Yritysneuvojalta kysyttyä: Mistä saan yritykselleni uusia asiakkaita?

26.11.2015

KysyttyaLogoYritysneuvojat tapaavat monesti yrittäjiä, joiden yrityksessä tuotteet ja palvelut ovat kunnossa, mutta asiakkaita saisi olla enemmänkin. Liian usein yrittäjä unohtaa, että markkinoinnin ja uusasiakashankinnan on oltava jatkuvaa. Harvoin tuote tai palvelu on itsessään niin houkutteleva, ettei markkinointia tarvita.

Yritysneuvoja Antti Alasaari neuvoo kaikkia yrittäjiä laatimaan markkinointisuunnitelman vähintään puoleksi vuodeksi eteenpäin:
– Suunnitelman ei tarvitse olla monimutkainen, mutta kunhan miettii milloin omalla tuotteella tai palvelulla on paras sesonkiaika, onko tulossa tapahtumia, joiden aikana mainostaminen kannattaa, olisiko eri muodoissa toteutetuista kampanjoista apua asiakashankintaan? Myös budjettia pitää miettiä ja hyväksyä se, että markkinointi maksaa, mutta vielä enemmän tulee maksamaan se, etteivät asiakkaat löydä yrityksen tuotteita, Alasaari muistuttaa ja jatkaa:

– Olisiko kumppaniyrittäjää, jonka kanssa tehdä yhteistyötä, vaikkapa jakaa toistensa esitteitä? Tai olisiko myynnissä olevien tuotteiden valmistajilta saatavissa markkinointiapua, materiaaleja tai kilpailupalkintoja? Pieni kilpailu silloin tällöin piristää yleensä aina kysyntää.

Alasaaren mukaan yrittäjän omia verkostoja pitää aina hyödyntää, ja myös asiakasrekisterit on syytä pitää ajan tasalla ja käyttää niitä hyväkseen, jotta asiakas saadaan palaamaan. Verkkokaupassa esimerkiksi kiitosviesti ja pieni alennus seuraavasta ostokerrasta houkuttelevat palaamaan. Säännöllisellä uutiskirjeellä asiakasta muistutetaan yrityksen uusista tuotteista ja palveluista tai tulevista kampanjoista.

Sosiaalista mediaa ei voi unohtaa

Markkinointi1

VASEKin tiedottaja Johanna Hietikko-Koljonen muistuttaa yrittäjiä sosiaalisen median voimasta markkinoinnissa:
– Some on toki ilmaista, mutta se vaatii aikaa ja paneutumista. Aktiivinen läsnäolo kannattaa! Kanavia valitessa kannattaa miettiä, mistä juuri sen oman tuotteen tai palvelun kohderyhmän löytää. Onko se Facebook, Instagram vai Snapchat vai jokin muu? Yrityksen omissa kanavissa, niin nettisivuilla kuin somessakin, on julkaistava säännöllisesti uutta sisältöä. Kuvia tuotteista, tarjouksia, kilpailuja tai miksei vaikka saatuja positiivisia asiakaspalautteita, Hietikko-Koljonen luettelee.

– Asiakaspalaute on tärkeää informaatiota, ja sitä on hyödynnettävä markkinointia kehitettäessä. Kun tiedetään mistä asiakkaat ovat yrityksen tai tuotteen löytäneet, pystytään parantamaan markkinoinnin tuloksellisuutta, hän jatkaa.

Yritykset, tuotteet, palvelut, kohderyhmät ja käytettävissä olevat budjetit ovat erilaisia eivätkä kaikki markkinointijipot toimi kaikilla. Kannattaa olla luova ja muistaa suunnitelmallisuus sekä tehtyjen suunnitelmien toteuttaminen.

Ota meihin yhteyttä, niin mietitään yrityksesi markkinointia, asiakashankintaa ja mahdollisia yhteistyökumppaneita markkinointiasi toteuttamaan!

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK
info@vasek.fi
06 317 7600

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]

[contact_member,name=Johanna Hietikko-Koljonen,id=3,details=Name]



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää