Huolitsijafoorumissa puhuttiin mahdollisuuksista – ja niitähän on!

08.10.2019

IMG 5556b

VASEKin logistiikka-asiantuntijoiden Riitta Björkenheimin ja Anna Måtts-Fransénin järjestämä perinteinen Huolitsijaforum keräsi tuvan täyteen, huolitsijoita, logistiikkatoimijoita sekä laivayhtiöiden ja seudun yritysten ja teollisuuden edustajia.

– Meitä logistiikka-asiantuntijoita on seudullisessa kehitysyhtiössä kaksi, mikä on perin harvinaista, mutta se osoittaa kuinka tärkeänä logistiikan kehittämistä pidetään sekä yritysten että seudun toimintaedellytysten kannalta, Björkenheim muistutti ja jatkoi esittelemällä mitä seudun logistiikan kehittämisessä juuri nyt on käynnissä ja mitä on vielä edessä.

– Erikoiskuljetusreitit, kaupungin sisäinen saavutettavuus, kestävä liikkuminen, yhteydet satamaan ja logistiikka-alueille, pääväylät, kansalliset ja kansainväliset yhteydet eri kuljetusmuodoilla, Björkenheim luetteli ja jatkoi:

– Nämä ovat käynnissä nyt, osa on edessä hetken päästä ja osa on selvästi tulevaisuuden asioita.

IMG 5574bTeijo Seppelin Kvarken Ports -satamayhtiöstä esitteli satamassa meneillään olevia projekteja ja tulevaisuuden suunnitelmia aikatauluineen.

– Uusi matkustajalaituri saadaan valmiiksi keväällä 2021, sopivasti Toukokuun ensimmäisenä päivänä tapahtuvaa neitsytmatkaa varten, Seppelin kertoi.

– Kun nämä kaikki suunnitelmat on toteutettu, on satama aika pitkälti valmis. Siellä on silloin kaikki mitä tarvitaan. Vaasan satama on täsmäsatama, eikä sen ole tarkoitus ollakaan mikään bulkkisatama, vaan palvella yrityksiä 150 kilometrin säteellä.

Rautatie keskustasta satamaan on kunnostettu muutamia vuosia sitten, ja rautatiet tulee aivan satamaan asti. Suunnitelmissa olevan Lassenlaiturin jatkon myötä junalla pääse aivan laituriin saakka. Hiili- ja Reininlaiturin rakentaminen on aikataulutettu, ja tulevaisuudessa sinnekin ehkä saadaan myös raiteet ulottumaan. Lassenlaiturin jatkon rakentamisen aikataulu puolestaan on vielä avoin, mutta projekti on prioriteeteissa korkealla

Seppelin muistutti, että sataman kehittämistä tehdään yhteistyössä ja yritysten tarpeita kuunnellen. Hän kehottikin kaikkia ottamaan yhteyttä niin pienten kuin suurtenkin kehitysideoiden kanssa.

IMG 5581bWallenius Sol avaa marraskuussa laivayhteyden Vaasasta Travemündeen, Benelux-maihin ja edelleen Isoon-Britannian. Wallenius Solin Jonas Wahlin muistutti, että he mielellään niputtavat tavaravolyymeja, jotta saadaan taloudellisia hyötyjä sekä luotua joustava ja skaalautuva systeemi ja sitä myötä kestävät kuljetukset ja merkittävät ympäristöedut.

Wahlin esitteli myös varustamon vuonna 2021 valmistuvia uusia aluksia, jotka on rakennettu nimenomaan raskasta rahtia varten:

– LNG-propulsiolla kulkevat alukset ovat yksi askel parempaan suuntaan, vaikka LNG onkin fossiilinen polttoaine. Mutta ehkä joskus nämä sekä kontteja että ro-ro-rahtia kuljettavat alukset kulkevat biokaasulla.

Wallenius Sol arvioi, että yhtiön uudet alukset kuluttavat puolet vähemmän polttoaineita ja tuottavat 60 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasuja. Rikkioksidipäästötkin vähenevät 98 prosentilla.

– Tätä asiakkaat pyytävät, vaikka se on vähän kalliimpaa, mutta jonkun täytyy ottaa se ensimmäinen askel. On hienoa, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan vähän ekstraa tästä, jotta saadaan kuljetusten hiilijalanjälkeä pienennettyä, Wahlin kiitteli.

IMG 5588bHuolitsijaforumin päätteeksi Juha Päivike Wärtsilästä antoi tuoreen näkökulman logistiikkaan ja kertoi mistä Smart Technology Hubissa on kyse logistiikan kannalta.

– Ei siis ole kyse tehtaan muuttamisesta, vaan paljon muustakin: Smart Technology Hub on nimensä mukaisesti hubi, innovaatio ja innovaatioalusta. Myönnämme, että emme pysty sen toteuttamiseen itse, vaan haluamme siihen yhteistyökumppaneita. Tavoitteena on sijainnin ja Vaasan sataman toimintojen maksimaalinen hyödyntäminen. Ja nyt marraskuussa avautuva rahtilinja antaakin meille siihen loistavan mahdollisuuden, Päivike kertoi ja jatkoi:

– Painotamme yhteistyötä ja uusia innovaatioita, tutkimusta ja tuotekehitystä ja haluamme saada aikaan uuden ekosysteemin. Meillä on jo energiaklusteri, mutta voimme olla vieläkin enemmän. Vaasan satama on ketterä ja täällä on helppo kokeilla erilaisia konsepteja, jotta voimme optimoida niin tavaravirtoja kuin laivayhteyksiäkin. Myöhemmin niiden toisintaminen onnistuu myös muualla.

Päivike peräänkuulutti kriittisen massan rakentamista, jotta muutosta saadaan aikaan.

– Potentiaalia on! Tämä on hieno mahdollisuus saada aikaan ympäristöystävällisempiä kuljetuksia.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Vaasan seudun henkilöliikenne vähähiilisemmäksi – analyysista eväitä keskusteluun

09.10.2019 | Uutiset
Vaasan seudulla tehdään töitä vähähiilisen liikkumisen eteen. MoveIT – Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -hankkeessa on tavoitteena laatia toimintasuunnitelma vähähiilisten liikkumispalveluiden edistämiseksi seudullamme. Toimintasuunnitelman valmistelun taustaksi julkaistiin nykytila-analyysi Vaasan seudun liikennetavoitteista.
Lue lisää

Huolitsijafoorumissa puhuttiin mahdollisuuksista – ja niitähän on!

08.10.2019 | Uutiset
VASEKin logistiikka-asiantuntijoiden Riitta Björkenheimin ja Anna Måtts-Fransénin järjestämä perinteinen Huolitsijaforum keräsi tuvan täyteen, huolitsijoita, logistiikkatoimijoita sekä laivayhtiöiden ja seudun yritysten ja teollisuuden edustajia.
Lue lisää

Yritykset houkuttelevat Aalto-yliopiston tekniikan opiskelijoita töihin Vaasaan

08.10.2019 | Uutiset
Vaasalaisia työnantajia lähtee yhdessä 25.10. Urakokkareille Otaniemeen Espooseen houkuttelemaan Aalto-yliopiston diplomi-insinööri- ja arkkitehtiopiskelijoita töihin Vaasaan. Mukana ovat Wärtsilä, ABB, YIT, WasaGroup, Wapice, Devatus, TK-Engineering ja Vaasan kaupunki.
Lue lisää

Vaasan seudun tapahtumakalenteri on uudistunut

03.10.2019 | Uutiset
Seudun suurimmat tapahtumakalenterit ovat yhdistyneet voidakseen palvella Vaasan seudun ja koko Pohjanmaan tapahtumankävijöitä ja tapahtumanjärjestäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Lue lisää

Lentäen liikkeelle

30.09.2019 | Uutiset
Astuimme lomakauden jälkeen kohti syksyä ja saimme lentävän lähdön muun muassa uuden laivan konkreettisen rakentamisen alkamisen ja positiivisten valtionbudjettipäätösten myötä.
Lue lisää

Yrittäjältä yrittäjille – Linqit tarjoaa digitaalisen kohtaamispaikan yrityksille

30.09.2019 | Uutiset
Linqit on uusi, digitaalinen kohtaamispaikka, jossa yritykset voivat nopeasti ja helposti löytää ja palkata ylimääräistä työvoimaa lyhyempiä tai pitempiä toimeksiantoja varten. Yritys aloitti toimintansa vajaat kaksi vuotta sitten, ja liittyi heinäkuussa 2019 Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian asiantuntijaorganisaatioverkostoon.
Lue lisää

Konkreettisia tuloksia ja hyvin valmisteltuja tausta-aineistoja

27.09.2019 | Uutiset
Kolmivuotinen MABA II -hanke (Midway Alignment Botnia Atlantica II) on päättymässä syyskuun lopussa. Hankkeen tuloksia on koottu loppuraporttia varten, ja sen viimeiset aktiviteetit toteutettiin kesällä. Valtionrajat ylittävälle MABA II:lle asetetut odotukset ylittyivät jo silloin, kun uusi Merenkurkun liikennettä varten räätälöity laiva ehdittiin tilata hyvissä ajoin ennen hankkeen päättymistä.
Lue lisää

Yrittäjäasennetta on vaalittava

26.09.2019 | Uutiset
Omatoimisuus, määrätietoisuus, omistautuminen, ratkaisukeskeisyys ja rohkeus ovat kaikki ominaisuuksia, joita edellytetään yrittäjiltä, mutta samalla ne ovat ominaisuuksia, joita usein myös odotetaan lapsilta ja nuorilta, ja heitä tuetaan, jotta he omaksuisivat tällaisia ominaisuuksia. Ominaisuudet voisi myös kiteyttää yhdeksi sanaksi: yrittäjäasenne.
Lue lisää