Pohjoismaiden hiilineutraalille akkuklusterille hiilineutraalia logistiikkaa

13.01.2022

pexels rathaphon nanthapreecha 3846205

GigaVaasan tulevaisuuden visio
Suomen akkuklusteri – kestävyydestä kilpailukykyä

Vieraskynä-tekstin kirjoittaja Riku Huhta työskentelee logistiikan asiantuntijana WSP Finland Oy:n Business & Logistics -yksikössä, joka keskittyy erilaisten logistiikkakonseptien kehitykseen.

Riku Huhta lowresYhteiskuntamme on sähköistymässä kiihtyvällä vauhdilla. Sähköinen liikenne – puhutaan sitten sähköautoista, sähkörekoista, hybridilaivoista tai pienistä sähkölentokoneista – on tulossa osaksi arkipäivää myös Suomessa. Myös erilaisten energiavarastojen rooli yhteiskunnan ja teollisuuden toiminnassa kasvaa jatkuvasti. Kaikki tämä kehitys vaatii yhä suurempia määriä akkuja ja akkujen ympärille rakentuvaa arvoketjua.

Kiinan rooli akkumarkkinoilla on kasvanut suureksi, mutta nyt myös Pohjoismaissa on lähdetty vastaamaan alan globaaliin kilpailuun. Suomen kansallinen akkustrategia valmistui tammikuussa 2021. Strategiassa määritetyn vision mukaan Suomen akkuklusteri on vuonna 2025 edelläkävijä, joka tuottaa osaamista, innovaatioita, kestävää taloudellista kasvua, hyvinvointia ja työpaikkoja Suomeen. Positiivista on, että strategia on lähtenyt toteutumaan hyvin.

Kestävyys on Suomen ja Pohjoismaiden keskeisiä kilpailuetuja tulevaisuuden akkuteollisuudessa. Ilman hiilineutraalia logistiikkaa ja toimintatapoja sekä akkutuotantoon kytkeytyvää hiilineutraalia työmatkaliikennettä, ei voida puhua kestävästä akkuklusterista. Siksi myös nämä vaativat merkittävän kehityspanoksen.

Akkujen arvoketju on hyvin monimuotoinen tuotantoprosessi

Litiumioniakkujen arvoketju on melko pitkä ja kompleksinen. Katodipuolella kaivosten raaka-aineista, kuten litiumista, koboltista ja nikkelistä, jalostetaan kemikaaleja ja suoloja. Näistä muodostetaan prekursorimateriaaleja ja edelleen katodin aktiivimateriaaleja. Arvoketjun keskeisessä osassa, akkukennojen valmistuksessa, katodi yhdistetään elektrolyytin, separaattorin ja anodin kanssa. Katodi on akkukennon arvokkain osa ja määrittää pitkälti akun tekniset ominaisuudet. Anodimateriaaleja puolestaan voitaisiin tulevaisuudessa tuottaa mm. biopohjaisesta hiilestä. Esimerkiksi Stora Enson Sunilan tehtaalla pilotoidaan kyseisen tuotteen valmistusta.

Valmiista akkukennoista kasataan moduuleja ja edelleen akkupaketteja, minkä jälkeen akut ovat valmiita asiakkaille lähetettäväksi. Akkujen valmistukseen liittyvät myös kiertotalouden sivuvirrat, joita syntyy lähes kaikissa prosessin vaiheissa. Jokainen edellä kuvattu vaihe edellyttää kuljetuksia tavalla tai toisella.

GigaVaasalle akkulogistiikan visio WSP:n työryhmältä

GigaVaasa on Suomen akkustrategian tärkeitä palasia. Siellä tullaan jo vuonna 2025 valmistamaan prekursorimateriaaleja, katodin aktiivimateriaaleja sekä akkukennoja merkittävien kansainvälisten yritysten toimesta. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Teknologiakeskus Merinovan toimeksiannosta WSP Finland muodosti alueelle kestävän akkulogistiikan vision ja suuntaviivoja tulevaan kehitystyöhön. Hankinta toteutettiin Pohjanmaan liiton rahoittaman AKKE-GigaVaasa hankkeen puitteissa. Yhdessä Edwin 't Lamin ja Jarkko Rantalan kanssa saimme mielenkiintoisen haasteen: miten GigaVaasan aluetta tulisi kehittää, jotta se olisi aidosti kestävä edelläkävijä tulevaisuuden kilpaillussa akkumarkkinassa?

GigaVaasan uudet logistiset ratkaisut, sisämaan satama, automatisoitu sisälogistiikka ja pistoraiteen merkitys

Ensinnäkin voidaan korostaa muutamia Suomen kilpailuetuja: kotimaiset akkujen raaka-aineet, uusiutuvan sähkön tarjonta alueella, kattava rautatieverkosto, edelläkävijyys automaattisen tieliikenteen ja digitalisaation kehittämisessä sekä maailman parhaimpia alustoja paljon hehkutetulle onnelliselle perhe-elämälle. Näiden päälle on hyvä rakentaa uutta kokonaisuutta.

GigaVaasa on ns. greenfield-hanke eli alue rakentuu lähes koskemattomalle alueelle. Siksi keskeisiä alueen arvoja ovat luontoympäristön mahdollisimman hyvä säilyttäminen ja kestävät toimintatavat. Eikä vain mainoslauseissa, vaan kaiken suunnittelun perustana.

GigaVaasan toiminnot tulevat generoimaan merkittäviä kuljetusvolyymejä, joten rautatiekuljetusten sekä HCT-kuljetusten hyödyntäminen on ensimmäinen askel päästöjen vähentämisessä. Automatisoimalla alueen sisäistä logistiikkaa, rakentamalla alueelle rautatieliikenteen toimintaedellytykset ja hyödyntämällä sisämaan sataman konseptia, voidaan saavuttaa merkittäviä etuja tehokkuudessa ja kestävyydessä. Kun tähän yhdistetään kasitien vaikutusalueen yrityksiä palveleva energiahub-konsepti, joka tuottaa oman sähkönsä ja vetynsä sekä jakelee sitä paikalliselle ja pitkämatkaiselle liikenteelle, ollaan kansainvälisesti merkittävän Energy Vaasa -klusterin toiminta-ajatuksen ytimessä.

Kestävät kulkumuodot sekä fiksusti suunniteltu autopysäköinti ja automaatio

Kestävä liiketoiminta edellyttää kestävyyttä myös työmatkoilta, ja siksi GigaVaasan alueella tulee panostaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn toimintaedellytyksiin sekä suunnitella autopysäköinti, mikroliikkuminen ja sähkölataus fiksusti aluetta ympäröiviin hubeihin tukeutuen. Edistyksellisenä akkuklusterina alueen sisäinen liikenne tulee olemaan pitkälle automatisoitua ja sähköistettyä. Vaasan lentoasema sijaitsee alueen välittömässä läheisyydessä, mikä avaa mahdollisuuksia Pohjoismaisen yhteistyön kehittämiseen mm. sähkölentämiseen tukeutuen.

On myös tärkeää tunnistaa, että alue palvelee työvoimaansa laadukkaalla tavalla. Siksi raskaan liikenteen kuljettajien laadukkaat taukofasiliteetit ja työntekijöiden sosiaali- ja terveyspalvelut sijaitsevat alueen sisällä. Näin saadaan rakennettua vetovoimainen ja kansainvälistä työvoimaa houkutteleva alue.

Nordic Battery Belt – kilpailukykyinen kestävän eurooppalaisen akkutuotannon tulevaisuus rakennetaan tällä alueella

GigaVaasa tulee olemaan monen akkuklusterin toiminnon keskeinen sijaintipaikka, joka voi muodostaa synergiaetuja viennissä ja tuonnissa Ruotsin ja Norjan akkuklusterien kanssa. Alue kytkeytyy olennaisena osana Nordic Battery Belt -kokonaisuuteen, joka muodostaa hyvin kiinnostavan kestävän akkutuotannon ekosysteemin. Tämä on vahvuus, jota monilla muilla ei ole.

Vaasassa on nyt hyvin kehitysmyönteinen ja tulevaisuuteen katsova tiimi GigaVaasan takana. Kehitys on aina ihmisistä kiinni, ja siksi ei ole epäilystäkään, etteikö Vaasassa tulla näkemään vielä monta erittäin kiinnostavaa tulevaisuuden toimintaympäristöön liittyvää ratkaisua.

Lopuksi on todettava, että on hienoa huomata kehitystä tapahtuvan laajasti Suomessa. Akkuklusterin ympärille rakentuvat kestävät logistiikkarakenteet ovat omiaan lisäämään Suomen kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla. Tästä on hyvä jatkaa.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

FREYR on toimittanut Vaasaan suunnitellun akkukennotehtaan ympäristövaikutusten arviointiohjelman

27.01.2022 | Uutiset
FREYR Batteryn kennotehdasvalmistelu on Suomen ensimmäinen ison kokoluokan kennohanke, ja olemme erittäin iloisia, että valmistelu on edennyt tähän vaiheeseen.
Lue lisää

Citylogistiikka tutkimuskohteena Jaakko Hakalan opinnäytetyössä

27.01.2022 | Uutiset
Insinööri Jaakko Hakalan logistiikan tutkinto-ohjelmaan kuuluva opinnäytetyö Citylogistiikan ja sähkökäyttöisen liikkumisen tulevaisuus Vaasassa valmistui loppuvuodesta 2021. Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskellut vaasalainen Hakala keskittyi tutkimuksessaan selvittämään citylogistiikan ja sähköä käyttövoimanaan käyttävän liikenteen tulevaisuuden mahdollisuuksia Vaasassa.
Lue lisää

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

27.01.2022 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Kun yritys kasvaa ja palkataan ensimmäinen työntekijä

26.01.2022 | Uutiset
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yrittäjälle melkein yhtä iso askel kuin yrittäjäksi ryhtyminenkin. Siksi se monesti pelottaa, ja päätöstä palkkaamisesta pohditaan tarkkaan ja monelta kantilta. Kuten kuuluukin!
Lue lisää

Pienten ja keskisuurten yritysten rooli tulevaisuuden globaalin vetytalouden ekosysteemissä

20.01.2022 | Uutiset
Future Cleantech Solutions -hankkeessa on tehty analyysi siitä, miten alueen pienet ja keskisuuret yritykset voivat tulevaisuudessa tulla osaksi odotettua vetytaloutta.
Lue lisää

30 vuotta tarinoita todellisesta elämästä – historian havinaa ja uusia tuulia Startian kanavissa

19.01.2022 | Uutiset
Startia on tarjonnut uusyrityspalveluja Vaasan seudulla jo 30 vuoden ajan. Suurempia juhlallisuuksia kaavaillaan Startian oikean syntymäpäivän ja syyskuun valtakunnallisen yrittäjänpäivän paikkeille, mutta ajatuksena on, että vuosipäivää huomioidaan koko vuoden 2022 ajan sosiaalisen median kanavissamme.
Lue lisää

Pohjoismaiden hiilineutraalille akkuklusterille hiilineutraalia logistiikkaa

13.01.2022 | Uutiset
Yhteiskuntamme on sähköistymässä kiihtyvällä vauhdilla. Sähköinen liikenne – puhutaan sitten sähköautoista, sähkörekoista, hybridilaivoista tai pienistä sähkölentokoneista – on tulossa osaksi arkipäivää myös Suomessa.
Lue lisää

Yksi Euroopan ensimmäisistä akkuteollisuuden anodimateriaalitehtaista suunnitteilla Vaasaan

11.01.2022 | Uutiset
Suomalainen Grafintec Oy ja intialainen Epsilon Advances Materials ovat tehneet tonttivarauksen GigaVaasa-alueelta ja solmineet aiesopimuksen (Memorandum of Understanding) Vaasan kaupungin kanssa akkuanodimateriaalitehtaan rakentamiseksi Vaasaan.
Lue lisää