Liv och lust-julkalenderkampanjen en fullträff

24.01.2011

Pressmeddelande 24.1.2011

I Vasaregionen har arbetet med regional kommunikation fortskridit i vinter på två olika nivåer: vid sidan av utarbetandet av en kommunikationsstrategi har man genomfört en kampanj i julkalenderformat på webbplatsen Liv och lust. VASEK och Teknologicentret Merinova hade huvudansvaret för kommunikationskampanjen och även andra samarbetspartners inom regional kommunikation deltog i kampanjtalkot.

- Långsiktigt strategiarbete utgör grunden men vi upplevde det som nödvändigt att också skapa en vi-anda i regionen med hjälp av intressanta berättelser. Först ska vi själva bli medvetna om vår regions styrkor innan andra kan upptäcka dem, säger Riitta Björkenheim, marknadsföringschef på VASEK.

Positiv respons och stort besökarantal

Berättelserna på webbplatsen Liv och lust presenterade regionens människor och företeelser med syftet att det skulle finnas någonting för alla. Enligt VASEKs förfrågningar har också den regionala kommunikationens intressentgrupper samt personer som presenterats på webbsidorna varit nöjda med innehållet på webbplatsen. Tack vare berättelserna har många som bott länge i regionen och också sådana som flyttat bort, hittat helt nya nyanser i sin hembygd. Berättelserna har också ansetts marknadsföra regionen på ett människonära sätt.

- Webbplatsen öppnades i början av december och har haft nästan 11 000 besökare som har öppnat sidor sammanlagt 60 000 gånger, berättar Merinovas marknadsföringsdirektör Robert Olander. - Själv blev jag överraskad över hur många som hittade sidorna via facebook, till exempel. Det ser ut som att sociala medier lockade mera läsare till vår julkalender än vad printreklam gjorde.

Fortsättning följer?

En likadan kampanj till julen 2011 kommer säkerligen att övervägas. För webbplatsen Liv och lust och dess berättelser planeras också nya användningsmöjligheter. - Erfarenheter och förbättringsförslag från denna kampanj kommer vi att studera när vi planerar på nästa kampanj. Det är så långt till jul ännu så allt är möjligt, skrattar Björkenheim.

Närmare uppgifter
VASEKs marknadsföringschef Riitta Björkenheim
044 512 66 12, riitta.bjorkenheim@vasek.fi

Merinovas marknadsföringsdirektör Robert Olander
040 743 46 47, robert.olander@merinova.fi



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera