Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Sijainti, aukioloajat ja ajankäyttö, toiminta- ja tuotantotapa, riskien hallinta, digitaaliset työka

  • Tähän osioon kirjataan toimipaikkaan, tiloihin ja tuotantoon liittyviä asioita. Osioon kirjataan muun muassa sijainti ja sen edut ja haitat sekä aukioloajat ja ajankäyttö.
  • Jo alkuvaiheessa on hyvä olla selvillä, miten yrityksen toimintaa hoidetaan yrittäjän lomaillessa tai sairastaessa.
  • Osioon kirjataan myös tieto mahdollisista alihankkijoista – tekeekö kaiken itse vai käyttääkö joihinkin toimintoihin alihankkijaa?
  • Alihankkijoiden käyttäminen on myös verkoston luomista, ja joskus myös kilpailija voi olla yhteistyökumppani. Aina ei kannata tehdä kaikkea itse – joskus voi olla kannattavampaa hyödyntää toisen yrityksen palveluita.
  • Osioon kirjataan myös sopimus-, suojaus-, IPR-, takuu- ja vakuutusasiat, jotka kaikki ovat riskienhallintaa.
  • Kirjaa myös mitä ohjelmistoja ja applikaatioita tarvitset yritystoiminnassasi (esim verkkokauppa, asiakashallintajärjestelmä, google analytics, e-laskutus/kirjanpito-ohjelma)?
‹ Tillbaka