Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024

Kalle Smeds, Creamarketing

Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.

Nyckeln till en hög placering bland sökresultaten har inte att göra med hur stora muskler du har bakom företaget utan hur väl ditt innehåll matchar dina potentiella kunders sökningar.

– Du vill att ditt företag ska synas på första sidan bland sökresultaten när någon söker produkter eller tjänster som ditt företag kan erbjuda. För att det ska lyckas behöver innehållet på din hemsida matcha de frågor du vill svara på. Det är alltså viktigt att noga tänka genom vilka frågor och formuleringar i sökmotorn som borde leda till ditt företag och sedan planera innehållet därefter, säger Creamarketings VD Karl-Johan Smeds.

Creamarketing är en av de sakkunnigorganisationer som samarbetar med Startia och det var på deras initiativ som den första Pop Up-marknadsföringskliniken ordnades. Smeds driver Creamarketing med 25 års erfarenhet inom branschen och Google-synlighet hör till ett av hans expertisområden.

Under tillfället fick företagarna se ett flertal exempel på lokala företag som är bland de högst rankade bland Googles sökresultat även om produktsidorna i sig är rätt simpla. Tack vare att produktens nyckelord har använts konsekvent och tydligt på företagets hemsida får de höga poäng av sökmotorn.

– Du kan till exempel framhäva nyckelorden på sidan för ofta ställda frågor, i artiklar, bloggtexter och annat, berättar Smeds och fortsätter:

– Det finns ändå en gräns på hur många nyckelord du kan använda på samma sida. Google är smart och ser igenom fabricerat innehåll som enbart räknar upp nyckelord och det påverkar placeringen negativt.

Smeds tillägger att det är viktigt att det finns tydlig information om din ort på hemsidan eftersom sökresultaten påverkas av var den potentiella kunden befinner sig. På så sätt kan ditt företag i exempelvis Vasa få bra synlighet hos någon som befinner sig i Vasa. Ytterligare en viktig tumregel är att skapa en ny sida för varje tjänst eller produkt så att webbadressen (också kallad URL-adress) är koncis och lyfter fram ett av dina viktiga nyckelord.

– Många frågar om det lönar sig att skapa en hemsida eller om det räcker med att bara ha en Facebook-sida. Svaret är ja, poängen är att alltid skapa innehåll på företagets egen hemsida så att allt innehåll du producerar har positiv inverkan på din placering bland sökresultaten, säger Smeds.

Smeds avslutar med att poängtera att antalet klick och personer som besökt företagets hemsida inte säger allt. Om du når ut till några personer men de här personerna är de som behöver dina specifika tjänster har du lyckats med ditt innehåll och är på rätt väg.



‹ Gå till "Nyheter"

Koll på kosmetikareglerna och dina skyldigheter

21.05.2024 | Nyheter
I Finland behöver du inget förhandstillstånd för att sälja kosmetikaprodukter men när produkten väl är till salu övervakas försäljningen av Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes). Därför är det viktigt att du på förhand har koll på din roll och dina skyldigheter, som du hittar via Tukes hemsida.
Läs mera

Renergi Kick-off: Mot en hållbarare framtid med hjälp av cirkulär ekonomi

17.05.2024 | Nyheter
Det var stor förväntan i luften när över 30 experter och representanter för intressegrupper samlades för Renergis kick-off -evenemang i fågelbergets nya restaurang HÖK den 14.5. Evenemanget fungerade som en språngbräda till nytt tänkande och befrämjande av cirkulär ekonomi och stort intresse väcktes hos de deltagande företagarna, läroanstalterna och de övriga intressegrupperna.
Läs mera

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera