HF-Products har vuxit tack vare exporten

16.05.2016

Molpe 600pxJohan Holmqvist har framgångsrikt marknadsfört bryggor med sikte på andra sidan Kvarken redan under några års tid. Båtbryggan bakom Molpepaviljongen monterades för sju år sedan och är fortfarande nästan som ny.

För sex år sedan presenterade vi HF Products i Molpe, Korsnäs i serien Under luppen. Då hade Johan Holmqvist varit företagare i ungefär sju år men företaget hade tillverkat bryggor redan i tjugo år.

Då Holmqvist köpte företaget fick han hjälp av VASEKs Kjell Nydahl. De har hållit kontakten sedan dess och Holmqvist berättar att han med jämna mellanrum tar kontakt med Nydahl. – Kjell är bra bollplank till mina funderingar om hur verksamheten skulle kunna utvecklas.

Holmqvist säger att arbetet i sig knappt har ändrats på sex år: det utförs i samma hall, säsong för när bryggorna tillverkas sträcker sig fortfarande från våren till hösten och företaget tillverkar bryggor till både privata och offentliga stränder. Det som är nytt är att marknaden för HF-Products har på senare år tydligt utvidgats till vårt västra grannland. Ekonomin i Sverige mår bättre än i Finland, och försäljningen av bryggor har under ett par senaste år vuxit kraftigt och utgör i dag en viktig del av företagets omsättning.

Goteborg 600pxDen brygga på 158 meter som i somras monterades i Göteborg är den längsta bryggan som HF-Products hittills har tillverkat och monterat.

– Vi har sålt våra produkter till Sverige sedan 2004 men på riktigt fick försäljningen fart för 3–4 år sedan. Vi har en bra och aktiv representant i Umeå och en i mellersta Sverige som främst fokuserar sig på stora projekt. Kunderna i Sverige verkar uppskatta den svenska kundservicen. Vi byggde upp egna webbsidor och webbutik för den svenska marknaden, berättar Holmqvist. – Där har vi också satsat på webbreklam, bland annat på Google och Facebook.

Företagets webbsidor finns i tre olika språkversioner: finska, finlandssvenska och svenska. Holmqvist anser att det var ytterst viktigt att skapa egna sidor för den svenska marknaden, eftersom finlandssvenskan och rikssvenskan skiljer sig från varandra väldigt mycket. Fastän det är fråga om små skillnader, kan man lätt upptäcka dem i synnerhet i skrift.

Pålitlig service nära

Under säsong har HF-Products fyra egna anställda. Därtill köper de tjänster av pålitliga underleverantörer som också sysselsätter personer bosatta i nejden.

– Våra produkter skulle kanske vara en aning billigare om vi köpte arbetet från de Baltiska länderna eller från Polen men jag anser att det är viktigt att ge arbete åt dem som bor nära. När man har bekanta underleverantörer, är också kvalitetskontroll lättare.

Företaget anlitar lokala företag inte enbart för produktionen: nästan alla transporter köps av Vasaföretaget Axel Williamsson. För transporter till Sverige anlitar man Wasaline alltid när det är möjligt, och webbsidorna och webbutiken har skapats av Närpesföretaget Iconcept.
– Vi har alltid fått utmärkt service av de här företagen, berömmer Holmqvist.

Tid för utveckling på vintern

pino2 600pxUtanför säsong finns det gott om tid att bygga element för bryggor för sommarsäsongen.

Tillverkning av bryggor präglas av säsong. Hallen, som alltid är överfull när våren anländer, skulle på vintern kunna inrymma mycket mer aktivitet. Holmqvists princip är att på vintern testar man nya idéer, marknadsför, servar maskiner och gör annat som måste göras men som man inte hinner med under högsäsongen.

Största delen av bryggorna som säljs har standardmått och kan därför tillverkas mot lager redan innan säsongen börjar. En del av kunderna vill däremot få skräddarsydd service, som till exempel den kund i Göteborg som i somras köpte en 158 meter lång brygga, som också var den längsta som HF-Products hittills har tillverkat.

Värmeböljan denna maj har lockat människor till stränder och säsongen för bryggor har officiellt börjat. Fastän säsong brukar för Holmqvist betyda långa dagar och mycket arbete, kommer han inte att tillbringa hela sommaren med borrmaskinen i handen. Oftast mot slutet av juli och under augusti tar Holmqvist några veckors semester med familjen för att kunna följa med de 4- och 6-åriga barnens sommarsysslor.

HF Products Under luppen i juni 2010

 

Text: Johanna Haveri
Översättning: VASEK

BIlder: Johan Holmqvist, Johanna Haveri

 



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera