Vasaregionen startar ett stort kommunikationsprojekt, energikunnande har central roll

18.01.2011

Pressmeddelande 18.1.2011

Vasaregionen startar ett stort kommunikationsprojekt med syftet att öka regionens synlighet och göra den mer känd. Målet är att regionen år 2020 har en enhetlig och stark bild där den unika koncentrationen av energiindustri framhävs.

"Vi vill nu skapa ett enhetligt sätt för regionen och dess energisektor att förverkliga kommunikation. Det är ett flerårigt projekt, inga enskilda kampanjer", säger Pekka Haapanen, vd för Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

VASEK styr och koordinerar regionens kommunikationsarbete. I arbetet deltar representanter för regionens kommuner, näringsliv och läroinrättningar. Genom konkurrensutsättning har man valt Vasaföretaget Contium Oy och Kotoba Oy från Helsingfors till samarbetspartners.

Contium är en av Västra Finlands viktigaste varumärkesbyråer. Företaget är verksamt i Tammerfors och Vasa och har svarat för utvecklingen av målbilder och varumärkesstrategier för flera företag, läroinrättningar och organisationer i regionen. Företaget har sina rötter i Vasaregionen.

Kotoba planerar kommunikation för ledande företag och organisationer i vårt land. Kotobas ansvarsperson för projektet är företagets grundare, Vasabördig Jukka Hakala, som är en av Finlands mest respekterade experter inom rykteshantering. Hakala har vunnit ett antal branschpriser och skrivit böcker om kommunikations- och marknadsföringsbranschen som även fått internationellt beröm.

Energi och lycklighet som styrkor

Projektets strategiarbete är i gång och blir färdigt i februari 2010. Strategiarbetet sammanfattar regionens befintliga styrkor till en inspirerande målbild som ska tilltala de viktigaste målgrupperna för kommunikation såväl i Finland som i utlandet.

"Utgångspunkten för arbetet är gynnsam, för regionen har gott om genuina och unika styrkor såsom Nordens största koncentration av energiföretag, Finlands lägsta arbetslöshet och Kvarkens skärgård som valdes till Unescos världsarv. En av styrkorna är livskvalitet som bekräftat ligger i världsklass: det bor lyckliga människor i regionen. Det vi behöver göra är att berätta om våra styrkor på ett sätt som är systematiskt, intressant och skiljer sig från mängden", säger Haapanen.

"De uppfattningar som man annanstans i Finland förknippar med Vasaregionen återspeglar inte regionens faktiska styrkor i dagens läge. Vi har alltså inte kunnat kommunicera om vår förträfflighet tillräckligt bra."

Kommunikationsåtgärder kommer att bli synliga i offentligheten från och med våren. Projektets första fas pågår till år 2013.

Genom kommunikationen vill man också tilltala landets beslutsfattare, för Vasaregionen har ju en central roll för Finlands välfärd. Exempelvis importeras hela 70 procent av regionens energikoncentration som har en årlig omsättning på fyra miljarder euro.

Vasaregionen svarar på landvarumärkearbetets utmaningar 

Regionala kommunikationsprojekt är aktuella; nyligen offentliggjorde delegationen för Finlands landvarumärke sina åtgärdsförslag. Enligt arbetsgruppen för landvarumärket är Finlands målbild att vara världens problemlösare. I Vasaregionen konkretiseras denna målbild i lösning av globala utmaningar kring energi.

Rapporten över varumärket Finland gav finländska företag i uppdrag att hitta en lösning på ett globalt problem och omvandla lösningen till god business, helst i samarbete med företag och läroinrättningar inom samma bransch.

"En betydande del av energiföretagen och läroinrättningarna i regionen arbetar med utveckling av teknologier som ska spara energi, naturresurser och miljö. Vi är också globalt sett i eliten av cleantech-teknologier. Genom sin verksamhet är Vasaregionen redan nu med och skärper bilden om Finland", säger Haapanen.

 

 

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera