Delikatesser och evenemang som lockar både bybor och turister

02.04.2019

Bergo 3Carola West från Bergö driver företaget Skärgårdsdelikatess sedan några år tillbaka. Nu står även andra sommaren med Bergö Café & Hantverk för dörren och Carola hoppas på en lika fin sommar i år.

Bergö Café & Hantverk fyller sin funktion

I Bergös äldsta hus, en gammal bondstuga byggd 1763, driver Carola West Bergö Café & Hantverk. Med delikata bakverk och mathantverk, hemgjord glass samt olika evenemang för både bybor, sommargäster och turister har hon blåst nytt liv i verksamheten som hon övertog hösten 2017.

Carola, som arbetat största delen av sitt liv inom servicebranschen, blev företagare för några år sedan då hon grundade Skärgårdsdelikatess. Hennes populära havtornsgelé blev startskottet, och sedan dess har sortimentet utökats med många andra produkter. Fortfarande är just havtorn i fokus, och speciellt glöggen kryddad med saffran har blivit omtyckt.

En möjlighet att komplettera företagandet inom mathantverk med en mer sommarbaserad verksamhet dök upp då tidigare caféföretagare avslutade verksamheten för drygt ett och ett halvt år sedan.

– Jag hade sneglat på stugan redan innan, ler Carola, som fick en fantastisk start på verksamheten ifjol.

Bergo 6Cafét håller helgöppet från och med Valborg, och senare i sommar varje dag. Alla bakverk bakar Carola själv, och även hemgjord glass finns i sortimentet. Cafét finns inhyst i Bergös äldsta stuga, byggd på stället 1763.

Här samsas hennes egna bakverk och hemgjord glass med olika former av hantverksprodukter gjorda av bybor i en anrik miljö mitt i byn. Under vinterhalvåret går verksamheten på halvfart, och Carola koncentrera sig då på mathantverket.

Bergo 11Men även vintertid ordnas här en del evenemang – årets tacokvällar har dragit fullt hus, och cafét är även tillgängligt för uthyrning, möten och dylikt.

– I november hade vi julmarknad och sommartid ordnar jag sommartorg på gården varje fredag för andra företagare. En allsångskväll finns i planerna, och från och med Valborg kommer jag att ha öppet på helgerna – längre fram i sommar varje dag, berättar Carola.

Hon hoppas på en lika fin sommar som ifjol, då hennes hemgjorda glass hade en svindlande åtgång, och folk från när och fjärran vallfärdade till Bergö för att njuta av den. Som mest hade Carola 15 olika smaker i sortimentet.

– Nu spånar jag för fullt på nya smakkombinationer inför sommaren, ler hon.

Sommartid lockar cafét mest folk från andra orter – turister, både från andra delar av Finland och från utlandet.

– Det fanns dagar i somras då jag inte pratade ett ord svenska, minns Carola. En sommarflicka anställdes till cafét, tanken var att hon skulle behövas två dagar i veckan men detta utökades snabbt till fler dagar.

Även många sommarstugegäster har för vana att stanna till vid cafét, medan vintertid är det främst bybor och andra kommuninvånare som besöker Carolas evenemang eller hyr cafét för egna sådana. På så sätt fyller cafét sin funktion för flera olika målgrupper.

Bergo 7– Även en del bussbolag med besöksgrupper finns inbokade – de brukar uppskatta fisksoppan och det nybakade rågbrödet, tillägger Carola.

Hon har också fungerat som värd för flertalet evenemang som arrangerats av VASEK – bland annat en workshop om marknadsföring i sociala medier samt i samband med Bergö 2020 och Tillväxt genom information-projekten.

– Det har varit givande att delta i dem, och för min egen verksamhet har social media varit avgörande. All min marknadsföring gör jag via Facebook och Instagram – något som visat sig fungera fantastiskt bra, tillägger Carola.

Hon får medhåll av Peter Källberg, projektchef på VASEK.

– Vikten av att vara aktiv på sociala medier skall man inte underskatta. Speciellt inom besöksnäringen där många spontana besök sker efter att man sett något intressant i sitt digitala flöde. Carola är väldigt aktiv, och det har gett resultat.

Inom ramen för projektet Tillväxt genom information ordnade VASEK en informationskväll på Bergö kring marknadsföring på sociala medier.

– Där framkom vikten av kontinuitet när det gäller synlighet. Det räcker inte med att posta inlägg någon enstaka gång, det är bra om man kan göra upp en tids- och publiceringsplan när det gäller synlighet i sociala medier, tillägger Peter.

 

Text: Anna Sand / bySand
Bilder: Anna Sand samt Bergö Café & Hantverk

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"