Hiilineutraalia liikkumista pohdittiin työpajoissa monelta kannalta

08.12.2020

ilmasto ja liikenne 1920x1358

MoveIT-hankkeen työpajassa 2.12. keskusteltiin siitä, mitä keinoja olisi hyvä kirjata valmisteilla olevaan tiekarttaan, jonka tavoitteena on saada vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulle vuonna 2030.

Alustuspuheenvuoron tarjoili Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylitarkastaja Laura Langer. Hänen mukaansa joukkoliikenteen tavoitteena on olla saavutettavaa ja kestävä liikkumismuoto sekä myös toimia tehokkaasti. Hänen mukaansa nämä hyödyt voivat olla jopa merkittävämpiä kuin joukkoliikenteen ilmastohyödyt, kun asiaa ajatellaan nimenomaan tasa-arvon ja viihtyisän elinympäristön kannalta.

– Joukkoliikenteen ilmastovaikutukset ovat suurimmillaan silloin, kun ne kytketään tiiviisti osaksi myös taloudellisia ohjauskeinoja, Langer toteaa.

Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat nousseet vuosikymmenen aikana suurissa kaupungeissa noin 13 prosenttia ja keskisuurissa kaupungeissa 27 prosenttia. Myös junien kaukoliikenne on lisääntynyt 21 prosentilla.

– Etätyö, joustava työ ja etäopiskelu vaikuttavat joukkoliikenteen kysyntään. Tämä voi aiheuttaa sen, että haja-asutusalueilla joudutaan siirtymään kutsuohjatun liikenteen palveluihin. Toisaalta ruuhkapiikkien tasaantuminen voi helpottaa palvelun järjestämistä. Kysynnän pysyvä vähentyminen voi heikentää edellytyksiä tarjota joukkoliikennettä, Langer pohti.

MoveIT-hankkeen projektiasiantuntija Heli Siirilä Vaasan yliopiston Innolabista haastoi työpajan osallistujia hakemaan ja pohtimaan toimivimpia keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa liikennepalveluiden ja liikkumisen hiilineutraalisuuteen Vaasan seudulla. Asiaa pohdittiin niin talouden, maankäytön, alueiden, liikenteen, palveluiden ja elinkeinojen sekä työpaikkojen näkökulmasta.

Alueiden roolia pohtineen ryhmän mielestä on tärkeää, että eri alueiden mahdollisuudet ja erityispiirteet otetaan huomioon, ja on pyrittävä selvittämään miksi kullakin alueella valitaan juuri se oma auto muiden vaihtoehtojen asemesta. Tässä arveltiin olevan lähinnä asennekysymyksestä ja joukkoliikenteen käyttö koetaan turhaan liian vaikeaksi, eikä sitä ennakkoasenteen vuoksi edes kokeilla ja anneta sille mahdollisuutta.

Yrityksillä ja työpaikoilla nähtiin olevan merkittävä rooli hiilineutraalin liikkumisen tukemisessa. Etenkin kun juuri työnantajat hyötyvät eniten juuri liikkumisen terveysvaikutuksista. Työsuhdepyöräedun tuloa kiiteltiin.

Talouden kannalta asiaa pohdittaessa todettiin, että yrityskentässä nähdään hiilineutraaliin liikkumiseen ohjaamisessa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia. Tietoa aiheesta, mutta myös porkkanoita tarvitaan enemmän. Autoilun kulujen väheneminen vaikuttaa hyvin todennäköisesti myönteisesti paikallistalouteen. Pyöräilyn ja etenkin sähköpyörien tukemisen nähtiin kuitenkin olevan nimenomaan talousteko.

Projektipäällikkö Matias Båsk oli tyytyväinen työpajoissa käytyihin keskusteluihin:

– Työryhmissä käytiin todella aktiivista keskustelua, ja saimme arvokasta tietoa ja hyödyllisiä näkökantoja aiheesta. Näitä voimme hyödyntää, kun nyt lähdemme rakentamaan tiekartan runkoa ja sisältöä eteenpäin, Båsk kiittelee.

MoveIT-hankkeessa on jo toteutettu nykytila-analyysi. Hankkeessa järjestetään kevätalvella 2021 vielä kaksi työpajaa, joista ensimmäinen keskittyy työstämään aihetta pienten kuntien näkökulmasta ja toisessa sitten viimeistellään tiekarttaluonnosta. Tiekartta valmistuu kevään 2021 aikana.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää