Instructions for drawing up a business plan

When you are planning to set up your own business and you already have a business idea in mind, you can continue planning your business with the help of Lissu, a business plan program. The program has been developed to suit customers' needs, and it helps you to go through and consider all necessary aspects. By filling out the business plan, you refine your business idea. The business plan helps you to outline what you are actually doing, and then, it is easier to explain that to someone else as well. The business plan is a tool that is primarily meant just for you, but it is also a tool for funding and start-up grant applications.

 Lissu enBusiness plan tool LISSU

This article is a step-by-step guide for filling out your business plan and what you should especially consider at each point.

Quick instructions for using Lissu

  1. Meet a business advisor who gives you the credentials for using Lissu OR get the credentials yourself here.
  2. Fill out your personal information.
  3. Create a business plan and fill out all sections.
  4. If necessary, you can request a business advisor to review your business plan.
  5. Go through the final version of your business plan together with a business advisor.

 

Business plan sections

The business plan consists of eight sections, which are divided into different sub-sections. Click on the section you would like to read more about.

Sijainti, aukioloajat ja ajankäyttö, toiminta- ja tuotantotapa, riskien hallinta, digitaaliset työka

  • Tähän osioon kirjataan toimipaikkaan, tiloihin ja tuotantoon liittyviä asioita. Osioon kirjataan muun muassa sijainti ja sen edut ja haitat sekä aukioloajat ja ajankäyttö.
  • Jo alkuvaiheessa on hyvä olla selvillä, miten yrityksen toimintaa hoidetaan yrittäjän lomaillessa tai sairastaessa.
  • Osioon kirjataan myös tieto mahdollisista alihankkijoista – tekeekö kaiken itse vai käyttääkö joihinkin toimintoihin alihankkijaa?
  • Alihankkijoiden käyttäminen on myös verkoston luomista, ja joskus myös kilpailija voi olla yhteistyökumppani. Aina ei kannata tehdä kaikkea itse – joskus voi olla kannattavampaa hyödyntää toisen yrityksen palveluita.
  • Osioon kirjataan myös sopimus-, suojaus-, IPR-, takuu- ja vakuutusasiat, jotka kaikki ovat riskienhallintaa.
  • Kirjaa myös mitä ohjelmistoja ja applikaatioita tarvitset yritystoiminnassasi (esim verkkokauppa, asiakashallintajärjestelmä, google analytics, e-laskutus/kirjanpito-ohjelma)?
‹ Back