Hyvät työt johtavat Vaasaan – osaajia houkutellaan Vaasan seudulle yhteistyössä

15.01.2024

Hyvat tyot johtavat Vaasaan kuva

Noin kuukauden kestävä kampanja suunnataan pääkaupunkiseudulle ja määrättyihin kaupunkeihin Suomessa, joissa on yritysten tarvitsemaa osaamista. Vaasan kaupungin lisäksi uramahdollisuuksistaan kertovat ABB, Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, Isoplus ja VEO.

–Tiedämme, että vähemmän sitoumuksia omaavat nuoret aikuiset muuttavat helpommin kuin esimerkiksi omakotitalonsa jo rakentaneet ja perheen perustaneet. Siksi kampanja kohdistetaan 23–40-vuotiaisiin, kertoo VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.

Kampanja toteutetaan pääasiassa sosiaalisen median kanavissa sekä suoratoistopalveluissa. Tämän lisäksi kampanja näkyy ulkomainoksissa ja joukkoliikenteen diginäytöillä sekä elokuvateattereiden mainoksissa.

Erottautuminen muista kaupungeista ja kunnista Suomessa ei ole kovin helppoa, koska monet voivat kertoa samoista vahvuuksista: lyhyistä työmatkoista, luonnonläheisyydestä, ruuhkattomuudesta, laadukkaista palveluista, monipuolisista harrastusmahdollisuuksista.

– On löydettävä asioita, mitä muualla ei ole tarjota. Merkityksellinen työ on nuorille tärkeää. Juuri näitä töitä Vaasan seudun energia-alan yrityksissä on tarjolla. Monissa tehdään innovaatioita vihreän siirtymän edistämiseksi, kertoo Kattelus.

– Vaasa erottuu muista kaupungeista myös siinä, että täällä on asukkaiden onnellisuus nostettu yhdeksi strategisista päätavoitteista. Tämä viesti ja teot onnellisuuden lisäämiseksi ovat herättäneet huomiota ja näkyneet muun muassa kaupungin rekrytoinneissa positiivisesti sekä tuoneet Vaasalle kansainvälistä huomiota esimerkiksi Belgian ja Norjan medioissa, kertoo viestintä- ja markkinointijohtaja Leena Forsén.

Hyvät työt johtavat Vaasaan

Kampanjoiden viestit ovat useana vuonna perustuneet juuri onnellisuuden edistämiseen. Viime vuonna rekrytointikampanjan viestinä oli vaasalaisen työelämän sallivuus ja inhimillisyys. Tämän vuoden kärkenä on hyvien tekojen ja hyvien töiden tekeminen.

– Alueen yrityksissä tehdään isompia ja pienempiä hyviä tekoja: ilmastolle, työyhteisölle, työkaverille, uusille työntekijöille, yhteiskunnalle ja luonnolle. Vastuullisuus on tärkeä arvo yrityksissä, ja tämä tuo merkityksellisyyttä omaan työhön. Tätä viestiä tuomme yhdessä esiin ja uskomme, että se osuu nuorten arvomaailmaan vahvasti, kertoo Kattelus.

– Vaasassa on meneillään kaupungin luotsaama hyvien tekojen vuosi, jossa asukkaita, yhdistyksiä ja yrityksiä kannustetaan tekemään hyviä tekoja läheisille, tuntemattomille ja luonnolle. Hyvien tekojen tekeminen lisää onnellisuutta, joten sillä on vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Ja jos työyhteisössä tehdään hyviä tekoja, se luontevasti lisää myös työhyvinvointia, kertoo Forsén.

Kampanja tehdään suomeksi ja englanniksi

Kolmen vuoden välein tehtävän imagotutkimuksen mukaan ruotsinkieliset tuntevat Vaasaa paremmin kuin suomenkieliset ja he ovat halukkaampia muuttamaan Vaasaan.

– Kampanja tehdään suomeksi, koska tiedämme, että suomenkielisille kaupunki ei ole niin tuttu ja jos kaupunkia ei tunneta, myös kynnys katsoa vapaita työpaikkoja on suurempi. Kampanjavideon kielenä on englanti, koska se sopii videon elokuvamaiseen etsivätyyliin ja tuo esiin kaupungin ja yritysten kansainvälisyyttä, sanoo Kattelus.

Imagotutkimuksesta on myös tullut esiin, että ylipäätään Vaasa on suurimmalle osalle suomalaisista melko tuntematon kaupunki. Siksi on erittäin tärkeää, että yhdessä nostamme esiin Vaasan vahvuuksia: mahdollisuuksia onnelliseen elämään lähellä merta ja ainutlaatuista luontoa, elämyksiä kaikille aisteille, kulttuuria, liikuntaa, kansainvälistä ilmapiiriä ja merkityksellisiä työtehtäviä.

– Vaasan vahvuuksista kertominen on meidän kaikkien Vaasan seudun asukkaiden tehtävä. Kampanjoiden avulla saadaan näkyvyyttä ja lisätään vetovoimaa, mutta tärkeintä on jokaisen Vaasassa ja seudulla asuvan panos yhteiseen tarinaan ja yhteisen viestin jakamiseen. Esimerkiksi nyt voi osallistua tähän kampanjaan jakamalla kampanjavideota omilla somekanavillaan ja kertoa, miten hyvät työt tai hyvät teot näkyvät omassa elämässä, kannustaa Forsén.

Kampanja-aika 15.1. - 11.2.2024. Kampanja kohdennetaan 23–40-vuotiaille, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Oulussa, Jyväskylässä, Lahdessa, Seinäjoella, Rovaniemellä ja Lappeenrannassa sekä Ruotsissa Uumajassa, Skellefteåssa ja Luulajassa. Kampanja näkyy kohderyhmän suosimilla sosiaalisen median kanavilla, suoratoistopalveluissa ja yliopistomedioissa. Kampanjamateriaalia näkyy laajasti myös kohdekaupunkien ulkomainonnassa, julkisen liikenteen diginäyttöillä sekä elokuvateattereiden mainospaikoilla. Mainostoimistokumppanina kampanjassa on Kind Company.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää