Verkkokauppiasklubista uutta näkökulmaa omaan työhön

20.06.2023

IMG 4922 rViimeinenkin Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan verkkokauppiasklubeista polkaistiin käyntiin 15.6. kun kymmenkunta eri alan verkkokauppiasta tapasivat ensimmäistä kertaa Wilma Interiörin tiloissa Pietarsaaressa.  
VASEKin yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars evästi osallistujia tapaamisen aluksi: 

– Luottamus toisiinne on tärkeää ja tapaamisten luottamuksellinen ilmapiiri. Mitä keskustellaan tapaamisissa, jää tapaamisiin eli niistä ei puhuta eteenpäin. Tulen mielelläni mukaan tapaamisiinne, jos niin haluatte, mutta tapaamisen ajankohdat sovitte yhdessä ryhmänne vetäjän kanssa. Teillä on hieno mahdollisuus päästä vuorotellen tutustumaan toistenne toimintaan, kun tapaamiset järjestetään vuorotellen jokaisen luona. 

Tämän verkkokauppiasklubin osallistujat ovat erittäin monipuolinen joukko yrittäjiä, joilla on erilaisia verkkokauppa-alustoja, itsevalmistettuja ja tuontituotteita, pelkkiä verkkokauppoja tai verkko- ja kivijalkakauppojen yhdistelmiä, eri määrä jälleenmyyjiä, eri kohdemaita ja -alueita sekä erilaisia lähtötilanteita verkkokaupan prosenttiosuudesta kokonaisliikevaihdosta. 

Yhteisenä tavoitteena kaikilla on löytää keinoja, joilla lisätä verkkokaupan volyymiä ja siinä ryhmän heterogeenisyys auttaakin loistavasti, sillä erilaisten yritysten tekemisistä ja kokemuksesta pystyy hakemaan myös uutta näkökulmaa omaan tekemiseen, ottamaan oppia ja sitten testata erilaisia ratkaisuja. 

Verkkokauppa kaipaa kauppiaaltaan lisää huomiota 

Brändäys oli yksi teema, josta keskusteltiin tapaamisessa ja todettiin verkkokaupan menestymisen vaativan hyvin luotua, vahvaa brändiä, jotta pystytään erottautumaan muista kilpailijoista. Myös verkkokauppojen kuvamaailmasta keskusteltiin, ja yrittäjillä oli erilaisia ajatuksia ja ratkaisuja verkkokauppojen tuote- ja livekuvien toteuttamiseksi. 

Yrittäjillä oli kokemusta useista erilaisista verkkokauppa-alustoista ja niiden eroista sekä haasteista verkkokauppojen rakentamisen kanssa. Mainittiin myös se, että vaikka kivijalkakauppa edelleen tuo valtaosan liikevaihdosta, saattaa verkkokauppa toimia erinomaisena tuotekatalogina, jolloin asiakkailla on mahdollisuus tutustua valikoimaan etukäteen. Näin asiakas jo kivijalkakauppaan saapuessaan usein tietää mitä haluaa. 

Kivijalkakaupan ja verkkokaupan koettiin siis tukevan toisiaan, mutta aiheuttavan myös päänvaivaa, kun ei aina ole mahdollista antaa verkkokaupalle kaikkea sen vaatimaa huomiota. Keskusteluissa harmiteltiinkin sitä, että usein verkkokauppaa joutuu hoitamaan muiden hommien sivussa, vaikka se edellyttäisikin kokoaikaista panostusta. Tämän haasteen kanssa siis kipuiltiin, mutta toivottavasti verkkokauppiasklubin keskustelut jatkossa tuovat uusia ideoita työhön ja kaikkien osallistujien verkkokaupat nousevat kasvuun ja pääsevät asetettuihin tavoitteisiin. 

Toivotamme onnea ja menestystä kaikille nyt toimintansa aloittaneille verkkokauppiasklubeille! 

Verkkokauppiasklubi on 6–10 yrityksen vertaisoppimisryhmä. Klubi kokoontuu noin kuuden viikon välein mukana olevien yritysten tiloissa. Jokaisessa tapaamisessa on yhdessä valittu teema, esimerkiksi asiakashankinta, teknologia, asiakaspalvelun organisointi, vasteajat, mitä työkaluja käytetään. Pohjanmaan verkkokauppiasklubien alkuvaiheen käynnistäjinä toimivat Viexpo ja VASEK. 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää