Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024

Kalle Smeds, Creamarketing

Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.

Nyckeln till en hög placering bland sökresultaten har inte att göra med hur stora muskler du har bakom företaget utan hur väl ditt innehåll matchar dina potentiella kunders sökningar.

– Du vill att ditt företag ska synas på första sidan bland sökresultaten när någon söker produkter eller tjänster som ditt företag kan erbjuda. För att det ska lyckas behöver innehållet på din hemsida matcha de frågor du vill svara på. Det är alltså viktigt att noga tänka genom vilka frågor och formuleringar i sökmotorn som borde leda till ditt företag och sedan planera innehållet därefter, säger Creamarketings VD Karl-Johan Smeds.

Creamarketing är en av de sakkunnigorganisationer som samarbetar med Startia och det var på deras initiativ som den första Pop Up-marknadsföringskliniken ordnades. Smeds driver Creamarketing med 25 års erfarenhet inom branschen och Google-synlighet hör till ett av hans expertisområden.

Under tillfället fick företagarna se ett flertal exempel på lokala företag som är bland de högst rankade bland Googles sökresultat även om produktsidorna i sig är rätt simpla. Tack vare att produktens nyckelord har använts konsekvent och tydligt på företagets hemsida får de höga poäng av sökmotorn.

– Du kan till exempel framhäva nyckelorden på sidan för ofta ställda frågor, i artiklar, bloggtexter och annat, berättar Smeds och fortsätter:

– Det finns ändå en gräns på hur många nyckelord du kan använda på samma sida. Google är smart och ser igenom fabricerat innehåll som enbart räknar upp nyckelord och det påverkar placeringen negativt.

Smeds tillägger att det är viktigt att det finns tydlig information om din ort på hemsidan eftersom sökresultaten påverkas av var den potentiella kunden befinner sig. På så sätt kan ditt företag i exempelvis Vasa få bra synlighet hos någon som befinner sig i Vasa. Ytterligare en viktig tumregel är att skapa en ny sida för varje tjänst eller produkt så att webbadressen (också kallad URL-adress) är koncis och lyfter fram ett av dina viktiga nyckelord.

– Många frågar om det lönar sig att skapa en hemsida eller om det räcker med att bara ha en Facebook-sida. Svaret är ja, poängen är att alltid skapa innehåll på företagets egen hemsida så att allt innehåll du producerar har positiv inverkan på din placering bland sökresultaten, säger Smeds.

Smeds avslutar med att poängtera att antalet klick och personer som besökt företagets hemsida inte säger allt. Om du når ut till några personer men de här personerna är de som behöver dina specifika tjänster har du lyckats med ditt innehåll och är på rätt väg.



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera