Nyt on kiire hankkia CE-merkintä rakennustuotteille!

21.10.2011

Euroopan parlamentti ja Euroopan komissio hyväksyivät alkuvuonna rakennustuoteasetuksen, joka astuu voimaan kaikissa EU:n jäsenmaissa viimeistään 1.7.2013 ilman direktiiveille tunnusomaisia kansallisia hyväksymisprosesseja. Rakennustuoteasetuksella pyritään luomaan paremmat edellytykset rakennustuotteiden vapaalle liikkuvuudelle EU:n sisällä. Asetuksen avulla taataan luotettavien ja tarkkojen tietojen saanti rakennustuotteiden suoritustasoista ja ominaisuuksista, jolloin eri maissa valmistettuja tuotteita on helpompi vertailla keskenään.

Koskee myös kotimarkkinoita

Rakennustuotteella tarkoitetaan sellaisia rakennusalan tuotteita, jotka tulevat osaksi valmista rakennusta. Jos tällaiselle tuotteelle on olemassa harmonisoitu tuotestandardi tai eurooppalainen tekninen hyväksyntä (ETA), tuote kuuluu rakennustuoteasetuksen piiriin. Tällaisia tuotteita ovat lähes kaikki rakentamisessa käytetyt elementit kuten esimerkiksi naulalevyristikot, betonielementit, ikkunat, teräsrakenteet ja sahatavara. Tällaisten rakennustuotteiden valmistaja on velvollinen tekemään tuotteestaan suoritustasoilmoituksen ja merkitsemään sen CE-merkinnällä. Tämä koskee myös pelkästään Suomessa myytäviä rakennustuotteita.

- Rakennustuotteita valmistavien on nyt jo kiireellä ryhdyttävä toimiin CE-merkinnän saamiseksi, sillä sen hankkimiseen voi kulua jopa pari vuotta, patistaa Vaasan seudun puutaloalan kehittämiskoordinaattori Tuulia Taanila VASEKilta. - Ilman CE-merkintää olevien rakennustuotteiden myynti loppuu kesäkuussa 2013.

Taanila muistuttaa, että rakennustuoteasetus koskee lähtökohtaisesti kaikkia rakennustuotteiden valmistajia, myös niitä, jotka myyvät tuotteitaan vain kotimaassa.

CE-merkinnät tulevat rakennustuoteasetuksen myötä pakollisiksi monille rakennustuotteille kuten kuvassa näkyville naulalevyristikoille, liimapuulle, sahatavaralle ja kipsilevyille.

- Rakennustuoteasetus sisältää myös poikkeuksia CE-merkintävelvollisuudesta ja joidenkin tuoteryhmien kohdalla mahdollisuuden ns. yksinkertaistettujen menettelyjen käyttöön, mutta valtaosa tuotteista kuuluu harmonisoidun tuotestandardin piiriin. Sellainen on jo yli 400 tuotteella ja lisää tulee koko ajan, Taanila huomauttaa.

Miten CE-merkintää haetaan

Jos rakennustuotteelle on olemassa tai valmisteilla harmonisoitu tuotestandardi, sen valmistajan on otettava yhteyttä EU:n hyväksymään ilmoitettuun laitokseen, jolla on lupa varmentaa, tarkastaa ja testata tuote ja tehtaan sisäinen laadunvalvonta. Kun ilmoitettu laitos on varmentanut, tarkastanut ja testannut, valmistaja tekee tuotteesta suoritustasoilmoituksen ja kiinnittää tuotteeseen CE-merkinnän.

Vaikka prosessi kuulostaa helpolta, siihen voi upota paljon aikaa. Suomessa on vain muutamia rakennustuotteille hyväksyttyjä ilmoitettuja laitoksia, joten varsinkin ennen asetuksen voimaantuloa niiden palveluiden voi odottaa ruuhkautuvan.

- Suosittelen, että rakennustuotteita valmistavat yritykset selvittävät esimerkiksi omien etujärjestöjensä tai ilmoitettujen laitosten kautta, onko heidän tuotteellensa olemassa tai valmisteilla harmonisoitua tuotestandardia eli tarvitaanko niille CE-merkintää, kehottaa asiakkuuspäällikkö Jarmo Leskelä VTT Expert Services Oy:stä, joka on yksi suomalaisista ilmoitetuista laitoksista.

Parhaillaan Leskelä käy yhdessä kollegoittensa kanssa eri tilaisuuksissa kertomassa rakennustuoteasetuksen vaikutuksista ja CE-merkintään liittyvistä asioista. Leskelän mukaan yritykset ovat selvästi havahtuneet rakennustuoteasetuksen tulemiseen, mutta vielä ei ole saavutettu varsinaista kysyntäpiikkiä.

- Mikäli tuotteelle tarvitaan CE-merkintä, sitä on ryhdyttävä hyvissä ajoin hankkimaan, jotta sen ehtii saamaan ennen asetuksen voimaantuloa 1.7.2013. Ilmoitettuna laitoksena autamme mielellämme asiakkaita kaikkiin CE-merkinnän hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä, Leskelä vakuuttaa.

 

Myös pelkästään kotimarkkinoilla myytävät ikkunat tai tuulensuojalevyt tarvitsevat CE-merkinnän 1.7.2013 alkaen.

Lisätietoa seminaarista

Myös Vaasan seudulla järjestetään rakennustuoteasetukseen liittyvä VTT:n infokierros. Pohjanmaan puu- ja metsäklusteri on kutsunut maanantai 28.11. VTT:n asiantuntijat Kirsti Riipolan ja Mikael Fonseliuksen Norrvallaan Vöyrille kertomaan lisää rakennustuoteasetuksen mukana tulevista muutoksista.

Riipola tarkastelee puheenvuorossaan rakennustuoteasetusta kokonaisuudessaan ja Fonselius keskittyy asetuksen vaikutuksiin sahatavaran kannalta. Iltapäivän ja illan aikana seminaarin osallistujilla on mahdollisuus myös kysellä asioista VTT:n asiantuntijoilta.

Lisätietoja
Tuulia Taanila
p. 040 512 6036

 

Teksti: VASEK ja Johanna Haveri/Viestintä Oy Prowomedia
Kuvat: Simons Element

 

Miten haen CE-merkintää?

  1. Selvitä, kuuluuko valmistamasi tuote harmonisoidun tuotestandardin piiriin. (www.cen.eu tai www.sfs.fi) Jos ei kuulu, tuotetta ei tarvitse CE-merkitä.
  2. Jos tuote pitää CE-merkitä, etsi ilmoitettu laitos, jolla on lupa testata tuotteesi. Testit voi tehdä missä tahansa EU-maassa. Listaus ilmoitetuista laitoksista löytyy EU-komission NANDO-tietojärjestelmästä: ec.europa.eu/enterprise/newapproach/nando/
  3. Ota yhteyttä valitsemaasi ilmoitettuun laitokseen testausten ja tehtaan laadunvalvonnan järjestämiseksi.
  4. Laadi suoritustasoilmoitus harmonisoidun tuotestandardin mukaisten testitulosten perusteella.
  5. Kiinnitä tuotteeseen CE-merkintä.

Lähde: Ympäristöministeriö

 

Lue lisää CE-merkinnästä: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1141&lan=fi 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää