Intresset för Österbotten växer i Umeåtrakten

28.03.2014

Projektet Botnia Marketing deltog, tillsammans med representanter från regionens turismnäring, i en workshop i Umeå den 26.3.2014. Tillfället riktade sig till bland annat mötesarrangörer från Umeå universitet och Landstinget i Västerbotten.

Enligt Botnia Marketings projektchef Peter Källberg var workshoppen relativt liten, vilket betydde att antalet platser för utställare var begränsat.
- Det var roligt att vi ombads att delta som utställare. Jag hade med material från regionen och pratade mycket om de mötesmöjligheter som vår region erbjuder. Överlag fick jag en känsla att svenskarna blivit mera medvetna om förändringen i färjetrafiken och de är nyfikna att besöka Österbotten igen. Någon hade redan varit över, och flera hade planerat in ett besök inom när framtid, menar han.

Regionens representanter fick svara på frågor om möteslokaler för både mindre och större evenemang. Källberg är säker på att Österbotten kommer att få fler mötesgäster från Sverige i fortsättningen.
- Workshoppens besökare planerade även privata besök och speciellt Vasaregionens sommaraktiviteter engagerade dem. Skärgården verkade intressera speciellt mycket, men jag fick också svara på frågor till exempel om vad regionen erbjuder för aktiviteter för barnfamiljer. Och idag skickade jag mera information om olika långlopp, som maraton- och cykellopp, som arrangeras här och som en besökare ville veta mera om, avslutar Källberg.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera