Herkkuja ja tapahtumia, jotka houkuttelevat sekä kyläläisiä että turisteja

02.04.2019

Bergo 3Carola West Bergöstä on pyörittänyt muutaman vuoden ajan Skärgårdsdelikatess-yritystä. Nyt edessä on toinen kesä Bergö Café & Hantverkissa. Carola toivoo yhtä hienoa kesää kuin viime kesä oli.

Bergö Café & Hantverk täyttää tehtävänsä

Bergön vanhimmassa talossa, vuonna 1763 rakennetussa talonpoikaistuvassa, pyörittää Carola West yritystä nimeltä Bergö Café & Hantverk. Hänen herkulliset leivonnaisensa ja artesaaniruokansa, kotitekoinen jäätelö sekä erilaiset tapahtumat sekä kyläläisille, kesäasukkaille että matkailijoille ovat auttaneet häntä puhaltamaan eloa yritystoimintaan, jonka hän otti haltuunsa syksyllä 2017.

Suurimman osan elämästään palvelualalla työskennellyt Carola ryhtyi yrittäjäksi muutama vuosi sitten, kun hän perusti yrityksen Skärgårdsdelikatess. Hänen suosittu tyrnihyytelönsä antoi toiminnalle lähtölaukauksen, ja sittemmin valikoima on kasvanut usealla muulla tuotteella. Edelleen juuri tyrni on keskiössä, ja erityisesti sahramilla maustetusta glögistä on tullut pidetty tuote.

Mahdollisuus täydentää alkanutta artesaaniruoka-yritystä enemmän kesään painottuvalla toiminnalla ilmaantui, kun aikaisempi kahvilayrittäjä lopetti toiminnan runsas puolitoista vuotta sitten.

– Olin vilkuillut tätä vanhaa tupaa jo aiemmin, Carola nauraa.

Bergo 6Kahvila on auki vapusta lähtien viikonloppuisin ja myöhemmin kesällä joka päivä. Kaikki leivonnaiset ovat Carolan itsensä tekemiä, ja myös kotitekoista jäätelöä on valikoimassa. Kahvila on vuokralla Bergön vanhimmassa mökissä, joka on rakennettu paikalle vuonna 1763.

Hänen kahvilatoimintansa sai viime vuonna fantastisen alun. Perinteikkäässä talossa sijaitseva kahvila tarjoilee keskellä kylää hänen omia leivonnaisiaan ja kotitekoista jäätelöä ja siellä myydään kyläläisten valmistamia erilaisia käsitöitä. Talviaikaan toiminta käy puolella teholla, ja silloin Carola voi keskittyä artesaaniruoan valmistamiseen.

Bergo 11Mutta myös talviaikaan tilassa järjestetään tapahtumia. Tämän vuoden taco-ilta veti tuvan täyteen, ja kahvilaa voi myös vuokrata kokouksia ja muita tapahtumia varten.

– Marraskuussa meillä oli joulumarkkinat, ja kesäisin järjestän muille yrittäjille kesätorin perjantaisin kahvilan pihalla. Yhteislauluilta on suunnitelmissa, ja vapusta lähtien kahvila tulee olemaan auki viikonloppuisin, sitten myöhemmin kesällä joka päivä, Carola kertoo.

Hän toivoo tulevan kesän olevan yhtä hieno kuin viime vuonnakin, jolloin kotitekoisella jäätelöllä oli huikea menekki, kun kansa läheltä ja kaukaa vaelsi Bergöön siitä nauttimaan. Enimmillään Carolalla oli 15 eri makua valikoimassa.

– Nyt kehittelen täyttä häkää uusia makukombinaatioita ennen ensi kesää, hän nauraa.

Kesäisin kahvila houkuttelee eniten muualta tulevia, turisteja sekä muualta Suomesta että ulkomailta.

– Viime kesänä oli päiviä, jolloin en puhunut sanaakaan ruotsia, Carola muistelee.

Kahvilaan palkattiin kesätyöntekijä, ja ajatuksena oli, että häntä olisi tarvittu vain kahtena päivänä viikossa, mutta päiviä lisättiin nopeasti.

Myös monet kesäasukkaat ja kesämökeillä vierailevat ovat tottuneet pysähtymään kahvilan kohdalla, mutta talvisin lähinnä kyläläiset ja muut kuntalaiset osallistuvat Carolan järjestämiin tapahtumiin tai vuokraavat kahvilaa omia tilaisuuksiaan varten. Näin kahvila täyttää tehtävänsä eri kohderyhmille.

Bergo 7– Myös bussiyhtiöt ovat varanneet kahvilaa omia ryhmiään varten. Ryhmät arvostavat usein kalakeittoa ja vastaleivottua ruisleipää, Carola lisää.

Hän on myös emännöinyt useita VASEKin järjestämiä tilaisuuksia – muun muassa some-markkinoinnin työpajaa ja Bergö 2020- ja Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen tilaisuuksia.

– On ollut antoisaa osallistua niihin, ja oman toimintani kannalta sosiaalinen media onkin ollut ratkaisevassa roolissa. Teen kaiken markkinoinnin Facebookissa ja Instagramissa, mikä onkin osoittautunut erittäin toimivaksi ratkaisuksi, Carola lisää.

VASEKin projektipäällikkö Peter Källberg on samaa mieltä:

– Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa, sen tärkeyttä ei saa aliarvioida etenkään matkailualalla, sillä monet spontaanit vierailut tehdään, kun sosiaalisen median virrassa on tullut vastaan jotain mielenkiitoista. Carola on erittäin aktiivinen ja se on tuottanut tulosta.
Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen puitteissa VASEK järjesti infoillan Bergössä, ja aineena oli nimenomaan markkinointi sosiaalisessa mediassa.

– Siellä tuli ilmi jatkuvuuden tärkeys näkyvyyden kannalta. Ei riitä, että julkaisee muutamia yksittäisiä kertoja, vaan olisi hyvä, jos voisi tehdä pidemmälle ajanjaksolle julkaisusuunnitelman, jotta näkyvyys sosiaalisessa mediassa olisi suunnitelmallisempaa, Peter lisää.

 

Teksti: Anna Sand / bySand
Kuvat: Anna Sand sekä Bergö Café & Hantverk
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle