Asiakaskysely: Asiantuntevaa palvelua

17.10.2012

(Tiedote 17.10.2012)

VASEK teki syyskuussa 2012 asiakaskyselyn ja sidosryhmäkyselyn. Kyselyt toteutettiin sähköpostitse ja ne pohjautuivat Seudulliset Kehittämisyhtiöt SEKES ry:n yhteisiin kyselypohjiin, mikä mahdollistaa tulosten vertailun SEKESin muiden jäsenyhtiöiden kanssa.

Asiakaskyselyn kohderyhmänä olivat yritysasiakkaat, joille VASEKin yritysneuvojat olivat antaneet neuvontaa ajanjaksolla 1.1.–31.8.2012. Kysely lähetettiin 231 yritykselle ja vastausprosentti oli 22. Vastaajia oli kaikilta toimialoilta, kaikista yrityskokoluokista ja jokaisesta Vaasan seudun kunnasta.

Kyselyn tulosten keskiarvo oli aavistuksen verran vuoden 2011 kyselyn tulosta korkeampi. Vastaajista 76 % oli valmis suosittelemaan kehittämisyhtiön palveluita myös muille ja 78 % voisi käyttää VASEKin palveluita myös tulevaisuudessa. 94 % vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä väitteen ”Saamani palvelu oli asiantuntevaa” kanssa. Neuvontapalvelu oli helposti tavoitettavissa 73 prosentin mielestä.

Kyselyllä kartoitettiin viime vuoden tapaan myös tulevia yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksia. Vastaajista 29 % ilmoitti, että vaihdos on tulossa 1–5 vuoden sisällä.

– Vaikka omistajan- ja sukupolvenvaihdokset neuvontaamme tällä hetkellä kuormittavatkin, myös perusyritysneuvonnassa on paljon työtä, toteaa yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl.
– Asiakkaamme todistavat viidakkorummun toimivuuden: 45 % vastaajista oli saanut omalta tutultaan kehotuksen kääntyä VASEKin puoleen.

Sidosryhmäkysely lähetettiin 205 henkilölle. Näiden joukossa olivat laajasti edustettuina elinkeinoelämän organisaatiot, aluekehitysviranomaiset, koulutussektori, kehityshankkeiden toteuttajat ja yhtiön omistajakuntien hallitusten jäsenet. Vastausprosentti oli 28.

Kyselyn tulosten keskiarvo oli asiakaskyselyn tavoin noussut hieman vuoden 2011 tuloksiin nähden. Väitteen ”Kehittämisyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 88 % vastaajista (2011: 86 %). Yhtiön strategian painopisteistä yritysneuvonnan ja muun yritysten toimintaedellytysten kehittämisen näki hyvin onnistuneen 90 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä; 2011 vastaajista 79 % oli tätä mieltä). Painopisteen seudullinen kehittämistoiminta (ohjelmat ja hankkeet) kohdalla 81 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta (vuonna 2011 luku oli 77 %), ja kolmannen painopisteen seutuviestinnän koordinoinnin osalta 71 % (2011: 56 %).

Sidosryhmäkyselyn avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus kommentoida mm. yhtiön aktiivisuutta, toiminnan tunnettuutta, strategian painopisteitä, yhteistyötä ja hanketoiminnan koordinaatiota sekä ehdottaa uusia hankkeita tai kehitystyön kohteita.

– Keskeiset sidosryhmät arvioivat toimintaamme hyvin myönteisesti. Viime vuoden kyselyyn verraten olemme onnistuneet kehittämään toimintaamme edelleen oikeaan suuntaan. Saimme myös ilahduttavan paljon vastauksia avoimiin kysymyksiin, niiden perusteella saimme hyviä näkökohtia huomioitavaksi sekä yrityspalveluiden, aluekehityksen että seutuviestinnän osalta, summaa kehitysjohtaja Stefan Råback.

 

Lisätietoja

toimitusjohtaja Pekka Haapanen
040 507 7330

kehitysjohtaja Stefan Råback
050 590 2525

yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl
050 368 2686



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää