Osaajia vailla – Miten tavoittaa oikeanlaiset hakijat työpaikkailmoituksella?

04.07.2023

gabrielle henderson HJckKnwCXxQ unsplashRekrytointia aloittaessa aivan ensimmäiseksi yrityksessä on sisäisesti täsmennettävä mitä oikein ollaan hakemassa. Minkälaista osaamista ja minkälaista persoonaa yritys juuri nyt tarvitsee? Tehtävänkuvaukseen liittyy myös tittelin valinta. Minkälaisella tittelillä tai hakusanalla määritetyn profiiliin mukaiset hakijat etsivät ilmoituksia rekrytointikanavista tai sosiaalisesta mediasta? Älä kuitenkaan paisuttele. Jos oikeasti haet päällikköä, älä laita ilmoitukseen johtajaa titteliksi.

Yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars vastaa VASEKilla yritysten työvoima- ja osaamistarpeisiin liittyvistä asioista ja laati muistilistan yrittäjille työpaikkailmoituksen laatimiseen:

  1. Työpaikkailmoituksessa tulisi olla selkeä ja yksityiskohtainen kuvaus tehtävänkuvasta, jotta potentiaaliset hakijat ymmärtävät, mitä odotuksia työhön liittyy. Kerro tärkeimmät vastuualueet, pätevyysvaatimukset ja tarvittavat taidot.
  2. Esittele yrityksesi houkuttelevalla tavalla. Kerro lyhyesti yrityksen tausta, arvot, visio ja kulttuuri. Voit mainita myös mahdolliset urakehitysmahdollisuudet, työhyvinvointiohjelmat tai muut edut, jotka tekevät työstä houkuttelevan.

    – Toki on hyvä muistaa, että työnantajakuvaa on rakennettava jatkuvasti ja mieluiten jo silloin, kun rekrytointitarpeita ei vielä ole. Yrityksen viestinnän täytyy jatkuvasti antaa selkeä, houkutteleva ja ajantasainen kuva yrityksestä. Hakijalle tulee tulla hyvä fiilis, Räihä-Pundars toteaa.
  3. Kerro selvästi, mitä odotat työntekijältä ja millaisia etuja tarjoat. Tämä auttaa houkuttelemaan juuri niitä hakijoita, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamistasi mahdollisuuksista.

    – Työntekijän näkökulmasta katsoen kiinnostavuus syntyy yrityskulttuurista, yrityksen tarjoamista kehittymis- ja etenemismahdollisuuksista, palkkauksesta, erilaisista eduista sekä nykyään yhä enenevässä määrin yrityksen vastuullisuudesta, Räihä-Pundars kommentoi.
  4. Työpaikkailmoituksessa kannattaa mainita, mitä palkkausta tai palkkahaarukkaa tarjotaan, jos se on mahdollista. Myös työaika ja tarvittaessa joustavuus ja etätyömahdollisuus voi olla tärkeä tieto hakijoille.
  5. Ilmoituksessa on kerrottava, miten hakijat voivat lähettää hakemuksensa ja mihin mennessä. Kerro myös mitä vaiheita rekrytoinnissa on ja milloin päätöksiä tehdään.

    – Usein haastattelut aloitetaan jo hakuajan ollessa vielä käynnissä, ja siitä kannattaa ehdottomasti mainita ilmoituksessa. Näin hakijat tietävät, että prosessi voi päättyä nopeastikin, jos yritys löytää oikean henkilön, Räihä-Pundars muistuttaa.
  6. Työpaikkailmoituksen otsikon tulee herättää kiinnostus ja erottua joukosta. Käytä luovuutta, mutta varmista samalla, että otsikko kuvastaa tehtävää ja yritystä.
  7. Vältä liikaa ammattikieltä ja termejä, jotka saattavat olla tuntemattomia hakijoille. Käytä ymmärrettävää ja houkuttelevaa kieltä, jotta potentiaaliset hakijat voivat helposti hahmottaa tarjoamasi mahdollisuudet. Pohdi tarkkaan, miten haluat puhutella ilmoituksella sen kohderyhmää.
  8. Valitse työpaikkailmoituksen julkaisukanavat huolella. Käytä kanavia, jotka tavoittavat oikean kohdeyleisön ja joissa potentiaaliset hakijat todennäköisesti liikkuvat. Tämä voi olla esimerkiksi ammattijulkaisu, rekrytointisivusto tai sosiaalisen median alusta.

    – On paljon maksuttomia kanavia, joita hyödyntää, mutta mieti myös maksullisia vaihtoehtoja. Tehtävästä riippuen ihan perinteinen lehti-ilmoituskin voi olla hyvinkin tehokas. Muista myös valjastaa oma henkilökunta jakamaan omille verkostoilleen tietoa avoinna olevasta työpaikasta, Räihä-Pundars luettelee.
  9. Huolehdi, että työpaikkailmoitus on visuaalisesti houkutteleva ja helppolukuinen. Käytä selkeitä otsikoita, kappalejakoa, luettelomuotoja ja tarvittaessa kuvia tai grafiikkaa.

    – Älä lähde tiivistämään tietosisältöä ulkoasun kustannuksella. Laita kaikki tarvittava tieto yrityksen kotisivuille ja ohjaa pienemmillä ja lyhyemmillä ilmoituksilla kiinnostuneet kotisivuillesi lukemaan lisää, Räihä-Pundars täydentää.
  10. Ole avoin ja rehellinen työpaikkailmoituksessa. Vältä liioittelua tai väärien odotusten luomista hakijoille. Kun ilmoitus antaa realistisen kuvan tarjolla olevasta työstä ja yrityksestä, se houkuttelee todennäköisemmin juuri niitä hakijoita, jotka sopivat parhaiten tehtävään.

    – Ilmoituksen julkaisemisen jälkeen on syytä valmistautua huolella tuleviin kysymyksiin. Kysymyksiä voidaan esittää jo haun ollessa vielä käynnissä tai haastattelutilanteessa. Kysymyksiä voi tulla erilaisia, useimmiten halutaan kysyä työpaikan yhteishengestä ja työkulttuurista, joustotyömahdollisuuksista tai yksityiskohtia työtehtävistä, raportointisuhteista ja käytettävissä olevista työkaluista ja ohjelmista, Räihä-Pundars päättää.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää