Monien mahdollisuuksien TripAdvisor

26.02.2018

TA KvarkenKonsultti Kari Halonen Toolboxtravel Oy:stä esitteli 15.2. joukolle matkailuyrittäjiä TripAdvisor-palvelun eri ominaisuuksia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. TripAdvisorilla on joka kuukausi noin 350 miljoonaa kävijää, ja palveluun lisätään yli 70 sivua uutta sisältöä joka minuutti. Noin 70 % sisällöstä on englannin kielellä.

– TripAdvisor sisältää paljon matkanjärjestämiselle tyypillisiä elementtejä, ja periaatteessa tuotteiden paketoiminen palvelussa olisi mahdollista, mutta se ei ole kuitenkaan varausjärjestelmä vaan erittäin tehokas portaali, jonka kautta voi saada näkyvyyttä omalle yritykselleen ja palvelulleen, Halonen kertoi.

– Oman yrityksen tietoihin täytyy ehdottomasti laittaa mahdollisimman helposti ja selkeästi näkyville mahdollisuus varata tai ostaa palveluja. Majoituspalveluiden osalta kannattaa suosia globaalien varauspalveluiden linkkejä.

Kari HalonenKari Jalonen

Yrityksen omille kotisivuille voi myös pyytää TripAdvisorin bannereita, jotka kertovat, että yrityksen tiedot löytyvät palvelusta ja niistä voi antaa arvioita. Halonen kannustikin matkailuyrittäjiä aktivoimaan omia asiakkaitaan antamaan palautetta.

– Kannattaa aina kerätä asiakkaan sähköpostiosoitteet ja myös kertoa asiakkaalle, että häntä tullaan myöhemmin pyytämään antamaan palautetta. Viestin on hyvä olla lyhyt ja se kannattaa lähettää heti työviikon alussa, ei viikonloppuna, jolloin se helposti hukkuu kaikkien muiden viestien joukkoon. TripAdvisorin Anna arvio -widgetistä löytyy valmiita mallipohjia 20 eri kielellä. Ja jos sähköposteja ei ole kerättynä, voi asiakkaalle antaa käyntikortin ja vaikkapa laskun maksamisen yhteydessä pyytää häntä antamaan palautetta, Halonen muistutti.

TA SaltkaretKeskustelua syntyi negatiivisista palautteista ja niiden käsittelystä. Halonen neuvoi aina vastaamaan annettuihin palautteisiin:

– Käy vastaamassa palautteisiin kiittämällä niistä ja toivota asiakas tervetulleeksi uudelleen. Tai jos asiakas on antanut huonoa palautetta, pahoittele asiakkaan ikävää kokemusta. Pyri kuitenkin aina ohjaamaan keskustelu omiin kanaviisi äläkä niin sanotusti pese likapyykkiä julkisesti. ”Olemme pahoillamme tästä. Voitko lähettää meille sähköpostia, niin selvitämme asian” on hyvä ja neutraali vastaus.

Täysin asiattomat ja paikkaansa pitämättömät negatiiviset palautteet saa myös pois näkyvistä, mutta se vaatii yhteydenottoa TripAdvisorin Lontoossa sijaitsevaan hallinto-osastoon.yleiso

Infoillan aikana Halonen antoi tukun hyviä neuvoja, miten TripAdvisorista voi ostaa mainos- ja banneripaikkoja:

– Mainoskampanjoita voi kohdentaa vaikka vain yhteen maahan, ja kampanjaa voi muokata kesken kampanja-ajan. Liian lyhyet kampanjat eivät kannata, sillä tutkitusti lähes 60 % ihmisistä tekee ostopäätöksen matkasta 1–3 kuukautta ennen matkan ajankohtaa.

Matkailun projektipäällikkö Peter Källberg oli tyytyväinen infoiltaan, vaikka laajasta palvelusta ehdittiin ottaa vain pintaraapaisu:

– TripAdvisoriin näyttää pätevän samat säännöt kuin moniin sosiaalisen median palveluihinkin. Palvelussa on oltava mukana ja siellä on oltava suunnitelmallisesti läsnä. Saatuihin palautteisiin on vastattava ja muistettava, ettei lähde julkiseen väittelyyn asiakkaan kokemuksesta.

Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen puitteissa järjestetyn TripAdvisor-infoillan materiaalit löydät täältä.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause 300px



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää