logistiikan asiantuntijana WSP Finland Oy:n Business & Logistics -yksikössä, joka keskittyy erilaisten logistiikkakonseptien kehitykseen.

Riku Huhta lowresYhteiskuntamme on sähköistymässä kiihtyvällä vauhdilla. Sähköinen liikenne – puhutaan sitten sähköautoista, sähkörekoista, hybridilaivoista tai pienistä sähkölentokoneista – on tulossa osaksi arkipäivää myös Suomessa. Myös erilaisten energiavarastojen rooli yhteiskunnan ja teollisuuden toiminnassa kasvaa jatkuvasti. Kaikki tämä kehitys vaatii yhä suurempia määriä akkuja ja akkujen ympärille rakentuvaa arvoketjua.

Kiinan rooli akkumarkkinoilla on kasvanut suureksi, mutta nyt myös Pohjoismaissa on lähdetty vastaamaan alan globaaliin kilpailuun. Suomen kansallinen akkustrategia valmistui tammikuussa 2021. Strategiassa määritetyn vision mukaan Suomen akkuklusteri on vuonna 2025 edelläkävijä, joka tuottaa osaamista, innovaatioita, kestävää taloudellista kasvua, hyvinvointia ja työpaikkoja Suomeen. Positiivista on, että strategia on lähtenyt toteutumaan hyvin.

Kestävyys on Suomen ja Pohjoismaiden keskeisiä kilpailuetuja tulevaisuuden akkuteollisuudessa. Ilman hiilineutraalia logistiikkaa ja toimintatapoja sekä akkutuotantoon kytkeytyvää hiilineutraalia työmatkaliikennettä, ei voida puhua kestävästä akkuklusterista. Siksi myös nämä vaativat merkittävän kehityspanoksen.

Akkujen arvoketju on hyvin monimuotoinen tuotantoprosessi

Litiumioniakkujen arvoketju on melko pitkä ja kompleksinen. Katodipuolella kaivosten raaka-aineista, kuten litiumista, koboltista ja nikkelistä, jalostetaan kemikaaleja ja suoloja. Näistä muodostetaan prekursorimateriaaleja ja edelleen katodin aktiivimateriaaleja. Arvoketjun keskeisessä osassa, akkukennojen valmistuksessa, katodi yhdistetään elektrolyytin, separaattorin ja anodin kanssa. Katodi on akkukennon arvokkain osa ja määrittää pitkälti akun tekniset ominaisuudet. Anodimateriaaleja puolestaan voitaisiin tulevaisuudessa tuottaa mm. biopohjaisesta hiilestä. Esimerkiksi Stora Enson Sunilan tehtaalla pilotoidaan kyseisen tuotteen valmistusta.

Valmiista akkukennoista kasataan moduuleja ja edelleen akkupaketteja, minkä jälkeen akut ovat valmiita asiakkaille lähetettäväksi. Akkujen valmistukseen liittyvät myös kiertotalouden sivuvirrat, joita syntyy lähes kaikissa prosessin vaiheissa. Jokainen edellä kuvattu vaihe edellyttää kuljetuksia tavalla tai toisella.

GigaVaasalle akkulogistiikan visio WSP:n työryhmältä

GigaVaasa on Suomen akkustrategian tärkeitä palasia. Siellä tullaan jo vuonna 2025 valmistamaan prekursorimateriaaleja, katodin aktiivimateriaaleja sekä akkukennoja merkittävien kansainvälisten yritysten toimesta. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Teknologiakeskus Merinovan toimeksiannosta WSP Finland muodosti alueelle kestävän akkulogistiikan vision ja suuntaviivoja tulevaan kehitystyöhön. Hankinta toteutettiin Pohjanmaan liiton rahoittaman AKKE-GigaVaasa hankkeen puitteissa. Yhdessä Edwin 't Lamin ja Jarkko Rantalan kanssa saimme mielenkiintoisen haasteen: miten GigaVaasan aluetta tulisi kehittää, jotta se olisi aidosti kestävä edelläkävijä tulevaisuuden kilpaillussa akkumarkkinassa?

GigaVaasan uudet logistiset ratkaisut, sisämaan satama, automatisoitu sisälogistiikka ja pistoraiteen merkitys

Ensinnäkin voidaan korostaa muutamia Suomen kilpailuetuja: kotimaiset akkujen raaka-aineet, uusiutuvan sähkön tarjonta alueella, kattava rautatieverkosto, edelläkävijyys automaattisen tieliikenteen ja digitalisaation kehittämisessä sekä maailman parhaimpia alustoja paljon hehkutetulle onnelliselle perhe-elämälle. Näiden päälle on hyvä rakentaa uutta kokonaisuutta.

GigaVaasa on ns. greenfield-hanke eli alue rakentuu lähes koskemattomalle alueelle. Siksi keskeisiä alueen arvoja ovat luontoympäristön mahdollisimman hyvä säilyttäminen ja kestävät toimintatavat. Eikä vain mainoslauseissa, vaan kaiken suunnittelun perustana.

GigaVaasan toiminnot tulevat generoimaan merkittäviä kuljetusvolyymejä, joten rautatiekuljetusten sekä HCT-kuljetusten hyödyntäminen on ensimmäinen askel päästöjen vähentämisessä. Automatisoimalla alueen sisäistä logistiikkaa, rakentamalla alueelle rautatieliikenteen toimintaedellytykset ja hyödyntämällä sisämaan sataman konseptia, voidaan saavuttaa merkittäviä etuja tehokkuudessa ja kestävyydessä. Kun tähän yhdistetään kasitien vaikutusalueen yrityksiä palveleva energiahub-konsepti, joka tuottaa oman sähkönsä ja vetynsä sekä jakelee sitä paikalliselle ja pitkämatkaiselle liikenteelle, ollaan kansainvälisesti merkittävän Energy Vaasa -klusterin toiminta-ajatuksen ytimessä.

Kestävät kulkumuodot sekä fiksusti suunniteltu autopysäköinti ja automaatio

Kestävä liiketoiminta edellyttää kestävyyttä myös työmatkoilta, ja siksi GigaVaasan alueella tulee panostaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn toimintaedellytyksiin sekä suunnitella autopysäköinti, mikroliikkuminen ja sähkölataus fiksusti aluetta ympäröiviin hubeihin tukeutuen. Edistyksellisenä akkuklusterina alueen sisäinen liikenne tulee olemaan pitkälle automatisoitua ja sähköistettyä. Vaasan lentoasema sijaitsee alueen välittömässä läheisyydessä, mikä avaa mahdollisuuksia Pohjoismaisen yhteistyön kehittämiseen mm. sähkölentämiseen tukeutuen.

On myös tärkeää tunnistaa, että alue palvelee työvoimaansa laadukkaalla tavalla. Siksi raskaan liikenteen kuljettajien laadukkaat taukofasiliteetit ja työntekijöiden sosiaali- ja terveyspalvelut sijaitsevat alueen sisällä. Näin saadaan rakennettua vetovoimainen ja kansainvälistä työvoimaa houkutteleva alue.

Nordic Battery Belt – kilpailukykyinen kestävän eurooppalaisen akkutuotannon tulevaisuus rakennetaan tällä alueella

GigaVaasa tulee olemaan monen akkuklusterin toiminnon keskeinen sijaintipaikka, joka voi muodostaa synergiaetuja viennissä ja tuonnissa Ruotsin ja Norjan akkuklusterien kanssa. Alue kytkeytyy olennaisena osana Nordic Battery Belt -kokonaisuuteen, joka muodostaa hyvin kiinnostavan kestävän akkutuotannon ekosysteemin. Tämä on vahvuus, jota monilla muilla ei ole.

Vaasassa on nyt hyvin kehitysmyönteinen ja tulevaisuuteen katsova tiimi GigaVaasan takana. Kehitys on aina ihmisistä kiinni, ja siksi ei ole epäilystäkään, etteikö Vaasassa tulla näkemään vielä monta erittäin kiinnostavaa tulevaisuuden toimintaympäristöön liittyvää ratkaisua.

Lopuksi on todettava, että on hienoa huomata kehitystä tapahtuvan laajasti Suomessa. Akkuklusterin ympärille rakentuvat kestävät logistiikkarakenteet ovat omiaan lisäämään Suomen kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla. Tästä on hyvä jatkaa.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää