Frågat av företagsrådgivaren: Vilka tillstånd behövs för att kunna sälja alkohol och tobaksprodukter

02.06.2017

anniskelulupa4FragatLogowww2.jpgDet grundas nya caféer eller restauranger nästan varje månad i Vasaregionen. Verksamheten startas ofta utan alkoholtillstånd men så småningom blir det lockande att sälja också vin eller öl till mat eller kaffe. Men var och hur ansöker man om tillstånd?

– För att kunna sälja alkoholdrycker behövs alltid ett serveringstillstånd som beviljas per serveringsställe, betonar företagsrådgivare Sari Saarikoski. – Det betyder att man ska ansöka om tillstånd separat för varje verksamhetsställe.

– Den som söker serveringstillstånd ska ha ett FO-nummer och företaget måste vara registrerat i skatteförvaltningens register för mervärdesskatteskyldiga samt i förskottsuppbörds- och arbetsgivarregistren, tillägger Startias direktör Tommi Virkama och fortsätter:

– Dessutom ska den som söker vara myndig och de ekonomiska och yrkesmässiga förutsättningarna ska vara i ordning. Därtill krävs tillförlitlighet och då beaktas eventuella dom för brott, rusmedelsbrott, försummelse av skatter, konkurser och överlag den sökandes förmåga att sköta sina skulder.

anniskelulupa3

Saarikoskis råd är att man ska göra en skriftlig ansökan och skicka in den till regionförvaltningsverket som svarar för den kommun där serveringsstället finns. Tillståndet beviljas tills vidare, för viss tid eller tillfälligt.

Serveringstillstånd krävs av företagaren men också försäljarna och servitörerna ska ha kompetens:

– Den som är ansvarige föreståndaren för serveringsstället – caféet eller restaurangen – eller dennes ställföreträdare ska ha serveringspass och tillräcklig utbildning inom restaurangbranschen eller genom erfarenhet förvärvad tillräcklig yrkesskicklighet. En person som är under 18 år får inte servera alkohol om hen inte har tillräcklig yrkesutbildning från till exempel yrkesinstitut eller läroavtal, påminner Saarikoski.

På samma sätt förutsätter detaljhandel med tobaksprodukter att det finns ett detaljhandelstillstånd för respektive försäljningsställe. Tillståndet är dessutom en förutsättning för anskaffning av tobaksprodukter för återförsäljning från partihandeln. Detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter ansöks av den kommun där försäljningsplatsen ligger.

anniskelulupa2– Det kan ta lång tid att få tillstånd och det krävs olika utredningar och bilagor och därför lönar det sig att vara ute i god tid om man vill starta restaurangverksamhet och sälja också alkoholdrycker genast från början. Vi hjälper med att ta reda på vilka tillstånd företagaren behöver och med att fylla i ansökningsblanketter, försäkrar Saarikoski.

– Restaurangverksamhet förutsätter naturligtvis att man ”tacklar” byråkratin: byggnadstillsynen ska godkänna att lokalerna lämpar sig för användningsändamålet, hälsomyndigheterna ska godkänna dem som livsmedelslokaler, brandskyddskontroll ska utföras och om en uteservering ska man göra en anmälan till polisen. Och dessutom ska alla anställda som hanterar livsmedel ha ett hygienpass, specificerar Virkama och avslutar:

– Vi hjälper dig med att ansöka och uppfylla alla dessa obligatoriska tillstånd och skyldigheter, så ring och boka tid!

Läs mera

Serveringstillstånd
Servering av alkoholdrycker
Serveringspass
Branschspecifika tillstånd: Alkohol och tobak

 

[contact_member,name=Sari Saarikoski,id=17,details=Name]

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

 

Tidigare publicerats i Frågat av företagsrådgivaren-serien

Momsbeskattning enligt betalningsprincipen – vad betyder det?

Hur sätter jag rätt pris på min produkt eller tjänst?

Hur går jag till väga om jag vill lägga ned företagsverksamheten?

Hur sköter jag bäst om fakturering och fordringar?

Varför ska man finnas i förskottsuppbördsregistret?

 



‹ Gå till "Nyheter"

Renergi Kick-off: Mot en hållbarare framtid med hjälp av cirkulär ekonomi

17.05.2024 | Nyheter
Det var stor förväntan i luften när över 30 experter och representanter för intressegrupper samlades för Renergis kick-off -evenemang i fågelbergets nya restaurang HÖK den 14.5. Evenemanget fungerade som en språngbräda till nytt tänkande och befrämjande av cirkulär ekonomi och stort intresse väcktes hos de deltagande företagarna, läroanstalterna och de övriga intressegrupperna.
Läs mera

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera