Hur följer jag upp företagets lager?

26.03.2015

varastointi1 700pxFragatLogowww2.jpgEtt fungerande lager är ett livsvillkor för företag. Speciellt en småföretagare ska komma ihåg några grundprinciper om lagerkontroll, påminner företagsrådgivare Antti Alasaari:  

– Om det samlas för mycket varor i lagret händer det lätt att en stor del av företagets pengar är bundna där. Värdet på ett lager får inte vara större än företagets omsättning. Lagret ska cirkulera helt 5–8 gånger per år och naturligtvis flera gånger oftare i en affär som säljer livsmedel.

Lagerstorleken beror så klart på vilken bransch företaget verkar i och om det har särskilda säsongstider. Det lönar sig att ha ett lager i rätt storlek om produkterna levereras i jämn takt.  Men det lönar sig inte att köpa in stora mängder produkter bara för att man får dem med rabatt, eftersom de i slutändan blir dyrare om de bara står i lagret en lång tid.

– Om det ser ut så att varan blir kvar i hyllan, är det bättre att sälja den och gå med förlust än att den lämnar i hyllan. Företagaren ska kunna sin bransch så pass bra att hen vet vilka produkter som rör sig och vilka produkter som ska finnas snabbt tillgängliga, säger Alasaari och fortsätter:

varasto 350px– Om leveranshastighet är företagets konkurrensfördel, då ska det alltid finnas varor i hyllan. Men det är ingen konkurrensfördel att varor och produkter finns i lagret om det finns risk att de blir föråldrade eller tar skada av lång förvaringstid.

Alasaari uppmanar företagare att ha goda relationer, det vill säga alltid betala sina fakturor i tid, med partiaffärer och andra varuleverantörer så att man vid behov snabbt kan få de produkter som beställts. Det är också lönt att komma ihåg att om lagren finns utomlands, är leveranstiden alltid några dagar längre.

 

Hur följer man upp lagret då?

Alasaari och Kjell Nydahl, direktör för företagstjänster, råder företagare att föra bok över lagret med hjälp av en excel-tabell eller ett rutigt häfte.

– Om du skriver upp antalet produkter och leveranstiderna ser du lätt vilken vara som har varit i rörelse och vilken som har stått i hyllan för länge. På det sättet kan du bestämma sk. varningsgränser för olika produkter alltså när man ska beställa mera av varan. Det här lyckas när du vet hur snabbt varan cirkulerar och hur länge det tar att få en ny last. Det är alltid klokt att ha städnings- och inventariedagar i lagret, påminner Nydahl.

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

 

Läs andra artiklar i serien Frågat av företagsrådgivaren

Är det svårt att starta en nätbutik?  

Ansökningar om företags- och investeringsstöd rullar i gång med hjälp av Hyrrä 

Hur lägger jag ned verksamheten?



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera